اپل چگونه می‌تواند به شرکتی یک تریلیون دلاری تبدیل شود؟

شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
اپل در حال حاضر باارزش‌ترین کمپانی دنیا است؛ اما چگونه می‌تواند به شرکتی یک تریلیون دلاری تبدیل شود؟
تبلیغات

چندی پیش اپل نتایج مالی سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۷ خود را منتشر کرد. مثبت بودن گزارش و احتمال موفقیت آیفون جدید، باعث شد سهام اپل به رکوردی جدید دست پیدا کند. در حال حاضر، ارزش بازار اپل بالغ بر ۸۰۰ میلیارد دلار برآورد شده و این سهام در سال جاری میلادی ۳۵ درصد افزایش یافته است. اگر پیش‌بینی‌ اپل درست از آب درآید، آیا ممکن است که اپل به شرکتی یک تریلیون دلاری تبدیل شود؟ گرچه اپل موفقیت زیادی در عرضه‌ی عمومی دارد؛ اما هنوز باید برخی کارها را انجام دهد تا به این ارزش برسد.

اپل با داشتن صدها میلیارد دلار ذخیره پولی و احتمالا در طول سه‌ماهه‌ی آینده با معرفی آیفون جدید، ممکن است زودتر از زمان پیش‌بینی شده، به ارزش یک تریلیون دلار برسد. در ادامه به برخی از عواملی می‌پردازیم که می‌توانند به موفقیت اپل در رسیدن به ارزش یک تریلیون دلار کمک کنند.

عرضه یک آیفون موفق

آیفون هسته‌ی اصلی تجارت اپل را تشکیل می‌دهد. با آیفون می‌توانید به اینترنت متصل شوید،‌ از سرویس‌های آنلاین استفاده کنید و در کل، آیفون کانال ارتباطی اصلی شما با همه‌ی دنیا است. اما با اینکه تقریبا به مراحل نهایی تکامل گوشی‌های هوشمند نزدیک شده‌ایم، اپل باید ظاهر و طراحی جدیدی برای آیفون برگزیند.

اپل کاربران سرسختی دارد؛ زمانی که شرکت‌های دیگر در حال آزمایش تجربه‌های جدید هستند، اپل باید صبر کند و زمانی که شرکت‌ها این تجربه‌ها را در گوشی‌های خود استفاده کردند، بهترین‌ها را در اختیار کاربرانش قرار دهد. می‌توانید استدلال کنید که تا قبل از iOS 7، اپل نیازی نداشت که کل رابط کاربری را بازطراحی کند؛ اما مشتریان انتظار بیشتری داشتند و می‌خواستند رابط کاربری جدیدی تجربه کنند. اپل دیر وارد بازار گوشی‌های با نمایشگر بزرگ شد؛ اما زمانی که آیفون با نمایشگر بزرگ را عرضه کرد، آن‌قدر این گوشی مورد استقبال قرار گرفت که چندین فصل مالی سودآور برای اپل رقم خورد.

تبدیل آیفون به یک هاب با گسترش محصولات جانبی

اپل وارد حوزه‌هایی به غیر از گوشی هوشمند شده است و محصولاتی مانند اپل واچ و هوم‌پاد تولید می‌کند. با عرضه‌ی محصولات جدیدی همچون هوم‌پاد و ایرپاد، اپل قادر خواهد بود کاربران را درون اکوسیستم iOS نگه دارد. همه این محصولات وابسته به گوشی هوشمند اپل (آیفون) هستند و از آنجایی که تجربه کاربری محاسباتی در حال انتقال به محیط‌های غیر متمرکز مانند گجت‌ پوشیدنی، دستیار صوتی و ... است، اپل می‌تواند ادعا کند که آیفون قادر است به‌عنوان مرکزی برای این محصولات عمل کند.

این موضوع باعث می‌شود افراد مجبور باشند هاب (در اینجا آیفون) را بخرند و در نتیجه آیفون روزبه‌روز قدرتمندتر می‌شود. در نتیجه، تجربه‌های کاربری جدید ممکن است به جنبشی تبدیل شوند که نحوه‌ی تعامل ما را با اینترنت تغییر دهد. بااین‌حال، آیفون هسته اصلی تجارت اپل خواهد بود.

گسترش محصولات جانبی حتی اگر مشتریان کمی داشته باشند

اپل همواره در کنار آیفون محصولات دیگری نیز تولید می‌کند؛ هر محصول جانبی که بتواند سودآور باشد، بر ارزش اپل می‌افزاید. تغییر جهت یک شرکت (به‌عنوان مثال، تبدیل شدن از یک کمپانی تولیدکننده گوشی هوشمند به یک کمپانی اینترنتی) نیاز به ارزیابی‌های زیادی دارد. به‌عنوان مثال، گوگل برای مدت کوتاهی به پرارزش‌ترین شرکت دنیا تبدیل شد؛ اما دوباره به جایگاه پیشین خود به‌عنوان یک شرکت تبلیغاتی برگشت.

آمازون و گوگل هر کدام سعی دارند  محصولات جانبی خود را گسترش دهند. آمازون جایی است که شما خرید می‌کنید و می‌توانید این کار را استفاده از سرویس الکسای آمازون نیز انجام دهید و حتی شاید اسپیکر هوشمند اکوی آمازون را نیز خریداری کنید. در گوگل می‌توانید جستجو کنید؛ اگرچه گوگل اندروید را توسعه می‌دهد،‌ اما مانند اپل تولیدکننده گوشی یا اصطلاحا سازنده‌ی سخت‌افزار نیست. هر سرویس یا محصولی که بتواند کاربر را در اکوسیستم حفظ کند،‌ می‌تواند به ارزش آن شرکت بیفزاید.

سرویس‌ها می‌توانند سودآور باشند؛ اما موفقیت محصول هوم‌پاد در ازای ارائه‌ی سرویس‌های متفاوت است. اپل برای اینکه بتواند کاربران را مجاب به استفاده از این محصولات سخت‌افزاری کند، باید محتوای زیادی مانند موسیقی خریداری کند؛ چون صرفا وجود یک محصول سخت‌افزاری باعث نمی‌شود که کاربران به سمت یک اکوسیستم خاص متمایل شوند. اپل با معیارهای متفاوتی قضاوت می‌شود و همیشه از مجموع بخش‌هایی که دارد، بزرگ‌تر است. اما هر کدام از این بخش‌ها می‌توانند برای اپل ارزش اضافه ایجاد می‌کند.

اپل

ایجاد بخش سرویس‌ با ارزش زیاد

اپل در این زمینه برتری زیادی دارد؛ چون محتوای زیادی در اکوسیستمش دارد. یکی از مزیت‌های ساخت چنین سیستمی این است که می‌تواند به‌طور سیستماتیک رشد کند. برخی موارد همچون محتوای انحصاری می‌تواند به استفاده کاربر وابسته باشد؛ اما اپل قدرت و نفوذی دارد که می‌تواند این سیستم را هدایت کند. همان‌طور که فیسبوک توانست تنها با هدایت افراد به سمت فیسبوک مسنجر، اکوسیستم پیام‌رسانی عظیمی ایجاد کند؛ اپل نیز می‌تواند با محصولاتی همچون اپل موزیک، چنین کاری را تکرار کند.

ممکن است اپل در چند فصل مالی عملکرد خوبی نداشته باشد؛ اما همیشه درآمدی خواهد داشت که می‌تواند به آن متکی باشد. به‌عنوان مثال می‌توانید آمازون را در نظر بگیرید که بخش خرده‌فروشی آنلاین آن شاید یکی از کمترین حاشیه‌های سود در دنیا را داشته باشد؛ اما بخش پردازش ابری آن به رشد خود ادامه می‌دهد و در حقیقت، تنها بخشی از آمازون است که سوددهی دارد. آمازون می‌تواند در ارائه‌ی گزارش مالی به سرمایه‌گذاران، به مجموعه‌ی کسب‌وکارهای خود اشاره کند که در آینده هر کدام می‌تواند درآمدی بیش از یک میلیارد دلار داشته باشد.

اپل دوست دارد بگوید که در آمد بخش سرویس‌هایش، در آینده به‌اندازه‌ی یکی از حاضران در لیست ۱۰۰ شرکت بزرگ مجله فورچن خواهد بود. این حرف چندان دور از واقعیت نیست، چون تقریبا هر توسعه‌دهنده‌ای، اپلیکیشن خود را برای اکوسیستم اپل توسعه می‌دهد و به‌علاوه، اپل قادر است سرویس‌هایی همچون اپل موزیک عرضه کند که همیشه عملکرد خوبی دارند. اگر این سرویس‌ها بتوانند به رشد خود ادامه دهند یا حتی عملکرد بهتری داشته باشند، به‌طور تدریجی به ارزش اپل افزوده می‌شود.

فاصله گرفتن از وال استریت

این نکته بسیار مهم است، چون اپل همیشه هدفی بزرگ برای سرمایه‌گذاران بوده است. بسیاری از این سرمایه‌گذاران قادر نیستند استراتژی اپل را تغییر دهند؛ اما سرمایه‌گذاران فعالی همچون کارل آیکان، در سال ۲۰۱۳ اپل را وادار کردند که پول بیشتری به سهامداران پرداخت کنند.

اپل برای اینکه به ارزش یک تریلیون دلار برسد، باید در همه این موارد برتر باشد. افزودن ۲۰۰ میلیارد دلار به ارزش اپل چندان عجیب نیست؛ اما چندان کار آسانی نیز نخواهد بود. افزایش ارزش سهام اپل در این هفته ممکن است مقدمه‌ای برای فصل بعدی مالی باشد. اپل یا باید بتواند تجارت‌های باارزشی به خود اضافه کند؛ یا مجبور می‌شود خود را به‌عنوان یک شرکت، مورد بازاندیشی و تجدیدنظر قرار دهد.

در نهایت باید گفت اپل تا رسیدن به ارزش یک تریلیون دلار فاصله دارد. شرکت‌ها ممکن است به هر دلیلی دچار مشکلات مالی شوند. شاید سال‌ها پیش این سؤال مطرح بود که آیا اپل به بزرگ‌ترین شرکت دنیا تبدیل می‌شود یا نه. اصولا با توجه‌ها به افشاگری‌هایی که تابه‌حال در مورد آیفون بعدی انجام شده است، تقاضای زیادی برای آن وجود دارد. این تقاضای زیاد به رشد اپل کمک زیادی خواهد کرد.

اپل به بزرگ‌ترین شرکت دنیا تبدیل شده و حالا وقت پرسیدن این سؤال است که آیا اپل واقعا به ارزش یک تریلیون دلار می‌رسد؟ شاید جواب این سؤال در فصل بعدی مالی نهفته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات