کوالکام با ارائه گزارش مالی پاییز 2016، از استراتژی فروش گواهی خود دفاع کرد

شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
بر اساس گزارش مالی کوالکام برای سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۶، این کمپانی با افزایش ۳.۹ درصدی درآمد، نتوانسته است انتظارات تحلیل‌گران وال‌استریت را برآورده کند.
تبلیغات

کوالکام گزارش مالی مربوط به سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۶ را منتشر کرد که بر اساس آن، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تراشه موفق شده است درآمد خود را ۳.۹ درصد افزایش دهد؛ با این حال نتایج عملکرد کوالکام نتوانسته است انتظارات تحلیل‌گران وال‌استریت را برآورده کند. این کمپانی در کنفرانس ارائه‌ی گزارش مالی خود از روش فروش گواهی استفاده از تراشه‌هایش که اخیرا به دلیل در پیش گرفتن آن به سیاست‌های غیررقابتی متهم شده است، دفاع کرد.

پس از انتشار گزارش مالی کوالکام، ارزش سهام این کمپانی با کاهشی ۳.۴ درصدی روبرو شد و هر سهم آن با ۵۴.۷۵ دلار مبادله شد.

اخیرا کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده‌ی آمریکا و کمپانی اپل، کوالکام را به دلیل آنچه در پیش گرفتن سیاست‌های غیررقابتیمی‌خوانند، مورد تعقیب قرار داده‌اند. بر اساس ادعاهای مطرح‌شده، کوالکام با در پیش گرفتن این روش در نظر دارد سلطه‌ی خود روی تراشه‌های مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند را افزایش دهد.

اپل علاوه بر ایالات متحده، شکایتی در چین علیه این کمپانی مطرح کرده است که بر اساس آن، در پی دریافت خسارت ۱۴۵.۳۲ میلیون دلاری از این کمپانی در کشور چین است.

درک آبرله، رئیس هیئت مدیره‌ی کوالکام در این خصوص می‌گوید:

شکایت اپل علیه کوالکام نه‌تنها یک حمله به پیکر کوالکام، بلکه حمله به رقابتی است که نحوه‌ی کسب و کار کوالکام در حوزه‌ی گوشی‌های هوشمند ایجاد کرده است.

کوالکام اعلام کرده است که با وجود شکایت اپل، نیاز این کمپانی را به تراشه‌هایش تامین می‌کند؛ چراکه قرارداد دو کمپانی همچنان معتبر است.

کمیسیون تجارت کره‌ی جنوبی نیز کوالکام را به همین دلیل بیش از ۸۷۳ میلیون دلار جریمه کرده است. کوالکام اعلام کرده که در گزارش مالی خود جریمه‌ی مورد نظر را در نظر گرفته است.

کوالکام با استفاده از فروش گواهی استفاده از تراشه‌های بی‌سیم خود، اجازه‌ی استفاده از تکنولوژی‌های این کمپانی را در اختیار تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند قرار می‌دهد.

کوالکام تأمین‌کننده‌ی اصلی تراشه‌های مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند دو کمپانی اپل و سامسونگ است، به‌طوری‌که این دو کمپانی حدود ۴۰ درصد از درآمد سالانه‌ی کوالکام طی سال ۲۰۱۶ را به خود اختصاص داده‌اند.

کوالکام پیش‌بینی کرده است که در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۷، درآمدی ۵.۵ تا ۶.۳ میلیارد دلاری کسب می‌کند. تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده‌اند که درآمد کوالکام در زمستان ۲۰۱۷ حدود ۵.۹ میلیارد دلار خواهد بود.

سود خالص کوالکام در پاییز ۲۰۱۶ به بیش از نصف کاهش پیدا کرده و به ۶۸۲ میلیون دلار رسیده است. هرچند درآمد کوالکام با افزایشی ۳.۹ درصدی از ۵.۷۸ به ۶ میلیارد دلار رسیده، اما پایین‌تر از پیش‌بینی‌ کسب درآمد ۶.۱۲ میلیارد دلاری توسط این کمپانی است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات