کامپیوترهای هوش مصنوعی تا ۳ سال دیگر نبض بازار را در اختیار می‌گیرند

شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
مالتی تسکینگ با لپ تاپ گیگابایت AERO 14‍
هوش مصنوعی باعث می‌شود فروش کامپیوترهای نسل جدید طی سال‌های آینده به‌شدت افزایش یابد.
تبلیغات

تحلیلگران کانالیس در گزارش جدید خود به بررسی آینده‌ی فروش و استفاده از کامپیوترهای مجهز به هوش مصنوعی پرداخته‌اند. بر اساس گزارش کانالیس، با‌توجه‌به اینکه در سال ۲۰۲۴ حدود ۱۹ درصد از کامپیوترهای عرضه‌شده در سطح جهان از قابلیت‌های هوش مصنوعی بهره می‌برند، انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۷ شاهد رشد ۶۰ درصدی فروش این محصولات باشیم.

هوش مصنوعی تأثیر گسترده‌ای بر کسب‌و‌کارها و کاربران عادی خواهد داشت و زمینه‌ را برای تعبیه‌ی تراشه‌های هوش مصنوعی در کامپیوترها ایجاد خواهد کرد. همان‌طور که انتظار می‌رود، پشتیبانی سخت‌افزاری از هوش مصنوعی در کامپیوترها به افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت منجر خواهد شد.

ازآنجاکه نسخه‌ی 24H2 سیستم‌عامل ویندوز ۱۱ نیازمندی‌های سخت‌افزاری خاصی را برای پردازنده و رم در نظر گرفته است، احتمالاً شاهد افزایش تقاضا و در نتیجه گران‌تر شدن رم‌های پرسرعت خواهیم بود.

همه‌ی تولیدکنندگان بزرگ پردازنده در تلاش هستند تا واحدهای پردازش عصبی (NPU) را در خانواده‌های مختلف پردازنده‌های خود ارائه دهند. ارتقای درایورها، رابط‌های برنامه‌نویسی (API) و فریم‌ورک‌ها برای بهره‌مندی از این پیشرفت‌ها، امری ضروری است.

شرکت‌های سازنده‌ی نرم‌افزار B2B و B2C نیز به‌سمت هوش مصنوعی حرکت خواهند کرد. پیش‌بینی‌های مؤسسات معتبر کانترپوینت و IDC نشان از رشد مثبت بازار کامپیوترهای هوش مصنوعی دارد.

با درنظرگرفتن افزایش تقاضا برای اپلیکیشن‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی، انتظار می‌رود شرکت‌هایی مثل اپل، کوالکام، اینتل و AMD در بازار NPU پیشتاز باشند. از طرفی دیگر، شرکت‌هایی مثل OpenAI، مایکروسافت، گوگل و دیگر بزرگان فناوری، سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در زمینه‌ی هوش مصنوعی برای کاربردهای مصرفی، بازی، نظامی و تجاری انجام داده‌اند.

باتوجه‌به اینکه بیشتر اپلیکیشن‌های رایج درحال‌حاضر برپایه‌ی هوش مصنوعی مولد کار می‌کنند، درک اهمیت هوش مصنوعی به‌خصوص با ادغام آن در سیستم‌های عامل‌، برای اکثر کاربران به زمان نیاز دارد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات