اپل امسال چه کامپیوترهای دیگری را با پردازنده M3 عرضه می‌کند؟

یک‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
نمای بالا مک مینی M1 اپل مدل سفید رو میز
اپل احتمالاً کامپیوترهای بیشتری را در سال ۲۰۲۴ به تراشه‌های سری M3 مجهز خواهد کرد.
تبلیغات

اپل با معرفی مدل‌های جدید مک بوک ایر ۱۳ اینچ و مک بوک ایر ۱۵ اینچ، اولین به‌روزرسانی خانواده‌ی مک در سال ۲۰۲۴ را با تراشه‌های سری M3 آغاز کرد؛ اما مدل‌هایی دیگری هم هستند که اپل احتمالاً آن‌ها را با جدیدترین تراشه‌ی خود آپدیت خواهد کرد.

مک مینی

مک مینی M2 Pro اپل ۲۰۲۳ از نمای جلو

اپل مک مینی M2 و M2 Pro را در ژانویه‌ی ۲۰۲۳ (دی و بهمن ۱۴۰۱) معرفی کرد. به گفته‌ی مارک گرمن، تحلیلگر و افشاگر نام‌آشنا، جدیدترین کامپیوتر کوچک اپل تا اواخر سال ۲۰۲۴ از راه نخواهد رسید. از سوی دیگر، اپل ممکن است تصمیم بگیرد در سال ۲۰۲۴ مک مینی را ارتقا ندهد؛ به این معنی که احتمالاً در بهار سال ۲۰۲۵ شاهد مک مینی M4 خواهیم بود.

مک استودیو

مک استودیو اپل / Apple Mac Studio از نمای بالا

اپل در ژوئن ۲۰۲۳ (خرداد و تیر ۱۴۰۲) مک استودیو را با تراشه‌های سری M2 آپدیت کرد. مدل‌های مختلف مک استودیو با تراشه‌های M2 Max یا M2 Ultra در دسترس هستند. براساس گزارش شرکت تحقیقاتی ترندفورس، مدل جدید مک استودیو در اواسط سال ۲۰۲۴ با تراشه‌ی قدرتمندتر M3 Ultra عرضه خواهد شد.

گفته می‌شود تراشه‌ی M3 Ultra درست مانند تراشه‌ی A18 که انتظار می‌رود در سال جاری میلادی در گوشی‌ اپل سری آیفون ۱۶ به کار گرفته شود، براساس لیتوگرافی N3E شرکت TSMC ساخته خواهد شد. N3E نسخه‌ی بهبودیافته‌ی لیتوگرافی ۳ نانومتری TSMC است که عملکرد بهتر و بهره‌وری بالاتری دارد.

به روایت مک‌رومرز، تراشه‌ی M3 Ultra حداکثر ۳۲ هسته در واحد CPU و ۸۰ هسته در واحد GPU خواهد داشت. گرمن می‌گوید که این تراشه در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۴ از راه خواهد رسید.

مک پرو

کامپیوتر مک پرو اپل Apple Mac Pro از نمای جلو

اپل در جریان WWDC 2023، مک پرو را با تراشه‌ی M2 Ultra آپدیت کرد. مک پرو تنها در یک کانفیگ در دسترس است و انتظار می‌رود که مک پرو بعدی مانند مک استودیو از تراشه‌ی M3 Ultra بهره‌مند شود. گفته می‌شود که مک پرو جدید مانند مک استودیو در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۴ از راه خواهد رسید.

اپل تاکنون نقشه‌ی راه ۱۸ ماهه‌ی M1 تا M2 و M2 تا M3 را در پیش گرفته است، بنابراین منطقی خواهد بود اگر به همین روند پایبند بماند و سال ۲۰۲۵ مدل‌های M4 مک بوک پرو را معرفی کند. چنین نقشه‌ی راهی با شایعات معرفی اولین مک‌ بوک لمسی با نمایشگر اولد همخوانی دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات