اپل با مک استودیو M3 Ultra در بازار کامپیوترهای کوچک غوغا به پا می‌کند

جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
مک استودیو اپل / Apple Mac Studio از نمای بالا
منابع آگاه می‌گویند اپل در پی رونمایی نسل جدید مک استودیو با پردازنده‌ی M3 Ultra است. این کامپیوتر احتمالاً در WWDC معرفی می‌شود.
تبلیغات

مؤسسه‌ی تحقیقاتی ترندفورس در گزارشی اختصاصی می‌گوید که کامپیوتر کوچک اپل مک استودیو در اواسط سال ۲۰۲۴ به پردازنده‌ی پرقدرت M3 Ultra به‌روزرسانی می‌شود.

مدل فعلی مک استودیو اپل که در کانفیگ‌های مختلف به پردازنده‌ی M2 Max و M2 Ultra مجهز است، در کنفرانس WWDC 2023 رونمایی شد. با در نظر گرفتن بازه‌ی زمانی اعلام‌شده توسط ترندفورس، بعید نیست که مدل جدید این محصول را در WWDC 2024 (اواخر خرداد ۱۴۰۳) ببینیم.

به غیر از مک استودیو، در حال حاضر صرفاً مک پرو به تراشه‌های سری Ultra اپل مجهز است (مک پرو را با مک بوک پرو اشتباه نگیرید). به همین دلیل، نبود اسم مک پرو در گزارش جدید ترندفورس، بسیار قابل توجه به نظر می‌رسد. منطق می‌گوید که مک پرو باید به M3 Ultra مجهز شود، اما تاکنون هیچ شایعه‌ای در این زمینه منتشر نشده است.

ترندفورس در کمال تعجب می‌گوید پردازنده‌ی M3 Ultra اپل با لیتوگرافی N3E شرکت TSMC ساخته می‌شود؛ همان لیتوگرافی جدیدی که برای پردازنده‌ی A18 گوشی اپل مدل آیفون ۱۶ شایعه شده است. به بیانی دیگر، M3 Ultra قرار است اولین پردازنده‌ی اپل با لیتوگرافی N3E باشد.

پردازنده‌های فعلی سری M3 اپل همچون A17 Pro با لیتوگرافی N3B ساخته شده‌اند. N3E نسخه‌ی پیشرفته‌تر لیتوگرافی کلاس سه نانومتری TSMC است که بازده تولید بالاتری دارد و قدرت پردازشی بیشتری به تراشه تزریق می‌کند.

معرفی M3 Ultra به‌عنوان اولین پردازنده‌ی N3E عجیب به نظر می‌رسد؛ چون پردازنده‌های سری Ultra اپل معمولاً از ترکیب دو پردازنده‌ی سری Max ساخته می‌شوند. این یعنی انتظار داریم M3 Ultra عملاً دو تراشه‌ی M3 Max به‌هم‌چسبیده باشد. M3 Max در حال حاضر از لیتوگرافی N3B استفاده می‌کند.

مشخص نیست که پردازنده‌ی M3 Ultra چه تأثیری روی قیمت مینی کامپیوتر مک استودیو خواهد گذاشت.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات