ورک‌استیشن قدرتمند ThinkStation P360 Ultra لنوو با ابعادی کوچک‌تر از ایکس‌باکس معرفی شد

سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
لنوو ورک‌استیشن جدید خود موسوم به ThinkStation P360 Ultra را با تراشه‌ی دستکاپی سری اینتل آلدرلیک، پشتیبانی از پردازنده‌های گرافیکی مجزا و ابعادی کوچک‌تر از ایکس‌باکس معرفی کرد.
تبلیغات

در یک دهه‌ی گذشته، پیشرفت‌ها در معماری‌های پردازنده‌های مرکزی و پردازنده‌های گرافیکی به‌خوبی با حرکت بی‌وقفه‌ی قانون مور در حوزه‌ی سیلیکون ترکیب شده‌اند. این پیشرفت‌ها منجر به تولید دستگاه‌های کوچکی شده‌ که قدرت محاسباتی بیشتری نسبت‌ به سیستم‌های عظیم و پرقدرت ابتدای قرن دارند. اکنون در بخش دسکتاپ، سیستم‌هایی با فرم‌فکتور کوچک به گزینه‌ای مناسب برای موارد استفاده‌ی حرفه‌ای تبدیل شده‌اند. قابلیت‌های CAD، مدل‌سازی و شبیه‌سازی که تا همین چندسال قبل به رایانه‌های قدرتمند و ورک‌استیشن‌ها نیاز داشت اکنون در سیستم‌های فشرده‌تر و کوچک‌تر نیز دردسترس هستند.

لپ‌تاپ‌های قدرتمند از اواسط دهه‌ی ۲۰۰۰ با پردازنده‌های موبایلی پیشرفته و راهکارهای گرافیکی حرفه‌ای از AMD یا انویدیا یکپارچه شده‌اند. ظهور رایانه‌های شخصی UCFF و SFF (کامپیوترهایی با ابعاد کوچک) به‌آرامی این نوع پردازنده‌ها را به دسکتاپ آورده است. Zotac یکی از اولین برندهایی است که همچنان محصولات جدیدی از سری ZBOX Q تولید می‌کند. این شرکت دو خط تولید مجزا دارد؛ مدل‌هایی که به پردازنده‌های لپ‌تاپی و پردازنده‌های حرفه‌ای موبایلی مجهز شده‌اند و محصولاتی که از پردازنده‌های مرکزی مخصوص ورک‌استیشن و پردازنده‌های گرافیکی حرفه‌ای موبایل بهره می‌برند.

ورک استیشن لنوو Thinkstation P360 Ultra

به گزارش AnandTech، لنوو با معرفی ThinkStation P360 Ultra، فعالیت خود را به بازار رایانه‌های شخصی قدرتمند و سری ورک‌اسیتشن‌های کوچک (SFF) گسترش داد. این شرکت درحال‌حاضر ورک‌استیشن‌های کوچکی دارد که از پردازنده‌های گرافیکی مجزا پشتیبانی نمی‌کنند و حالا این مورد را در سیستم‌های اولترا جدید خود برطرف کرده است. این سیستم‌ها با مجهز شدن به سری دسکتاپی آلدرلیک اینتل با تراشه‌ی W680 (با گزینه‌ی ECC RAM)، همچنین به‌صورت اختیاری از کارت‌های گرافیک مجزا ازجمله انویدیا RTX A5000 Mobile پشتیبانی می‌کنند. چهار اسلات SODIMM امکان پشتیبانی از حداکثر ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ECC یا غیر ECC-DDR5-4000 را فراهم می‌کند. بخش پشتی این محصول به دو اسلات PCIe Gen4 x 4 M.2 و یک پورت SATA III مجهز شده و یک اسلات درایو ۲٫۵ اینچی با امکان RAID برای SSD‌های M.2 نیز در آن تعبیه شده است. بسته به انتخاب پردازنده‌ی مرکزی و گرافیکی، لنوو قصد دارد این سیستم را با یکی از سه آداپتور برق اکسترنال ۱۷۰ وات، ۲۳۰ وات یا ۳۰۰ وات با راندمان ۸۹ درصد عرضه می‌کند.

ورک استیشن لنوو Thinkstation P360 Ultra
ورک استیشن لنوو Thinkstation P360 Ultra
ورک استیشن لنوو Thinkstation P360 Ultra
ورک استیشن لنوو Thinkstation P360 Ultra

پنل جلویی ThinkStation P360 Ultra به یک درگاه USB 3.2 Gen2 Type-A، دو درگاه USB-C تاندربولت ۴ و همچنین جک ۳٫۵ میلی‌متری صوتی مجهز شده است. این محصول همچنین چهار پورت USB 3.2 Gen2 Type-A، سه پورت DisplayPort 1.4 و دو درگاه RJ45 LAN دراختیار کاربران قرار می‌دهد. مدل vPro از Wifi 6 AX201 بهره می‌برد درحالی‌که نسخه‌ی vPro One به Wifi 6E AX211 مجهز شده است. این ورک‌استیشن علاوه‌بر اسلات PCIe 4.0 x16 برای پردازنده‌ی گرافیکی مجزا، همچنین از کارت PCIe 3.0 x4 مثل آداپتور اترنت گیگابیتی و دو پورت اینتل I350-T2 پشتیبانی می‌کند.

ابعاد ورک‌استیشن جدید لنوو معادل ۸۷ در ۲۳۲ در ۲۰۲ میلی‌متر است. این شرکت برای کوچک‌تر کردن ابعاد این محصول از مادربرد دوطرفه‌ی سفارشی در کنار یک راهکار خنک‌کننده‌ی منحصر‌به‌فرد، استفاده کرده است. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، سیستم خنک‌کننده‌ی این دستگاه شامل یک فن دمنده در بالای دو اسلات M.2 است تا اطمینان حاصل شود که SSDهای PCIe Gen4 M.2 بدون مشکل حرارتی کار کنند.

ورک استیشن لنوو Thinkstation P360 Ultra

طبق معمول، مثل سایر کامپیوترهای شخصی، تجاری و حرفه‌ای لنوو، ThinkStation P360 Ultra نیز مطابق با الزامات درجه‌های نظامی آزمایش می‌شود و گواهی ISV شرکت‌هایی مثل PTC، Dassault، ANSYS، زیمنس و Autodesk را هم دارد. شایان‌ ذکر است که مدل پایه‌ی این محصول با قیمت ۱۲۹۹ دلار عرضه می‌شود.

ThinkStation P360 Ultra به مدل‌های معرفی‌شده‌ی P360 Tiny و P360 Tower لنوو می‌پیوندد. P360 Tiny از پردازنده‌های گرافیکی مجزا پشتیبانی نمی‌کند، درحالی‌که P360 Tower با پشتیبانی از درایوهای ۳٫۵ اینچی و حداکثر چهار کارت PCIe، با یک پاور ۷۵۰ واتی کار می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات