اپل با اعمال محدودیت نرم‌افزاری، ارتقاء SSD مک استودیو را غیرممکن می‌کند

سه‌شنبه ۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
در پی انتشار ویدئویی خبرساز در یوتیوب، این احتمال مطرح شد که امکان ارتقاء SSD مک استودیو وجود داشته باشد. بااین‌حال به‌نظر می‌رسد اپل به روش نرم‌افزاری، جلوی این کار را می‌گیرد.
تبلیغات

چند روز پیش به‌لطف کانالی در یوتیوب، نکته‌ی جالبی درباره‌ی مک استودیو اپل (Apple Mac Studio) برملا شد: این کامپیوتر جمع‌و‌جور، درایو اس اس دی قابل‌تعویض دارد. در همین راستا اخیراً ویدئوی دیگری در یوتیوب منتشر شده است که اعلام می‌کند با وجود قابل‌تعویض بودن درایو، امکان ارتقاء مک استودیو وجود ندارد.

به‌نظر می‌رسد موضوع مربوط به محدودیت سخت‌افزاری نیست، بلکه اپل تصمیم گرفته تعویض درایو SSD را به‌صورت نرم‌افزاری غیرممکن کند.

آن‌طور که ورج به نقل از اپل‌ترک می‌نویسد، ویدئویی که چند روز پیش در یوتیوب منتشر شد نشان داد در مک استودیو برخلاف تمامی کامپیوترهای دیگر سری مک که متکی‌بر تراشه‌ی M1 هستند، درایو ذخیره‌سازی SSD به مین‌برد دستگاه لحیم نشده است.

دستیابی به درایو SSD مک استودیو کار ساده‌ای نیست و کاربر باید حلقه‌ی لاستیکی پایین دستگاه را بردارد، پیچ‌های پنل را باز کند و سپس منبع تغذیه‌ی بدون محافظ مک استودیو را خارج کند. از قرار معلوم درگاهی که به‌نظر می‌رسد برای ارتقاء درایو SSD تعبیه شده هیچ کاربرد خاصی به همراه ندارد. با این توضیح که حتی اگر موفق شوید مک استودیو را باز و به آن اسلات دست پیدا کنید، به‌دلیل محدودیت نرم‌افزاری، امکان ارتقاء درایو را نخواهید داشت.

بدین ترتیب برخلاف گزارش‌هایی که طی چند وقت اخیر در رسانه‌های حوزه‌ی فناوری منتشر شد، امکان ارتقاء حافظه‌ی ذخیره‌سازی مک استودیو تحت هیچ شرایطی وجود ندارد و اگر به‌دنبال حافظه‌ی بیشتر هستید باید پول بیشتری پرداخت کنید تا اپل کانفیگ‌های دیگر محصول را دردسترس شما بگذارد.

ارتقاءپذیرنبودن مک استودیو، موضوعی است که اپل پیش‌تر به آن اشاره کرده بود. شرکت کوپرتینویی در صفحه‌ی رسمی کامپیوتر جدیدش در وب‌سایت رسمی خود می‌نویسد حافظه‌ی ذخیره‌سازی مک استودیو «توسط کاربر قابل‌دسترس نیست» و «اگر فکر می‌کنید در آینده به حافظه‌ی ذخیره‌سازی بیشتری نیاز پیدا می‌کنید، تهیه‌ی کانفیگی با ظرفیت بالاتر را در نظر بگیرید».

تصمیم‌های این چنینی اپل همواره بحث‌برانگیز بوده است. عمده‌ی کاربران می‌گویند وقتی بحث به مک استودیو می‌رسد نباید فراموش کنیم با یک سیستم دسکتاپ مواجه هستیم و به‌همین‌دلیل، بهتر بود اپل اجازه دهد کاربر قطعات داخلی را ارتقاء دهد. در هر صورت اپل نشان داده است پای سیاست‌هایش می‌ماند و فکر نمی‌کنیم این استراتژی در مدل‌های بعدی مک استودیو تغییر کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات