پروژه کوانتوم AMD؛ رایانه گیمینگ کوچک یا کنسول بازی اختصاصی؟

سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
AMD در سال ۲۰۱۵ طرحی مفهومی از رایانه‌ی گیمینگ با نام پروژه کوانتوم به‌ نمایش گذاشت و اکنون در سال ۲۰۲۰ پتنت آن را ثبت کرده است. آیا پروژه کوانتوم قرار است کنسول بازی باشد؟
تبلیغات

AMD در سال ۲۰۱۵ مدل مفهومی یک رایانه‌ی شخصی گیمینگ را با نام پروژه کوانتوم (Project Quantum) به‌نمایش گذاشت که در آن دوران توجه زیادی جلب کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد AMD روز ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۰ (۴ مهر ۱۳۹۹) پتنت جدیدی ثبت کرده است تا امتیاز این طراحی مفهومی را برای خود ثبت کند. ثبت شدن پروژه کوانتوم به‌عنوان پتنت لزوما بدین معنی نیست که این رایانه‌ی شخصی تولید و به بازار عرضه می‌شود. با همه‌ی این‌ها، ثبت شدن پتنت رایانه‌ی مفهومی AMD چند سال پس از معرفی اولیه، می‌تواند بدین معنی باشد که تیم قرمز مجددا کار روی آن را به‌ شکل جدی‌تر آغاز کرده است.

AMD در سال ۲۰۱۵ گفت پروژه کوانتوم نوعی رایانه‌ی گیمینگ کوچک است که امکان شخصی‌سازی قطعات داخلی آن وجود دارد. AMD مدعی شد رایانه‌ای موردبحث به‌حدی کوچک است که می‌تواند در بازار کنسول‌های بازی شروع ‌به رقابت کند. نمونه‌ی اولیه‌ی پروژه کوانتوم دستگاهی بود که ابعادش به ۲۴٫۱۳ در ۲۴٫۱۳ در ۱۶٫۵۱ سانتی‌متر می‌رسید. پتنت ثبت‌شده توسط AMD به تغییر یا عدم تغییر ابعاد پروژه کوانتوم اشاره نمی‌کند؛ با همه‌ی این‌ها به ‌نظر می‌رسد که زبان طراحی دوقسمتی رایانه همچنان پابرجا است.

بر اساس جزئیات رسمی اولیه‌، پروژه کوانتوم مجهز به سیستم داخلی خنک‌کننده‌ی مایع است که در بخش بالایی آن پنهان شده. سیستم خنک‌کننده‌ی مورد بحث که پمپی کوچک، مخزنی برای ذخیره‌ی آب و رادیاتوری ۱۸۰ میلی‌متری دارد، می‌‌تواند پردازنده‌ی مرکزی و کارت گرافیک سیستم را خنک کند. بخش دیگر این سیستم خنک‌کننده شامل یک فن است. وظیفه‌ی فن مورد بحث این است که هوای خارجی را به‌سمت درون سیستم بیاورد تا گرما از رادیاتور دفع شود. قطعات سخت‌افزاری رایانه‌ی گیمینگ AMD در بخش پایینی آن جای گرفته‌اند.

در آن زمان گفته شد رایانه‌ی پروژه کوانتوم از تراشه‌ی Intel Core i7-4790K (با کدنام Devil's Canyon) با مادربرد شخصی‌سازی‌شده‌ی ASRock Z97E-ITX/ac mini-ITX استفاده می‌کند. استفاده از تراشه‌ی اینتل درون رایانه‌ی AMD اتفاقی بسیار عجیب بود و این شرکت می‌توانست یکی از تراشه‌های اختصاصی خودش را درون سیستم جای دهد.

فراموش نکنید پروژه کوانتوم در سال ۲۰۱۵ متولد شد و در آن دوران AMD تراشه‌ی گیمینگی که بتواند در حد و اندازه‌ی تراشه‌های اینتل ظاهر شود نداشت. از آن زمان تاکنون، شرایط بازار به‌ شکلی محسوس تغییر کرده است. اگر پروژه کوانتوم در سال ۲۰۲۰ عرضه می‌شد، هیچ شکی نداریم که از تراشه‌های مبتنی ‌بر معماری ذن ۲ یا حتی تراشه‌های جدید رایزن ۵۰۰۰ برپایه‌ی معماری ذن ۳ استفاده می‌کرد. AMD در ابتدا قصد داشت دو کارت گرافیک Radeon R9 Fury X در پروژه کوانتوم جای دهد. بااین‌حال درصورتی‌که تاریخ عرضه برای سال جاری تعیین می‌شد، پروژه کوانتوم از کارت گرافیک Radeon Navi یا حتی Big Navi (که به‌زودی معرفی می‌شوند) استفاده می‌کرد. 

AMD در سال ۲۰۱۵، پروژه کوانتوم را رایانه‌ی گیمینگ با ابعاد کوچک برای رقابت با کنسول‌ها معرفی کرده بود

پتنت ثبت‌شده توسط AMD برخی شباهت‌ها با چینش درگاه‌های ورودی و خروجی نمونه‌ی اولیه‌ای دارد که این شرکت در سال ۲۰۱۵ به‌ نمایش گذاشته بود. از قرار معلوم رایانه‌ی کوچک AMD مجهز به سه درگاه دیسپلی‌پورت (DisplayPort) و یک درگاه HDMI است. AMD نمونه‌ی اولیه‌ی رایانه‌ی پروژه کوانتوم را با پشتیبانی از فناوری LiquidVR طراحی کرد و به ‌نظر می‌رسد LiquidVR قرار است در مدل نهایی هم حضور پیدا کند. البته پتنت جدید AMD طراحی بهبودیافته دارد و در آن جک‌های صوتی بیشتر و درگاه‌های USB و حتی اتصالات بی‌سیم به‌چشم می‌خورند.

پتنت پروژه کوانتوم ای ام دی / AMD Project Quantum نمای کناری

پروژ‌ه‌ی کوانتوم ابعاد بسیار کوچکی دارد و به‌همین دلیل از منبع تغذیه‌ی خارجی استفاده می‌کند. این منبع تغذیه ازطریق کابلی ضخیم به دستگاه متصل می‌شود. پتنت از حضور کانکتور برق ۱۰ پین در پروژه کوانتوم خبر می‌دهد که البته فعلا در بازار وجود ندارد. انویدیا برای کارت‌های گرافیک سری GeForce RTX 3000 کانکتور برق ۱۲ پین PCIe را معرفی کرد و احتمال می‌دهیم AMD برای پروژه کوانتوم اقدام مشابهی با کانکتور ۱۰ پین انجام دهد.

AMD در سال ۲۰۱۵ گفت پروژه کوانتوم در وظایف کاری سنگین به ۳۰۰ تا ۴۰۰ وات انرژی نیاز دارد. این توان برای دو کارت گرافیک Radeon R9 Fury X اعلام شد که هر یک از آن‌ها با توان ۲۷۵ وات فعالیت می‌کنند. AMD در کارت‌های گرافیک جدید خود روی مبحث توان عملیاتی مانور زیادی داده است و قطعا پروژه کوانتوم به توان کمتری نسبت ‌به آنچه در سال ۲۰۱۵ اعلام شد نیاز پیدا خواهد کرد. 

همان‌طور که اشاره کردیم، پروژه کوانتوم در ابتدا به‌عنوان رایانه‌ی گیمینگ معرفی شد؛ بااین‌حال شماری از کاربران در ایده‌ای تأمل‌برانگیز می‌گویند ممکن است AMD تصمیم گرفته باشد آن را به کنسول بازی تبدیل کند. گفته می‌شود AMD در سال ۲۰۱۵ تصمیم به ساخت کنسول گرفت؛ اما چند سال منتظر ماند تا پردازنده‌های مرکزی و کارت‌های گرافیکش به پیشرفت لازم دست پیدا کنند. اکنون محصولاتی که AMD می‌سازد بسیار پیشرفته هستند. فراموش نکنید که AMD پردازنده‌ی مرکزی و کارت گرافیک کنسول‌های بازی نسل نهمی را تولید می‌کند. 

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی پروژه کوانتوم چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات