نسل سوم All in One اچ‌پی موسوم به z1-workstation معرفی شد: نمایشگر 4K و پردازنده Intel Xeon

دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۶
مطالعه 6 دقیقه
هفته گذشته اچ‌پی از سومین نسل رایانه‌های All In One خود که HP Z1 Workstation نام دارد رونمایی کرد. این محصول نسبت به مدل‌های قبلی کوچک‌تر شده، عملکرد قدرتمندتری دارد و مجهز به صفحه‌نمایشی با رزولوشن 4K است. در ادامه‌ی مطلب با زومیت همراه شوید.
تبلیغات

در هفته‌ی گذشته اچ‌پی از نسل سوم All in One خود به نام Z1 all-in-one workstation رونمایی به عمل آورد. این سیستم جدید عملکرد بسیار بهتری را نسبت به نسل قبلی خود ارائه می‌دهد. صفحه‌نمایش بکار رفته در این مدل حالا رزولوشن 4K دارد و از نظر اندازه نیز Z1 جدید نسبت به مدل‌های پیشین کوچک‌تر شده؛ اما امکان بروزرسانی این محصول و نیز طراحی سرویس‌پذیر آن همچنان در مدل جدید وجود دارد. در دل این دستگاه نیز قطعات کوچک‌تر و باریک‌تری بکار رفته و اچ‌پی تلاش خود را کرده تا در کنار ارائه‌ی صفحه‌نمایش بزرگ و قابلیت‌های سخت‌افزاری قدرتمند، محصولی جمع و جورتر را روانه‌ی بازار کند.

HP Z1 G3 AIO مجهز به صفحه‌نمایشی ۲۳.۶ اینچی از نوع IPS است و همان‌طور که اشاره شد، رزولوشن 4K (یعنی ۳۸۴۰ در ۲۵۶۰ پیکسل) را با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز و شفافیت حداکثری ۳۰۰ نیت ارائه می‌دهد. نسبت کنتراست این نمایشگر نیز ۱۰۰۰:۱ و زوایای دید نیز در حالت افقی و عمودی تا ۱۷۸ درجه اعلام شده است. برای مقایسه می‌توان گفت نسل اول و دوم Z1 اچ‌پی، صفحه‌نمایش ۲۷ اینچی داشتند که رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ را ارائه می‌داد؛ اما حالا می‌بینیم در مدل جدید All in One مورد بحث، اچ‌پی ترجیح داده سایز نمایشگر را کاهش، ولی کیفیت آن‌ را افزایش دهد که نتیجه‌ی آن کوچک شدن کلی دستگاه خواهد بود. چگالی پیکسلی صفحه‌نمایش محصول مورد بحث نیز از ۱۰۸.۸ppi به ۱۸۶.۷ppi رسیده است. در جدول زیر می‌توانید مقایسه‌ی بین مدل جدید و مدل قبلی Z1 را مشاهده کنید.

z1 compare

HP Z1 G3 جدید از پردازنده‌های سری Xeon E3 v5/Core i3/i5/i7 و C236 PCH اینتل استفاده می‌کند. این رایانه‌ی جدید را می‌توان با رم پردازشی ۶۴ گیگابایتی از نوع DDR4-2133 SO-DIMM سفارش داد. پشتیبانی از ECC نیز فقط مختص مدل‌هایی است که از پردازنده‌های Xeon و Core i3 استفاده می‌کنند. در مدل قبلی نهایتا می‌توانستید از ۳۲ گیگابایت رم پردازشی در این محصول بهره بگیرید. در بخش گرافیکی نیز All in One جدید اچ‌پی از Intel HD Graphics 530/P530 cores (Gen 9, 24 EUs) ، NVIDIA Quadro M1000M دو گیگابایتی (۵۱۲ پردازنده‌ی استریم‌کننده) یا M2000M چهار گیگابایتی (۶۴۰ پردازنده‌ی استریم‌کننده) استفاده می‌کند که همگی از پردازشگرهای حرفه‌ای گرافیکی به حساب می‌آیند. از آنجا که مدل‌های قبلی HP Z1 G3 مجهز به پردازنده‌های حرفه‌ای گرافیکی و بهینه از نظر مصرف انرژی بودند، جای تعجب ندارد که این شرکت در نسل جدید محصول خود نیز از همان روال پیروی کرده و از سخت‌افزاری مشابه استفاده کند.

HP Z1 G3

در بخش حافظه اما در مدل HP Z1 G3 نسبت به مدل‌های پیشین، شاهد بازنگری در طراحی هستیم. در محصول جدید حالا امکان پشتیبانی از HDD های ۲.۵ اینچی و یا SSD با SATA 6 Gbps وجود دارد و نیز می‌توان از دو SSD سری HP Z-Turbo در فرم فکتور M.2 2280 بهره برد که هر دو مجهز به PCIe 3.0 x4 هستند. در نتیجه Z1 G3 نسبت به برادارن قدیمی خود سرعت بیشتری در بخش ذخیره‌سازی دارد. از نظر میزان ظرفیت حافظه، اچ‌پی از SSD و HDD هایی بهره برده که مجموعا ظرفیتی بیش از یک ترابایت را در اختیار کاربر قرار می‌دهد؛ ولی Z1 G3 قادر است تا از ۴ ترابایت حافظه نیز پشتیبانی کند. در هر صورت اما با توجه به SSD های M.2 و HDD های ۲.۵ اینچی که در این محصول جدید استفاده شده، نهایتا شاهد ارائه‌ی ظرفیت یک ترابایتی هستیم. کاربرانی که نیاز به فضای بیشتری داشته باشند بر اساس انتخاب خود قادر به افزایش این میزان حافظه هستند و بنابراین از نظر کمبود فضا جای نگرانی وجود ندارد. پشتیبانی از RAID فقط در HDDهای ۲.۵ اینچی وجود دارد، ولی در مورد درایوهای M.2 هیچ چیز کاملا مشخص نیست. علاوه بر این در نسل سوم All in One اچ‌پی خبری از درایو داخلی نوری هم نیست.

در بخش ورودی/خروجی، HP Z1 جدید از دو پورت تاندربولت ۳ پشتیبانی می‌کند که احتمالا برای اتصال USB-C و TB3 همانند نمایشگرهای خارجی در نظر گرفته شده است. همچنین ۶ پورت USB 3.0 در این محصول تعبیه شده که می‌توان از این درگاه‌ها به عنوان شارژر نیز بهره برد. پشتیبانی از کارت‌خوان SD نسخه ۴.۰ نیز از جمله دیگر درگاه‌های ارتباطی Z1 جدید است. این دستگاه علاوه بر موارد یاد شده مجهز به اتصال‌دهنده‌ی ۱.۲ نمایشگر و اتصال‌دهنده‌ی TRRS برای هدست‌ها است. در بخش شبکه و قابلیت‌های بی‌سیم نیز Z1 جدید از تمامی استاندارها پشتیبانی می‌کند. یک پورت شبکه Intel I219LM Gigabit به همراه پشتیبانی از وای‌فای 802.11ac و نیز بلوتوث نسخه ۴.۲ از جمله دیگر امکانات ارتباطی این محصول به حساب می‌آیند. All in One جدید اچ‌پی همچنین مجهز به ۴ بلندگوی استریو است که همگی از قابلیت‌ بهینه‌سازی نرم‌افزاری DTS Studio Sound بهره می‌برند.

hp new z1 all in one

اولین نسل Z1 AIO workstation در اوایل سال ۲۰۱۲ توسط اچ‌پی معرفی شد. محصول یاد شده در آن زمان با پردازنده‌ی Xeon E3 v3 یا Core i3/i5 اینتل ارائه می‌شد و از چیپ گرافیکی Quadro بهره می‌برد. این دستگاه همچنین نمایشگری ۲۷ اینچی داشت و یک درایو نوری هم در اختیار کاربر قرار می‌داد که البته می‌توانستید در آن زمان به جای درایو نوری درخواست مدلی را داشته باشید که از ماژول تاندربولت بهره می‌برد. حافظه‌ی رم پردازشی بکار گرفته شده در این مدل اولیه از نوع DDR3 و حافظه‌ی ذخیرهسازی آن از نوع SATA در نظر گرفته شده بود. نسل اول HP Z1 توسط وب‌سایت معتبر iFixit امتیاز ۱۰ از ۱۰ را در راحت بودن تعمیر‌پذیری کسب کرد؛ زیرا امکان تغییر تک تک اجزای بکار رفته در این محصول حتی پنل نمایشگر، به‌راحتی وجود داشت. تنها موارد منفی که در مورد این محصول وجود داشت، قیمت و وزن آن بود. جالب است بدانید Z1 اولیه اچ‌پی ۲۱.۳ کیلوگرم وزن داشت و قیمت آن هم ۱۸۹۹ دلار تعیین شده بود. نسل دوم Hp Z1 نیز همانند مدل اولیه، راه مشابهی را در پیش گرفت، ولی با این وجود و با توجه به وزن مشابهش با مدل اولیه، قیمت آن به ۱۹۹۹ دلار افزایش یافت.

اما در زمان طراحی نسل سوم HP Z1، مهندسان این شرکت سعی کرده‌اند تا سیستم مورد اشاره را سبک‌تر و قیمت آن را نیز معقولانه‌تر تعیین کنند. این مهندسان تصمیم گرفتند تا از یک صفحه‌نمایش با اندازه‌ای کوچک‌تر ولی در عین حال با رزولوشن بالاتر نسبت به دو نسل قبلی استفاده کنند و از SO-DIMM به جای حافظه‌های تمام اندازه نیز بهره گرفتند. همان‌طور که اشاره شد درایور نوری نیز این محصول حذف شد و هارد درایو ۳.۵ اینچی هم دیگر در این دستگاه بکار گرفته نشد. در نتیجه تمامی این تغییرات، وزن نهایی محصول به ۱۰.۵۱ کیلوگرم رسیده و تا دوبرابر نسبت به مدل‌های قبلی باریک‌تر شده است. قیمت Z1 جدید در مدل پایه ۱۴۹۸ دلار تعیین شده که نسبت به نسل اول و دوم بسیار ارزان‌تر به حساب می‌آید. تبلیغ اچ‌پی برای این محصول به امکان آسان آپگرید قطعات آن تمرکز دارد. همچنین به این نکته اشاره می‌شود که در Z1 جدید نیز همانند دو نسل قبلی، امکان تعمیر پذیری دستگاه به همان اندازه‌ی قبل وجود دارد.

Z1 جدید اچ‌پی از ماه خرداد ماه سال جاری به بازار عرضه خواهد شد. نظر شما در مورد این محصول چیست؟ آیا تغییرات این مدل نسبت به دو نسل قبلی خرید آن را توجیه می‌کند؟ لطفا نطرات ارزشمند خود را در بخش نظرات با زومیت و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات