افزایش فروش‌ PC در آمریکا در کنار کاهش شتاب رشد منفی در بازار جهانی

پنج‌شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۷
مطالعه 2 دقیقه
آخرین گزارش منتشر شده در IDC نشان از این دارد که بازار پی‌سی‌ها مخصوصاً در آمریکا بطور شگفت‌آوری جان تازه‌ای گرفته و میزان فروش بالا رفته است. اما عامل این افزایش فروش چیست؟ آیا کاهش فروش در برخی از تبلت‌ها رابطه‌ای با این امر دارد؟
تبلیغات

 فروش جهانی PC در سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی شاهد کاهشی 1.7 درصدی بوده است که کمترین کاهش از سه‌ماهه‌ی دوم سال 2012 میلادی تا به امروز به شمار می‌رود. کمپانی‌های تولیدکننده‌ی پی‌سی در سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری مجموعاً 74.4 میلیون دستگاه به بازار عرضه کرده‌اند که در مقایسه با 75.7 میلیون دستگاه مدت مشابه پارسال شاهد کاهش اندکی بوده است.

کاهش رشد منفی در بازار پی‌سی‌ها به این علت جالب توجه است که کارشناسان پیش‌بینی کاهشی 7.1 درصدی را برای این بازار داشتند. پنج کمپانی بزرگ تولیدکننده‌ی پی‌سی که در جدول زیر می‌توان نام آن‌ها را مشاهده کرد، مجموعاً رشدی 9.8 درصدی را شاهد بوده‌اند.

IDCPC

در بازار آمریکا، کمپانی‌های اچ‌پی و دل فروشی فراتر از رشد بازار داشته است. با این وجود پیش‌بینی می‌شود با آغاز فصل بازگشایی مدارس و همچنین فصل خرید پیش از تعطیلات سال نوی میلادی، شاهد رشد مثبت در بازار پی‌سی‌ها باشیم.

از عوامل دخیل در این رشد فروش می‌توان به عرضه‌ی پی‌سی‌های ارزان قیمتی چون کروم‌بوک‌ها اشاره کرد که سهم بازار تبلت‌ها را از آن خود می‌کنند. همچنین بسیاری از کمپانی‌ها و سازمان‌ها در حال بروزرسانی پی‌سی‌های قدیمی خود به‌دلیل قطع پشتیبانی از ویندوز ایکس‌پی هستند که این مورد نیز عاملی برای افزایش فروش پی‌سی‌ها است.

بسیاری از تحلیل‌گران این رشد در بازار پی‌سی‌ها را مقطعی خوانده‌اند و باقی‌ماندن فروش در همین سطح را در کنار احتمال کاهش فروش به میزان 6 درصد پیش بینی کرده‌اند. براساس اطلاعات منتشر شده توسط گارتنر، افزایش فروش تبلت‌ها در بازارهای در حال توسعه و کاهش فروش پی‌سی‌ها یکی از عوامل این حالت است.

اما محصولات اپل نیز علی‌رغم بالا رفتن فروش در آمریکا، شاهد کاهشی 1.3 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در همین بازار بوده است. هنوز دلیل روشنی برای این کاهش فروش ذکر نشده است، اما به‌نظر می‌رسد وجود نسخه‌هایی از لپ‌تاپ های ویندوزی با قابلیت صفحه‌ی نمایش لمسی را می‌توان به عنوان یک دلیل موجه عنوان کرد.

نظر شما در این باره چیست؟ آیا کامپیوترهای شخصی به دوران اوج خود باز خواهند گشت؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات