با بورد جتسون TK1 انویدیا کامپیوتری با طعم لینوکس و بازی بسازید!

یک‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۵
مطالعه 3 دقیقه
تی‌کی‌وان یک بورد بدون پوشش و قاب است که ظاهری مشابه Raspberry Pi‌ دارد، با این تفاوت که در ساختار این بورد یک اژدهای خشمگین نهفته است.
تبلیغات

کمپانی انویدیا با ارایه‌ی محصولی جدید با نام Jetson TK1 که یک کامپیوتر 192 دلاری است، کارایی سوپرکامپیوترها را در قالب یک کامپیوتر برای کاربران به ارمغان آورده است. این محصول شامل یک بورد همچون Raspberry Pi است که برای استفاده در سیستم‌های نهفته توسعه داده شده است، هرچند می‌توان از آن به‌عنوان یک پی‌سی مخصوص بازی‌های رایانه‌ای مبتنی بر لینوکس استفاده کرد.

همانطور که اشاره کردیم، تی‌کی‌وان یک بورد بدون پوشش و قاب است که ظاهری مشابه Raspberry Pi‌ دارد، با این تفاوت که در ساختار این بورد یک اژدهای خشمگین نهفته است که کارایی آن برابر 300 گیگافلاپس است، از این‌رو انویدیا به این نکته اشاره کرده است که می‌توان از این محصول برای انجام بازی‌های رایانه‌ای که از معماری ARM و سیستم‌عامل لینوکس پشتیبانی می‌کنند، استفاده نمود.

کارایی قابل تحسین این محصول برگرفته از 192 هسته‌ی گرافیکی مبتنی بر معماری کِپلر انویدیا است که ساختار آن را شبیه به دومین سوپرکامپیوتر جهان با نام تایتان از منظر سرعت پردازش کرده است. کارایی Titan برابر 17.6 پتافلاپس تا 27.1 پتافلاپس است.

این بورد را می‌توان در زمینه‌هایی چون ساخت پیش‌نمونه‌ها یا کاربردهای آزمایشی مورد استفاده قرار داد که از جمله‌ی آن می‌توان به سیستم اطلاع‌رسانی و رایانه‌ی مرکزی خودروها، روبات‌ها با قابلیت پردازش تصاویر، ابزارها مختص نظارت و پزشکی که نیاز به پردازش تصاویر در آن واحد دارند، مورد استفاده قرار داد.

تی‌کی‌وان را می‌توان به‌عنوان یک پی‌سی مخصوص انجام بازی‌ها نیز به کار برد، هرچند برای اینکار باید زمانی را برای پورت کردن بازی‌ها صرف کرد. انویدیا نسخه‌ای از لینوکس مبتنی اوبونتو 14.04 را برای این کار پشنهاد می‌دهد و می‌توان با استفاده از آن بسیاری از بازی‌های توسعه‌داده شده برای ابزار‌های قابل حمل چون سیستم‌عامل اندروید را روی آن به اجرا درآورد.

جِسی‌کلایتون، مدیر پروژه‌ی جِتسون تی‌کی‌وان در مورد محصول جدید انویدیا چنین اظهار نظر کرده است:

تی‌کی‌وان همچون یک پردازنده‌ی گرافیکی بزرگ عمل می‌کند. با استفاده از این بورد می‌توان بازی‌های مبتنی بر ARM-Linux را نیز توسعه داد.

کارایی در حد تلفن‌های‌هوشمند

تی‌کی‌وان از یک پردازنده‌ی مبتنی بر پردازنده‌ی تگرا کی‌وان که بر پایه‌ی معماری Cortex-A15 بنیان نهاده شده استفاده می‌کند. از هسته‌های مبتنی بر Cortex-A15 در گلکسی S5 سامسونگ نیز استفاده شده است. در مقایسه با محصولاتی چون Raspberry Pi و BeagleBone که از هسته‌های مبتنی بر ARM‌ با معماری قدیمی‌تر استفاده می‌کنند، تی‌کی وان از ساختار جدیدتری بهره‌مند است.

تی‌کی وان اولین محصولی است که با استفاده از تراشه‌ی قدرتمند تگرا کی‌وان که دی ماه سال گذشته در جریان نمایشگاه CES 2014 معرفی شد، به بازار عرضه خواهد شد، همچنین باید در نیمه‌ی دوم سال جاری میلادی شاهد عرضه‌ی این تراشه در قابل محصولاتی چون ابزار‌های‌هوشمند قابل حمل چون تبلت‌ها و تلفن‌های‌هوشمند باشیم. انویدیا کی‌وان را در دو نسخه‌ی 32 بیتی و 64 بیتی روانه‌ی بازار خواهد کرد. نسل پیشین تراشه‌ی انویدیا در تبلت‌هایی چون HP و Asus به بازار عرضه شده است. تی‌کی وان از نسخه‌ی ۳۲ بیتی این تراشه بهره می‌برد. کلایتون در مورد عرضه‌ی نسخه‌ی 64 بیتی این سیستم اظهار نظری نکرد.

مطمئناً سیستم‌های اِمبدد از تی‌کی وان استفاده خواهند کرد، اما می‌توان برای این بورد اپلیکیشن‌های مناسب تگرا کی‌وان را که برای تلفن‌های‌هوشمند و تبلت‌ها به کار برده خواهد شد، استفاده خواهد کرد.

به منظور اجرای اپلیکیشن‌های اندرویدی باید روی این بورد سیستم‌عامل اندروید را نصب کرد تا پردازنده و کل سیستم با اندروید بوت شود. کلایتون به این نکته اشاره کرد که هرچند این بورد بر مبنای لینوکس توسعه داده شده است، اما می‌توان در اندروید را نیز در آن استفاده کرد.

تی‌کی وان از CUDA 6 پشتیبانی می‌کند که امکان پردازش موازی را فراهم کرده و در نتیجه برنامه‌نویسان را قادر به انتقال بار پردازشی از پردازند‌ه‌ی اصلی به پردازنده‌ی گرافیکی می‌کند که ارمغان آن پردازش سریع‌تر و بهتر پردازه‌ها است.

ایجاد توازن برای پردازش پروسه‌ها بین پردازنده‌ی اصلی و پردازنده‌ی گرافیکی ابزار‌های مورد استفاده را بسیار بهینه‌تر می‌کند.

استفاده از کودا در کارت‌های گرافیک پی‌سی‌ها و سرورها متداول است، اما انویدیا درصدد استفاده از این فناوری در ابزار‌های قابل حمل و سیستم‌های اِمبدد یا نهفته است.

تی‌کی‌وان به شکل مربع بوده و هر یک از ضلع‌های آن 127 میلی‌متر است. علاوه بر تگرا کی‌وان در این سیستم از یک حافظه‌ رم دو گیگابایتی و 16 گیگابایت حافظه‌ی eMMC بهره برده شده است. پورت‌های ارتباطی این سیستم شامل PCI-Express mini ،SD/MMC ،USB 3.0 ،USB 2.0 ،HDMI و CSI-2 اشاره کرد که با استفاده از CSI-2 می‌توان یک دوربین به این سیستم متصل نمود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات