رشد جهانی فروش کامپیوتر با سقوط 4.4 درصدی روبرو شد

جمعه ۲۲ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷
مطالعه 5 دقیقه
بازار پی‌سی تحت تأثیر بحران اقتصادی و رشد روزافزون بازار گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها قرار دارد و در دو سال اخیر اوضاع بر وفق مراد تولیدکنندگان نبوده است. اولین فصل سال 2014 هم پایان یافته و نوبت به انتشار گزارشات عمومی توسط سازمان بین‌المللی آمار و اطلاعات رسیده و در ادامه‌ی مطلب نگاهی به آمار منتشر شده داریم. ببینیم کدام بازارها و کدام تولیدکنندگان وضعیت بهتری داشته‌اند و دلیل اصلی رشد تا نزول چه بوده است.
تبلیغات

در اولین فصل سال 2014 فروش جهانی پی‌سی باز هم روند نزولی خود را ادامه داده و با 4.4 درصد سقوط نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه شده است. بنا بر گزارش IDC . با وجود اینکه فروش کامپیوترها روند نزولی دارد، به دلیل بهتر شدن وضعیت برخی بخش‌های بازار، سقوط 5.3 درصدی پیش‌بینی شده، محقق نشد.

منظور از فروش پی‌سی، مجموعه‌ی دسکتاپ و لپ‌تاپ است. دسکتاپ در مقابل کامپیوترهای قابل حمل یعنی لپ‌تاپ، اولترابوک و نوت‌بوک قرار می‌گیرد.

علت اصلی بهبود نسبی وضعیت، بخش‌هایی پیشرفته‌ی بازار و همچنین بخش‌هایی که بروزرسانی شده‌اند، است. اخیراً با پایان یافتن پشتیبانی از ویندوز XP اوضاع برخی بازارها مثل ژاپن رو به بهبود رفته است. علاوه بر این، بازار تبلت شیب کمتری به خود گرفته و مستقیماً روی فروش نوت‌بوک‌ها که با شیب تندتری رو به کاهش بود، تأثیر گذاشته است. به هر حال روند نزولی فروش پی‌سی در بازارهای رو به رشد، روند نزولی خود را طی کرده و البته در کشورهای آمریکای لاتین، آسیا و اقیانوسیه به غیر از ژاپن، رشد منفی بیشتر از فصول قبلی شده که علت آن علاوه بر اوضاع بد اقتصادی، نفوذ بیشتر تبلت‌هاست.

pc-shipment-q1-2014-1

فروش جهانی کامپیوتر در حال حاضر برای هشتمین فصل متوالی با کاهش همراه است. رشد بازار گوشی و تبلت که در کاربردهای ساده‌ی روزمره، روز به روز توانمندتر از قبل ظاهر می‌شوند از یک طرف و اوضاع بد اقتصادی که خود شامل درصد بالای جمعیت بی‌کار، پایین بودن درآمد و بودجه، رشد پایین اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های کمتر و نوسان قیمت ارزهای مختلف است، موجب شده که روند نزولی همچنان گذشته تکرار شود. عامل مثبت هم ویندوز XP بوده که می‌بایست توسط ویندوزهای جدیدتر، جایگزین میشد. البته این امر موقتی است و جلوی کاهش فروش پی‌سی را نمی‌گیرد. حتی در کشورهایی مثل آمریکا که اوضاع کمی بهتر بوده هم رشد منفی به مثبت تبدیل نشده است.

WorldPC

آمریکا: بازار آمریکا به سمت پایداری بیشتر و صفر شدن رشد حرکت می‌کند. کل فروش 14.3 میلیون پی‌سی در فصل اول 2014 بوده که در مقایسه با مدت مشابه در سال 2013، حدود 0.6 درصد کاهش نشان می‌دهد. فروش بخش دسکتاپ بهتر بوده و رشد 3.5 درصدی دارد ولیکن کامپیوترهای قابل حمل، با استقبال کمتری روبرو شده‌اند. نکته قابل توجه، کاهش سهم اپل از فروش پی‌سی نسبت به مدت مشابه سال قبل در بازار  امریکا بوده است در حالی که اچ‌پی و دل با رشد فروش و سهم بازار در این کشور روبه‌رو بوده‌اند. اگر این موارد را در کنار کم شدن سهم اپل از بازار گوشی‌های هوشمند و تبلت قرار دهیم، به نظر می‌رسد که این شرکت در حال از دست دادن تدریجی سهم خود از بازار امریکا و جهان است است.

EMEA: بازار اروپا، خاور میانه و آفریقا در مجموع به سمت پایداری بیشتر رفته و فراتر از انتظارات ظاهر شده است. فروش بخش تجاری و موسسات بزرگ مثل گذشته خوب بوده و با اتمام پشتیبانی رسمی از ویندوز XP و نیز بهتر شدن اوضاع کلی اقتصاد، در برخی کشورها نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی بهتر بوده است.

اوضاع بازار مصرف‌کننده هم پایدارتر شده و حتی نشانه‌هایی از بهبود وضعیت دیده می‌شود. اما در هر صورت هنوز هم رشد کلی منفی است. موسساتی که قصد نوسازی داشته‌اند، فروش را بهتر کرده‌اند و سازمان‌های تجاری هم با توجه به نوسانات ارزی و موجودی بالا، مشکل روبرو شده‌اند و بازار مربوطه در برخی کشورها، وضعیت خوبی نداشته است.

ژاپن: پیشرفت اقتصادی به بازار ژاپن کمک کرده تا بار دیگر صعود دو رقمی را تجربه کند. حجم بازار مصرف‌کننده هم کمی قبل از افزایش مالیات بر ارزش افزوده (VAT) در ماه آوریل، با جهش مواجه شده است. تمام کمپانی‌های اصلی رشد قابل توجهی در فروش خود داشته‌اند و در مجموع سهم ژاپن از فروش بین‌المللی پی‌سی به بالای 7 درصد رسیده که در سال‌های اخیر و به طور دقیق از اوایل سال 2006 بی‌سابقه بوده است.

آسیا و اقیانوسیه (به جز ژاپن): بیشتر بازارها دچار مشکل تقاضای کم هستند. موجودی بیشتر فروشندگان بیش از حد ایده‌آل است گرچه خورده‌فروشی‌ها علایم کوچکی از بهتر شدن اوضاع را مشاهده می‌کنند. با وجود اینکه فروش به ارقام پیش‌بینی شده نزدیک بوده، روند نزولی دو رقمی حفظ شده و رکورد دو ساله‌ی وضعیت بد، همچنان ادامه پیدا کرده است.

وضعیت فروشندگان بزرگ

لنوو: هنوز هم علی‌رغم کاهش فروش در چین که به دلیل شروع سال جدید است، در صدر باقی مانده است. در سایر بازارها روند صعودی این کمپانی ادامه دارد گرچه در مورد آمریکای لاتین، رشد خوب سال گذشته تکرار نشد.

HP: این کمپانی هم جایگاه دوم را حفظ کرده و نسبت به سال گذشته حدود 5 درصد پیشرفت داشته که در دو سال قبلی بی سابقه بوده و بیشتر به خاطر بازار EMEA است. فروش در بازار آمریکا و کانادا هم مزید بر علت شده است.

Dell: حدود 9 درصد پیشرفت در فصل اول 2014 بهترین نتیجه‌ایست که پس از فصل اول سال 2011 حاصل شده بود و در ضمن سومین سالی است که وضعیت رو به رشد ادامه یافته است.

ایسر: این فصل بر خلاف فصل قبلی، فروش بهتر محقق نشده است. رقابت دیگر کمپانی‌ها و حرکت به سمت تبلت‌های تبدیل شدنی عامل اصلی کاهش فروش ایسر است.

ایسوس: در بازار آمریکا فروش خوبی حاصل شده ولیکن در بازارهای نوظهور، رشد فروش ایسوس به این خوبی نبوده است. در بازار EMEA و آسیا و اقیانوسیه که بزرگ‌ترین بازارهای ایسوس به شمار می‌روند، رشد فروش خوب نبوده ولیکن در آمریکای لاتین، اوضاع به خوبی پیش رفته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات