ثبت یک میلیارد تراکنش؛ بیت‌کوین تاریخ‌ساز شد

دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۵
مطالعه 2 دقیقه
بیت کوین با پس زمینه چارت و نمودارهای نورانی سبز و زرد و مشکی
شبکه‌ی بین‌کوین به رکورد چشمگیر یک میلیارد تراکنش دست یافت؛ این گامی بسیار بزرگ برای پادشاه رمزارزها محسوب می‌شود.
تبلیغات

شبکه‌ی بیت‌ کوین لحظه‌ای تاریخی را پشت سر گذاشت. طبق اطلاعات Clark Moody، تراکنش یک‌میلیاردم بیت‌ کوین در تاریخ ۵ می (۱۶ اردیبهشت) در بلاک شماره‌ی ۸۴۲,۲۴۱ پردازش شد.

دستیابی بیت کوین به یک میلیارد تراکنش، درست ۱۵ سال و ۴ ماه و ۴ روز پس‌ از آن رخ می‌دهد که ساتوشی ناکاموتو در تاریخ ۳ ژانویه‌ی ۲۰۰۹ (۱۴ دی ۱۳۸۷) اولین بلاک شبکه را استخراج کرد. بدین‌ترتیب، میانگین تراکنش‌های روزانه‌ در شبکه‌ی بیت‌ کوین طی ۵٬۶۰۳ روز فعالیت آن، حدود ۱۷۸,۴۷۵ تراکنش بوده است.

اطلاعات یک میلیاردمین تراکنش انجام شده روی شبکه اصلی بیت کوین
اطلاعات یک میلیاردمین تراکنش پردازش‌شده در شبکه‌ی اصلی بیت کوین
Clark Moody

رکورد یک میلیارد تراکنش در شبکه‌ی بیت کوین شامل تراکنش‌های انجام‌شده در شبکه‌ی لایتنینگ نمی‌شود. لایتنینگ شبکه‌ای بر بستر بیت‌ کوین است که امکان انجام تراکنش‌های سریع‌تر را فراهم می‌کند.

بر اساس داده‌های صرافی River که به‌طور انحصاری روی بیت‌ کوین فعالیت دارد، شبکه‌ی لایتنینگ صرفاً در آگوست ۲۰۲۳ (مرداد و شهریور ۱۴۰۲) دست‌کم ۶٫۶ میلیون تراکنش را پردازش کرده؛ از زمان راه‌اندازی شبکه‌ی مذکور در ژانویه‌ی ۲۰۱۸ (دی و بهمن ۱۳۹۶)، احتمالاً صدها میلیون تراکنش روی آن انجام شده است.

آن‌طور که انتظار می‌رفت، تراکنش‌های روزانه‌ی بیت‌ کوین در زمان رویداد هاوینگ چهارم (نصف شدن پاداش استخراج) افزایش یافت. رکورد بالاترین تعداد تراکنش روزانه با ۹۲۶,۰۰۰ تراکنش در تاریخ ۲۳ آوریل (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) به ثبت رسید. بخش قابل‌ توجهی از این تقاضا ناشی از راه‌اندازی پروتکل Runes در بلاک ۸۴۰,۰۰۰ بود. تعداد تراکنش‌های روزانه‌ی بیت‌ کوین از آن زمان کاهش یافت و در تاریخ ۴ می (۱۵ اردیبهشت ‍۱۴۰۳) به ۶۶۰,۲۶۰ تراکنش رسید.

بیت‌ کوین به‌عنوان قدیمی‌ترین شبکه‌ی ارز دیجیتال شناخته می‌شود، اما اولین شبکه‌ای نیست که به یک میلیارد تراکنش دست می‌یابد. بر اساس داده‌های EtherScan، اتریوم، رقیب اصلی بیت‌ کوین که در جولای ۲۰۱۵ (تیر و مرداد ۱۳۹۴) راه‌اندازی شد، تاکنون بیش‌ از دو میلیارد تراکنش را پردازش کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات