توکن هوش مصنوعی چیست؛ آیا آینده‌ به این فناوری گره خورده است؟

پنج‌شنبه ۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
توکن هوش مصنوعی
توکن‌های هوش مصنوعی، مزیت‌های فناوری‌ جذاب هوش مصنوعی را با بلاک چین ترکیب می‌کنند و از آن‌ها برای بهبود انجام کارها بهره می‌برند.
تبلیغات

هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۳ یکی از داغ‌ترین موضوعات فناوری بود و ازطرفی بازار رمزارزها پس‌از روند نزولی طولانی‌مدت با شروع سال جاری رشد چشمگیری را تجربه کرد. امسال همچنین شاهد روی کار آمدن توکن‌های هوش مصنوعی بودیم که ترکیبی از دو فناوری‌ اشاره شده را ارائه می‌دهد.

توکن‌های هوش مصنوعی (AI Tokens) باعث روی کار آمدن پروژه‌هایی شده‌اند که فناوری بلاک چین و هوش مصنوعی را با یکدیگر ترکیب می‌کند. این توکن‌ها که به‌نام ارز دیجیتال یا رمزارز هوش مصنوعی نیز شناخته می‌شوند، بیشتر برای ساده‌سازی تراکنش‌ها و تعاملات مرتبط با فضای هوش مصنوعی طراحی شده‌اند و به‌طور همزمان ویژگی‌های برتر بلاک چین ازجمله شفافیت عملکرد و امنیت بالا را ارائه می‌دهند.

چرا توکن‌های هوش مصنوعی مهم هستند؟

توکن‌های هوش مصنوعی از قدرت هوش مصنوعی و بلاک چین برای دستیابی به پیشرفت‌هایی استفاده می‌کنند که قبلاً امکان‌پذیر نبود. آن‌ها نقش مهمی در افزایش انگیزه‌ی اجتماعی تا تأمین مالی آینده‌ی هوش مصنوعی غیرمتمرکز ایفا می‌کنند. درصورت تمایل با مراجعه به مقاله‌ی توکن چیست و چه کاربردی دارد می‌توانید اطلاعات بیشتری درمورد این موضوع به‌دست آورید.

توکن هوش مصنوعی - AI Token

هوش مصنوعی بدون انسان نمی‌تواند موفق باشد. توکن‌های هوش مصنوعی در مرکز اکوسیستم‌ها، اعضای جامعه را با پروژه‌ها و ارزش‌های بنیادی آن‌ها نزدیک‌تر می‌کنند. آن‌ها نوعی انگیزه برای افزایش مشارکت جامعه و دستیابی به مخاطبان جدید هستند. جوامع بشری اهمیت بالایی دارند زیرا عنصر انسانی برای هر پروژه‌ی هوش مصنوعی اهمیت زیادی دارد. به‌عنوان مثال کاربران می‌توانند به صحیح بودن یا دقت پاسخ‌های چت‌بات هوش مصنوعی امتیاز دهند و بازخوردهایشان را برای پروتکل ارسال کنند.

هوش مصنوعی ذاتاً صنعتی بحث‌برانگیز محسوب می‌شود زیرا همیشه مجموعه‌ای از چالش‌های منحصربه‌فرد ازجمله حریم‌ خصوصی، اعتماد و دقت بر سر راهش قرار دارند. به‌هر حال ترکیب هوش مصنوعی و بلاک چین می‌تواند به رفع این نگرانی‌ها کمک و به‌خصوص از سانسور و سوگیری داده‌ها جلوگیری کند.

فناوری غیرمتمرکز باعث حذف قدرت مرکزی می‌شود و بدین‌ترتیب می‌تواند جلوی هرگونه استفاده‌ی مخرب از هوش مصنوعی را بگیرد. تمرکززدایی با ایجاد پروتکل‌های منبع‌باز و حذف نیاز به واسطه‌ها، راهکاهایی ارائه می‌دهد که موانعی بر سر راه قدرت‌های متمرکز برای کنترل هوش مصنوعی و درسترسی به دانش باز ایجاد می‌کنند.

توکن هوش مصنوعی، شفافیت و امنیت بلاک چین را در پروژه های مدرن فناوری مبتنی‌بر هوش مصنوعی به‌کار می‌گیرد

توکن‌های هوش مصنوعی به کاربران اجازه می‌دهند نظراتشان را بیان کرده و تنوع بیشتری در برنامه‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی ایجاد کنند. همه‌ی افراد در اکوسیستم با کمک یکدیگر الگوریتم‌ها را تعیین خواهند کرد و با تعصب یادگیری ماشینی مبارزه می‌کنند.

توکن‌های هوش مصنوعی، کلید پایداری و موفقیت پروژه‌های هوش مصنوعی هستند زیرا اکوسیستم‌ها و پیشرفت‌های فناوری را تأمین می‌کنند و این عامل انگیزه‌ی سازندگان برای ادامه‌ی ساخت‌وساز و نوآوری است.

شباهت‌ و تفاوت‌ توکن‌های هوش مصنوعی و توکن‌های معمولی

باتوجه به اینکه توکن‌های معمولی و توکن‌های هوش مصنوعی هردو دارایی دیجیتالی محسوب می‌شوند که در بلاک چین وجود دارند، بدین‌ترتیب فناوری زیربنایی رمزارزهای هوش مصنوعی و توکن‌های استاندارد یکسان است. این دو نوع رمزارز از قرارداد هوشمند استفاده می‌کنند و ارزششان به پروژه‌های بومی و پیشرفت‌های کنونی آن‌ها ارتباط دارد.

توکن هوش مصنوعی - AI Token

باوجود شباهت‌هایی که توکن‌های هوش مصنوعی و توکن‌های معمولی دارند، تفاوت‌هایی نیز بین این دو نوع داریی وجود دارد. رمزارزهای هوش مصنوعی در حوزه‌ی فناوری برای مقیاس‌بندی موفقیت‌آمیز و ادغام با شبکه‌های بلاک چین به قدرت پردازشی بیشتر و فضای ذخیره‌‌سازی اضافه نیاز دارند. علاوه‌بر این امکان دارد درک پیچیدگی‌ توکن‌های هوش مصنوعی برای کاربران عادی سخت‌تر باشد.

درنهایت موارد استفاده‌ی متنوع از رمزارزهای هوش مصنوعی چیزی است که آن‌ها را از توکن‌های معمولی متمایز می‌کند. با تلاقی هوش مصنوعی و فناوری بلاک چین، این توکن‌ها پتانسیل بسیار بالایی برای تغییر زندگی روزمره‌ی کاربران دارند.

هوش مصنوعی لایه‌ی بیشتری از اعتماد و شفافیت را به وب ۳ اضافه می‌کند و به‌طور بالقوه به رفع اعتبار آسیب‌دیده‌ی کریپتور کمک می‌کند. یکی از ارزشمندترین ویژگی‌های توکن هوش مصنوعی، قدرت پردازش سریع و کارآمد مقادیر زیادی از داده‌ها است. تجزیه‌وتحلیل داده‌های تولیدشده با هوش مصنوعی می‌تواند پیش‌بینی‌های مختلفی انجام دهد و ریسک را نیز ارزیابی کند. این توکن‌ها همچنین به کاربران کمک می‌کنند تصمیم‌های آگاهانه‌تری بگیرند.

همان‌طور که Coinmarketcap اشاره می‌کند، مهارت پردازش داده و بهینه‌سازی قراردادهای هوشمند با توکن‌های هوش مصنوعی تقویت می‌شود و این فناوری ظرفیت خودکارسازی ممیزی قراردادهای هوشمند و شناسایی آسیب‌پذیری‌هایی که می‌توانند با خطر هک مواجه شوند را دارد و ساختار بلاک چین را تغییرناپذیرتر خواهد کرد. علاوه‌بر این قابلیت همکاری متقابل بین بلاک چین‌ها با ثبت کارآمدتر تراکنش‌ها و انتقال داده‌ها بهبود خواهد یافت.

موارد استفاده از توکن هوش مصنوعی

توکن‌های هوش مصنوعی می‌توانند در حوزه‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرند که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

توکن هوش مصنوعی

دسترسی به خدمات هوش مصنوعی

رمزارزهای هوش مصنوعی دنیایی جدید از امکانات را به روی کاربران باز می‌کنند. این توکن‌ها می‌توانند به‌عنوان سیستم پرداخت برای پیش‌بینی‌های مدل یادگیری ماشینی (MLM)، تولید گزارش‌های تحلیلی یا ایجاد پاسخ‌های انتخابی استفاده شوند. این رمزارزها راهکاری برای کاربران ارائه می‌دهند تا بتوانند به خدمات انحصاری جدید هوش مصنوعی راحت‌تر دسترسی داشته باشند.

به‌عنوان مثال دارندگان توکن QI می‌توانند قبل‌از انتشار عمومی IQ GPT به آن دسترسی داشته باشند؛ موتور جستجوی مبتنی‌بر هوش مصنوعی که برای دسترسی پیشرفته به اطلاعات مرتبط با فناوری بلاک چین و حوزه‌ی کریپتو ساخته شده است.

پروژه‌ها می‌توانند اعضای جامعه‌ی توکن هوش مصنوعی خود را برای مشارکت در آموزش مدل‌های هوش مصنوعی ترغیب کنند. این رمزارزها می‌توانند به‌عنوان مشوق مالی برای افزایش مشارکت افراد در پیشبرد پروژه‌ها استفاده شوند.

مدیریت

بیشتر پروژه‌های رمزارزی هوش مصنوعی، ازنوع DAO هستند و از توکن‌های خود برای حق رأی استفاده می‌کنند. این رایج‌ترین راه برای مشارکت مستقیم دارندگان توکن برای تصمیم‌گیری و بحث درمورد مسائل احتمالی پروژه است.

فرآیند رأی‌گیری دموکراتیک برای پاسخگو بودن پروژه، ترویج شفافیت و اجتناب از هرگونه عملکرد غیراخلاقی با هوش مصنوعی بسیار مهم است. علاوه‌بر این توانایی هوش مصنوعی برای پیش‌بینی روندها و ارائه‌ی بینش‌های مبتنی‌بر داده‌ها می‌تواند به فرآیند کلی حاکمیت کمک کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات