بلاک‌چین در مسیر رشد؛ حجم معاملات بیت‌کوین از ویزا عبور کرد

دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲
مطالعه 2 دقیقه
بیت کوین
بررسی آمار نشان می‌دهد حجم معاملات بیت‌کوین از ویزا عبور کرده است؛ اما شاید مقایسه‌ی مستقیم این دو، کار درستی نباشد.
تبلیغات

بر اساس گزارش یک تحلیلگر مالی در شبکه‌ی اجتماعی ایکس (توییتر سابق)، حجم معاملات سالانه‌ی بیت‌کوین از ویزا عبور کرده است. این دستاوردی قابل‌توجه برای صنعت رمزارز محسوب می‌شود، خصوصا با در نظر گرفتن اینکه بیت‌کوین روی شبکه‌ای غیرمتمرکز فعالیت می‌کند و به اندازه‌ی ویزا همه‌گیر نیست.

عبارت «حجم معامله» ممکن است کمی گمراه‌کننده باشد. دررابطه‌با بیت‌کوین، بخش قابل‌توجهی از فعالیت‌های شبکه در سال گذشته مربوط‌ به پروتکل Ordinals بود. این پروتکل، شناسانگری منحصربه‌فرد به ساتوشی‌های بلاک‌چین اختصاص می‌دهد و ذخیره‌ی NFT را در بلاک‌چین بیت‌کوین امکان‌پذیر می‌کند (هر واحد بیت‌کوین برابر با صد میلیون ساتوشی است).

مقایسه حجم معامله بیت کوین Bitcoin با ویزا

پروتکل Ordinals معاملاتی با فرکانس بالا انجام می‌دهد. این یعنی با وجود چشمگیر بودن حجم معاملات بیت‌کوین، این موضوع لزوماً نشان‌دهنده‌ی گسترده‌شدن استفاده از رمزارز موردبحث نیست.

شاید مقایسه‌ی مستقیم حجم معاملات بیت‌کوین و ویزا چندان منطقی نباشد؛ چون ویزا، سیستم مالی متمرکز محسوب می‌شود و از دهه‌ها قبل در بین مردم محبوب بوده و همچنین ویزا برای انجام معاملات امروزی بسیار بهینه است. از طرفی دیگر بیت‌کوین را داریم که شبکه‌ای غیرمتمرکز به حساب می‌آید. ویزا و بیت‌کوین در زمینه‌ی قوانین و محدودیت‌ها و کاربرد تفاوت‌های قابل‌توجهی با هم دارند.

با همه‌ی این‌ها، عبور بیت‌کوین از حجم معاملات ویزا همچنان اتفاقی قابل‌توجه محسوب می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که اثرگذاری شبکه‌های غیرمتمرکز در حال افزایش است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات