بریت‌کوین؛ بانک مرکزی بریتانیا ارز دیجیتال اختصاصی معرفی می‌کند؟

سه‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
سکه بیت کوین / Bitcoin روی پرچم انگلستان
ظاهراً بانک مرکزی بریتانیا قصد دارد با همکاری وزارت خزانه‌داری این کشور، نسخه‌ی دیجیتالی پوند را معرفی کند.
تبلیغات

مقام‌های بریتانیا می‌گویند که احتمالاً نیاز به نسخه‌ی دیجیتالی پوند در بین کسب‌و‌کارها و مصرف‌کننده‌های این کشور حس می‌شود. تحلیلگران بریتانیایی در حال بررسی مزایای استفاده از ارز دیجیتال بانک مرکزی هستند.

بریتانیا اولین کشوری نیست که به فکر معرفی ارز دیجیتال می‌افتد؛ زیرا بیش از ۸۰ درصد بانک‌های مرکزی در سراسر دنیا ارز دیجیتال معرفی کرده‌اند یا به فکر انجام چنین کاری هستند.

جرمی هانت، رئیس خزانه‌داری بریتانیا، می‌گوید پول نقد به این زودی‌ها از بین نمی‌رود؛ اما پوند دیجیتالی می‌تواند راهکاری ساده و ایمن برای پرداخت باشد: «می‌خواهیم اول سراغ تحقیقات برویم و مثل همیشه به حفاظت از ثبات مالی ادامه دهیم.»

به‌گزارش آسوشیتد پرس، حدوداً دو سال قبل بانک انگلستان (نام بانک مرکزی بریتانیا) و وزارت خزانه‌داری این کشور گفته بودند که به عرضه‌ی ارز دیجیتال فکر می‌کنند؛ اما این اقدام هنوز عملی نشده است.

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا و رئیس سابق خزانه‌داری، پیش‌تر توصیه کرده بود که ارز دیجیتال این کشور با نام «بریت‌کوین» معرفی شود؛ با‌این‌حال، بانک مرکزی بریتانیا تأکید کرده است که نام‌گذاری نباید به‌گونه‌ای باشد که مردم ارز دیجیتال این کشور را با رمزارزهایی مثل بیت کوین اشتباه بگیرند.

بانک مرکزی بریتانیا می‌گوید ارز دیجیتال این کشور قابل‌اتکا خواهد بود و برخلاف رمزارزها که قیمتشان نوسان بسیار زیادی دارد، با گذشت زمان ارزشش را حفظ خواهد کرد. نوسان قیمت رمزارز باعث می‌شود دارایی سرمایه‌گذاران همواره در‌معرض خطر باشد.

ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) چیست؟ ارزهای ملی دیجیتالی می‌شوند
ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) چیست؟ ارزهای ملی دیجیتالی می‌شوند
مطالعه '13

نسخه‌ی دیجیتالی پوند همواره قیمتی معادل پوند نقد خواهد داشت و مردم از آن برای پرداخت هزینه‌ی کالاها و خدمات استفاده خواهند کرد. حامیان ارزهای دیجیتال بانک مرکزی می‌گویند این ارزها باعث ساده‌سازی معاملات می‌شوند و دسترسی گسترده‌تر به سیستم مالی را ممکن می‌کنند.

باهاما در سال ۲۰۲۰ به اولین کشوری تبدیل شد که ارز دیجیتال معرفی می‌کند. نیجریه و جامائیکا نیز در مسیر مشابهی قدم برداشته‌اند و چین و بیش از ۲۰ کشور دیگر در حال انجام پروژه‌های آزمایشی هستند. ایالات متحده و اتحادیه‌ی اروپا نیز به عرضه‌ی ارز دیجیتال فکر می‌کنند.

با وجود تمامی مزایا، ارزهای دیجیتال خطرهایی مثل حمله‌ی سایبری دارند و ممکن است در‌زمینه‌ی حریم خصوصی و امنیت مشکلاتی ایجاد کنند. منتقدان می‌گویند که مجرمان علاقه‌ی زیادی به استفاده از ارزهای دیجیتال دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات