ایران و روسیه احتمالا روی «رمزارز ناحیه خلیج فارس» با پشتوانه طلا کار می‌کنند

سه‌شنبه ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
نماد بیت کوین Bitcoin روی پرچم ایران
گزارشی تأییدنشده می‌گوید ایران و روسیه در پروژه‌ای مشترک روی استیبل‌کوین جدیدی با پشتوانه‌ی طلا کار می‌کنند. این توکن در معاملات خارجی استفاده می‌شود.
تبلیغات

کوین‌تلگراف به‌نقل از روزنامه‌ی ودوموستی می‌نویسد بانک مرکزی ایران در حال همکاری با دولت روسیه است تا دو کشور به‌صورت مشترک رمزارز جدیدی را با پشتوانه‌ی طلا خلق کنند. به ادعای منابع آگاه، همکاری ایران و روسیه به ایجاد «توکن منطقه‌ی خلیج فارس» منتهی می‌شود. ظاهرا ایران و روسیه قصد دارند از این توکن به‌عنوان راهکار پرداخت در معاملات خارجی استفاد کنند.

توکن جدید ایران و روسیه به‌عنوان نوعی استیبل‌کوین با پشتوانه‌ی طلا خلق می‌شود. منظور از استیبل‌کوین، ارزی دیجیتال است ارزشش به نوعی دارایی خارجی ثابت گره خورده. استیبل‌کوین‌ها نوسان قیمتی بسیار کمی دارند.

ایران و روسیه قصد دارند از استیبل‌کوین جدید به‌جای ارزهای فیات نظیر دلار آمریکا، روبل و ریال، در معاملات برون‌مرزی استفاده کنند. احتمالا این رمزارز در یک منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی در آستاراخان راه‌اندازی خواهد شد. آستاراخان جایی است که روسیه پذیرش محموله‌های صادراتی ایران را آغاز کرد.

آنتون تکاچف، از قانون‌گذاران روسیه و عضو کمیته‌ی سیاست اطلاعات، فناوری اطلاعات و ارتباطات، می‌گوید پروژه‌ی استیبل‌کوین مشترک تنها در شرایطی انجام‌شدنی است که بازار دارایی‌های دیجیتالی به‌طور کامل تحت قوانین روسیه باشد. پس از چندین بار تأخیر، قانون‌گذاران روسیه وعده داده‌اند که در سال ۲۰۲۳ روند قانون‌مندکردن معاملات کریپتو را شروع کنند.

ایران و روسیه جزو کشورهایی هستند که اجازه‌ی پرداخت با بیت کوین و استیبل‌کوین‌هایی مثل تتر را برای شهروندان‌شان صادر نکرده‌اند. در همین حین، این دو کشور به‌طور فعالانه در تلاش بوده‌اند کریپتو را به‌عنوان ابزاری برای معاملات خارجی استفاده کنند.

شهریور امسال وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران در بحبوحه‌ی تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی، استفاده از رمزارز برای واردات را مجاز کرد. مدتی بعد، اولین سفارش واردات بین‌المللی ایران با رمزارزهایی به ارزش ۱۰ میلیون دلار ثبت شد. بانک روسیه که قبلا با کریپتو مخالف بود، استفاده از آن را در معاملات خارجی قانونی کرد تا آثار تحریم‌های بین‌المللی را کاهش دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات