«سلطان رمزارز» دست‌بند به دست به آمریکا رسید

پنج‌شنبه ۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
دستگیری سم بنکمن فرید Sam Bankman-Fried اف تی ایکس FTX در باهاما
سم بنکمن‌فرید، مدیرعامل صرافی ورشکسته‌ی FTX و معروف به «سلطان رمزارز»‌، از باهاما به آمریکا منتقل شد تا محاکمه‌اش شروع شود.
تبلیغات

به‌روزرسانی، ۱ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۵۰: بی‌بی‌سی در گزارشی می‌گوید پس از موافقت رسمی سم‌ بنکمن‌فرید با استرداد به آمریکا، او به‌همراه گروهی از مأموران اداره‌ی FBI رسماً به ایالات متحده منتقل شده است.

احتمالاً بنکمن‌فرید صبح فردا در دادگاه حاضر می‌شود. هم‌زمان دو نفر از همکاران سابق بنکمن‌فرید به کلاه‌برداری اعتراف کرده‌اند.

خبر اصلی (۳۰ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۰۰): سم بنکمن‌فرید، بنیان‌گذار و مدیرعامل سابق صرافی FTX، اسناد استرداد به آمریکا را امضا کرده است و امروز رسماً به ایالات متحده منتقل می‌شود. بنکمن‌فرید چند روز پیش در کشور باهاما دستگیر شد و در چند جلسه مقابل قاضی از خود دفاع کرد.

به‌گزارش CNBC، سرپرست کمیسیون اصلاحات باهاما با تأیید گزارش‌های ضدونقیض منتشرشده درباره‌ی استرداد بنکمن‌فرید به آمریکا، گفت مدیرعامل صرافی ورشکست‌شده‌ی اف‌تی‌ایکس ازطریق هواپیمای فدرال به ایالات متحده خواهد رفت.

منبعی آگاه که نخواسته است نامش فاش شود، می‌گوید تیم وکلای سم بنکمن‌فرید قصد ندارند برای جلوگیری از استرداد او به آمریکا اقدام کنند. بنکمن‌فرید در دو روز اخیر با مشاور آمریکایی و وکیل باهامایی‌اش اختلاف‌نظر عجیبی داشت و همین موضوع باعث شد فضای دادگاهی که در باهاما برگزار شد، متشنج شود.

بر‌اساس گزارش‌ها، بنکمن‌فرید با هشت اتهام ازجمله کلاه‌برداری و پول‌شویی مواجه است. تمامی این اتهام‌ها به فروپاشی صرافی بزرگ FTX ارتباط دارد. FTX تا یک ماه پیش دومین صرافی بزرگ رمزارز دنیا بود و میلیاردها دلار معامله را مدیریت می‌کرد؛ اما در‌نهایت ورشکسته شد.

سم بنکمن‌فریدِ ۳۰ ساله روزهای سختی در پیش دارد. کارشناسان حقوقی می‌گویند رسیدگی به پرونده‌ی سنگین او به زمان بسیار زیادی نیاز دارد و احتمالاً بنکمن‌فرید در آینده‌ای نزدیک با قید وثیقه آزاد خواهد شد. در روزهای اخیر، دادگاه باهاما با وثیقه برای بنکمن‌فرید موافقت نکرده بود.

دفتر دادستان ناحیه‌ی جنوبی نیویورک می‌گوید سم بنکمن‌فرید ۸ میلیارد دلار از سرمایه‌ی مشتریانش را برای پروژه‌های بیهوده و خرید املاک صرف کرده است. ظاهراً میلیون‌ها دلار از این مبلغ هنگفت برای کمک‌های سیاسی خرج شده است.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا می‌گوید آنچه در FTX رخ داد، یکی از کلاه‌برداری‌های بزرگ‌ و گستاخانه‌‌ی چند وقت اخیر محسوب می‌شود. جان جِی. ری که به‌عنوان جایگزین سم بنکمن‌فرید در FTX روی روند ثبت ورشکستگی تمرکز دارد، اتفاق‌های این صرافی را «شکستی کامل در کنترل شرکت» خوانده بود.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات