سورر (Sorare) چیست؛ معرفی بازی فوتبالی مبتنی‌بر بلاک چین اتریوم

یک‌شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
سورِر بازی فوتبالی با تیم‌های پنج‌نفره و مبتنی‌بر بلاک چین اتریوم است که با ترکیب فوتبال فانتزی و دنیای NFTها تجربه خرید و مالکیت و فروش بیش از صد تیم فوتبال را برای کاربران فراهم کرده است.
تبلیغات

سورِر اولین بازی رسمی فوتبالی فانتزی است که کاربران در آن از توکن‌های‌ غیرقابل‌تعویض برای برنده‌شدن یا خرید‌و‌فروش کارت‌های بازی در مسابقه با تیم‌های دیگر استفاده می‌کنند. در‌حال‌‌حاضر، بیش از بیست باشگاه مطرح دنیا مانند بایرن‌مونیخ، پاریس‌سن‌ژرمن، یوونتوس و اتلتیکو‌مادرید روی این پلتفرم گیمینگ حضور دارند.

ورزش‌های فانتزی تجارت جهانی و پررونقی هستند که تا سال ۲۰۱۹ (۱۳۹۸) ارزش بازاری برابر ۱/۶ میلیارد دلار داشتند و پیش‌بینی می‌شود که این میزان تا سال ۲۰۲۷ (۱۴۰۶) به ۴۸/۶ میلیارد دلار برسد.

داشتن کارت‌های بیشتر در روند بازی به‌معنی داشتن امتیاز بیشتر است و کارت‌های کمیاب‌تر از ارزش بیشتری برخوردارند

در بازی‌های سنتی فوتبال کامپیوتری، کاربران در رقابت باهم بازیکنان حرفه‌ای محبوب خود را انتخاب و با چیدن تیمشان در مسابقه‌های فوتبال شرکت‌ و امتیاز کسب می‌کنند؛ اما سورِر تجربه بازی متفاوتی با بازی‌های ویدئویی سنتی ارائه می‌دهد. در این بازی فوتبالی، به‌جای انتخاب اسامی بازیکنان از فهرست پیش‌فرض، کارت‌های دیجیتالی می‌خرید که روی بلاک چین اتریوم توکنیزه شده‌اند.

با خرید این کارت‌ها، صاحب توکن‌های غیر‌قابل‌تعویضی (NFT) خواهید بود که به‌عنوان رمزارز کلکسیونی در بازار قابل‌فروش هستند. افزایش چشمگیر ارزش NFTهای ورزشی مانند ان‌بی‌ای تاپ شات (NBA Top Shot) در ماه‌های اخیر باعث محبوبیت ترکیب بازی فوتبال فانتزی و مالکیت دیجیتالی در دنیای واقعی شد. در‌ادامه‌، نحوه‌ شروع بازی سورِر و عملکرد آن را بررسی خواهیم کرد.

سورر (Sorare) چیست؟

سورِر بازی فوتبال فانتزی آنلاین و مبتنی‌بر وب با چاشنی رمزارزها است. مانند بازی‌های فوتبالی سنتی، در سورِر نیز شما هر هفته ترکیب تیمتان را از میان ستاره‌های حرفه‌ای فوتبال انتخاب می‌کنید و عملکرد این تیم انتخابی به‌شدت تحت‌تأثیر عملکرد بازیکنان در دنیای واقعی است. در این بازی، هدف جمع‌آوری بیشترین امتیاز در هر هفته و شکست کاربران دیگر است.

سورِر بازیکنان بیش از صد تیم بین‌المللی در لیگ‌های مختلف را در فهرست خود قرار داده‌ است و شما می‌توانید با خرید کارت‌های دیجیتالی این بازیکنان از مارکت این بازی، آن‌ها را با کارت‌های دیگر معامله یا به تیم خود اضافه کنید. فهرست تیم‌های پذیرفته‌شده در این بازی عبارت‌اند از: یوونتوس، آث‌میلان، لیورپول، پاریس‌سن‌ژرمن، رئال‌مادرید، همه تیم‌های لیگ ژاپن و لالیگای اسپانیا. می‌توانید فهرست کامل این تیم‌ها را در این آدرس مشاهده کنید.

علاوه‌بر تیم‌های ذکر‌شده، بازیکنان بزرگ لیگ‌های برتر جهان نیز در فهرست بازیکنان فوتبال این بازی قرار دارند.

نحوه انجام بازی سورِر (Sorare)

در بازی سورِر چندین لیگ مختلف برای ثبت‌نام وجود دارد:

  • لیگی برای تازه‌وارد‌ها
  • لیگ‌های منطقه‌ای خاص (برای مثال آسیا)
  • لیگ‌های خاص جداگانه‌ (برای مثال ترکیب بازیکنان جوان زیر ۲۳ سال)

بعد از پیوستن به هرکدام از این لیگ‌ها، می‌توانید با استفاده از کارت‌هایی که قبلا خریده‌اید، هر هفته ترکیب جدیدی برای شرکت در مسابقات انتخاب کنید. در پایان هر هفته، امتیازات بازی بر‌‌اساس عملکردهای بازیکنان در دنیای واقعی محاسبه می‌شود و کاربر سورِری که بیشترین امتیاز را کسب کند، برنده رمزارز اتر و کارت‌های کمیاب خواهد بود.

cristiani ronaldo

با ارزش‌ترین کارت سورِر، تک‌کارت کریستیانو رونالدو، ستاره سابق یوونتوس و کنونی منچستریونایتد است که مارس ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹)‌ با قیمتی حدود ۲۹۲ هزار دلار فروخته شد.

ویژگی منحصر‌به‌فرد بازی سورِر (Sorare)

بازی فوتبالی سورِر به‌دلیل ترکیب سه ویژگی منحصر‌به‌فرد برای مردم بسیار هیجان‌انگیز است:

  • فوتبالی‌بودن
  • فانتزی‌بودن
  • توکن‌های NFT

می‌توان گفت که ترکیبی مشابه با بازی سورِر را در هیچ بازی دیگری مشاهده نخواهید کرد. با اینکه ان‌بی‌ای تاپ شات (NBA Top Shot) بزرگ‌ترین رقیب بازی سورِر در میان بازی‌های کریپتویی محسوب می‌شود، در‌واقع تفاوت زیادی با آن دارد. فوتبال فانتزی سورِر مسابقه‌ای واقعی با سبک فانتزی است که افراد می‌توانند با پرداخت پول بیشتر و خرید کارت‌های بازیکنان حرفه‌ای‌تر، تیم‌های قدرتمند‌تری تشکیل دهند.

بازی سورِر برای افرادی که حاضر باشند با پرداخت پول تیم‌های حرفه‌ای تشکیل دهند، علاوه‌بر هیجان، پاداش‌های کاربردی و قابل استفاده در زندگی واقعی خواهد داشت. هر فصل در بازی سورِر کارت‌ جدیدی برای هر بازیکن منتشر می‌شود.

شروع بازی سورِر (Sorare)

شروع بازی فوتبالی سورِر رایگان است و می‌توانید بدون پرداخت حتی یک سنت این بازی را آغاز کنید. در ابتدا، کافی است در وب‌سایت سورِر ثبت‌نام و سپس با دنبال‌کردن دستورالعمل‌ها حداکثر دوازده کارت بازی معمولی و رایگان دریافت کنید.

در طول فرایند ثبت‌نام، باید تیم‌‌های دلخواهتان را از بین تیم‌های مجاز در بازی و با استفاده از پنج کارت انتخاب کنید. بعد از انتخاب باشگاه‌های دلخواهتان، اولین تیم را در لیگ تازه‌کارها وارد کنید و بعد از واردشدن به لیگ، ترکیب مناسب تیمتان را برای انجام مسابقات بچینید.

با برنده‌شدن در مسابقات سورِر، کارت‌ یا رمزارز اتر دریافت می‌کنید

برای ارتقا از سطح تازه‌کار‌ها، باید حداقل در چهار لیگ وارد شوید یا چهار هفته بازی کرده باشید. این کارت‌ها در دنیای واقعی ارزشی ندارند و نمی‌توانید آن‌ها را بفروشید؛ اما می‌توانید مانند سایر کارت‌های بازی، از آن‌ها برای تشکیل تیم و مسابقه در لیگ‌های فانتزی استفاده کنید.

با دنبال‌کردن همین فرایند ساده، اصول اولیه بازی را یاد خواهید گرفت و بعد از آن می‌توانید با مراجعه به مارکت بازی، کارت‌های NFT توکنیزه‌شده در بلاک چین اتریوم را بخرید.

در قسمت New Setting، می‌توانید برای خرید کارت‌های جدید قیمت پیشنهادی خود را اعلام کنید و در قسمت Transfer Market نیز، می‌توانید کارت‌های خود را با قیمت ثابتی بفروشید. این قیمت ثابت معمولاً از قیمت خریده‌شده اولیه بسیار گران‌تر است.

در مسابقات بازیکنانی را انتخاب کنید که به‌طور منظم در لیگ خود بازی می‌کنند و از نیمکت‌نشینان استفاده نکنید؛ چرا‌که در این صورت امتیازی دریافت نخواهید کرد. یکی از عوامل مهم در امتیازدهی و ارزش‌گذاری این کارت‌ها، عملکرد بازیکنان هر کارت‌ در دنیای واقعی است.

یوبیسافت، شرکت بازی‌سازی فرانسوی، از مارس ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹) با سورِر شروع به همکاری کرد و قسمتی با عنوان One Shot League را به این بازی اضافه کرد. ‌‌One Shot League اسپین‌آفی رایگان در سورِر است که از همان کارت‌های داخل بازی استفاده می‌کند و در‌حال‌حاضر، تنها برای لیگ حرفه‌ای Jupiler بلژیک دردسترس است.

آینده بازی فوتبالی سورِر (Sorare)

سورِر فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۱۳۹۹) با کمک سرمایه‌گذرارن برجسته‌ای مانند الکسیس اوهانیان (Alexis Ohanian)، بنیان‌گذار ردیت (Reddit) و گری واینرچوک (Gary Vaynerchuk) مبلغ ۵۰ میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کرد. ارزش بازار این بازی با سرمایه‌گذاری ۶۸۰ میلیون دلاری هلدینگ ژاپنی سافت‌بانک در سپتامبر ۲۰۲۱ (شهریور ۱۴۰۰) به ۴/۳ میلیارد دلار رسید.

رشد درخورتوجه حجم معاملات بازی سورِر در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ (۱۳۹۹ و ۱۴۰۰) هم‌زمان با افزایش محبوبیت توکن‌های NFT، رأی اعتماد بزرگی برای این بازی محسوب می‌شود. نیکولاس جولیا، بنیان‌گذار و مدیرعامل سورِر، دیدگاهش درباره آینده سورِر را این‌گونه بیان کرد:

ما برای تبدیل سورِر به غول بازی‌های ورزش، برنامه‌های بلندپروازانه‌ای داریم و از سرمایه‌گذاری‌های جدید برای ارتقای تیم‌ها و لیگ‌ها، رساندن کیفیت آن‌ها به سطح جهانی، بهبود تجربه کاربری و راه‌اندازی اپلیکیشنی برای بازی در موبایل استفاده خواهیم کرد.

علاوه‌بر‌این، سورِر در سپتامبر ۲۰۲۱ (شهریور ۱۴۰۰) مجموعه‌ جدیدی به نام Legends NFT راه‌اندازی کرد. این مجموعه شامل کارت‌هایی با نام‌های بازیکنان بازنشسته و مطرح فوتبال مانند فرانتس بکن‌بائر و دیه‌گو مارادونا و میشل پلاتینی بود.

فوتبال بازی‌ای جهانی است و فوتبال فانتزی سورِر در‌حال‌حاضر مجوز تیم‌های زیادی از سراسر اروپا و آمریکا و آسیا را دارد؛ با‌این‌حال، هنوز تیم‌های زیادی برای اضافه‌شدن به این فهرست وجود دارند. به‌نظر می‌رسد با روند رو‌به‌رشد این دست بازی‌ها و افزایش محبوبیت‌ توکن‌های NFT، به‌مرور‌زمان کاربران بسیاری جذب ورزش‌های فانتزی کریپتویی خواهند شد.

شما کاربران زومیت تاکنون بازی سورِر را تجربه کرده‌اید؟ کارت محبوب شما مربوط به کدام بازیکن است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات