مالکان بزرگ‌ترین کارگزاری ارز دیجیتال در آفریقای‌جنوبی به‌همراه ۶۹ هزار بیت کوین غیب شدند

یک‌شنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
۶۹ هزار بیت کوین معادل ۳/۶ میلیارد دلار از صرافی افری‌کریپت (Africrypt) در آفریقای‌جنوبی به‌همراه دو برادر صاحب این صرافی ناپدید شده است.
تبلیغات

به‌گزارش کوین‌تلگراف و به‌‌نقل از بلومبرگ، اگر شواهدی در دادگاه ارائه شود که کلاه‌برداری صاحبان صرافی افری‌کریپت را تأیید کند، این اتفاق بزرگ‌ترین کلاه‌برداری تاریخ شمرده خواهد شد. با‌‌‌توجه‌‌‌‌به وعده این صرافی مبنی‌بر بازدهی سود ۱۰ درصدی روزانه به مشتریان، می‌توان گفت علائمی برای هشدار به سرمایه‌گذاران وجود داشته است.

سال ۱۳۹۸ (۲۰۱۹)، دو برادر به نا‌م‌های امیر کاجی (Ameer Cajee) و رئیس کاجی (Raees Cajee) صرافی افری‌کریپت را تأسیس کردند. این صرافی ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ (۱۳ آوریل ۲۰۲۱) به سرمایه‌گذارانش پیامی مبنی‌بر هک‌شدن این پلتفرم ارسال کرد. هم‌زمان با این خبر، دارایی بیت کوین موجود در افری‌کریپت معادل ۵۴ میلیارد رند (واحد پول آفریقای‌جنوبی) یا ۳/۶ میلیارد دلار گزارش شده بود. طبق گفته این صرافی، با شروع روند تلاش‌ها برای پس‌گرفتن دارایی‌ دزدیده‌شده و اطلاعات به‌خطر‌افتاده کاربران، هرگونه فعالیت دیگر این شرکت فعلا متوقف می‌شود.

هانکن اتورنیز (Hanekom Attorneys)، مؤسسه‌ای حقوقی در آفریقای‌جنوبی، با گرفتن وکالت افراد متضرر‌شده در این اتفاق، پیام ارسال‌شده به مشتریان را مشکوک توصیف کرد. این پیام با هشدار به مشتریان، پیگیری قانونی را تنها باعث تأخیر در روند استرداد دانسته است.

درخواست انجام‌ندادن اقدام قانونی سرمایه‌گذاران در این اطلاعیه بی‌درنگ شک ما را برانگیخت.

طبق گفته این مؤسسه حقوقی، کارمندان صرافی افری‌کریپت هفت روز قبل از اعلام هک‌شدن آن، دسترسی‌شان را به کدهای بک‌اند (back-end) این پلتفرم از دست داده‌ بودند.

برادران کاجی

مؤسسه هانکن اتورنیز ادعا می‌کند این دو برادر با انتقال ۶۹ هزار بیت کوین با ارزشی معادل ۲/۲ میلیارد دلار بعد از افت قیمت اخیر از حساب‌های صرافی افری‌کریپت و ولت‌های مشتریان به دارک وب، وجوه هک‌شده را به بخش‌های بسیار کوچک تقسیم کرده‌اند تا ردیابی‌نشدنی باشد.

تماس‌ تلفنی با این دو برادر بی‌نتیجه است؛ چرا‌که تمامی تماس‌ها مستقیما به پیام‌گیر صوتی وصل می‌شوند و هم‌زمان صرافی افری‌کریپت نیز از دسترس خارج شده است. این مؤسسه حقوقی پرونده را به واحد منتخب پلیس ملی این کشور به نام هاکس (Hawks) گزارش داده است.

دادگاه عالی گوتنگ جنوبی (Gauteng South) آفریقای‌جنوبی حکم ورشکستگی موقت را علیه برادران کاجی صادر کرده است و به ‌آنان برای پاسخ‌گویی به این حکم تا ۲۸ تیر ۱۴۰۰ (۱۹ جولای ۲۰۲۱) فرصت داده است.

به‌گزارش بیت‌کوین‌که (BitcoinKe)، خبرگزاری آنلاین ارزهای دیجیتال این کشور، افری‌کریپت علاوه‌بر وعده سود ۱۰ درصدی روزانه با هدف‌ قراردادن سرمایه‌گذاران ثروتمند و ترغیب آن‌ها به دعوت دوستانشان به این صرافی، مشتریان خود را جذب می‌کرده است. این وعده سود محقق‌نشده در صرافی افری‌کریپت، سود ۱۰ درصدی ماهانه طرح پانزی مربوط به شرکت Mirror Trading International یا MTI  را تحت‌الشعاع قرار داد.

ام‌تی‌آی با سرقت ۲۳ هزار بیت کوین معادل ۷۷۴ میلیون دلار در سال ۱۳۹۹ (۲۰۲۰) بزرگ‌ترین طرح پانزی در آفریقای‌جنوبی شناخته می‌شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که یوهان اشتاین‌برگ (Johann Steynberg)، مدیرعامل این شرکت، بعد از ورشکستگی موقت MTI برای فرار از مجازات به برزیل گریخته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات