4 ابزار فوق العاده برای مدیریت فایل‌های MP3

سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۸
مطالعه 5 دقیقه
مدیریت برمجموعه‌ی فایل‌های صوتی به خصوص اگر سال‌ها آن‌ها را به صورت درهم ذخیره کرده باشید کاری خسته کننده و حوصله بر است، به خصوص برای کسانی که پولی برای آن‌ها پرداخت نمی‌کنند! این عدم مدیریت در نهایت منجر به بی نظمی و گم شدن در انبوه موسیقی‌ها می‌شود و در نتیجه امکان انتخاب مناسب موسیقی مناسب را از شما می‌گیرد. خوشبختانه برای این کار هم راه حلی وجود دارد.
تبلیغات

ممکن است شما آلبوم‌ها و قطعات موسیقی خود را از موارد غیر ضروری خالی کرده باشید ولی مطمئنا متوجه شده‌اید که نظم دادن به آن‌ها به این راحتی‌ها هم که به نظر می‌رسد، نیست. حالا تصور کنید افرادی را که خوره موسیقی هستند و به صورت گیگابایتی به ذخیره فایل‌ها پرداخته اند، چه وضعی دارند! برسیم به معرفی راه حل ها:

1. ID3 Remover

شاید گاهی باید همه چیز را از نو ساخت یا در این مورد به خصوص تمامی تگ‌های ID3 را پاک کرد و از نو شروع به تگ گذاری کرد. ID3 Remover همان چیزی است که شما بدان نیاز دارید. کافی است برنامه را باز کنید و با کشیدن فایل‌ها یا پوشه‌ها به درون آن و کلیک روی گزینه‌ی Remove تمامی تگ‌های گمراه کننده را پاک کنید.

music-management-id3-remover

2. MP3Tag

این برنامه سبک به شما کمک می‌کند تا برای فایل‌های خود تگ گذاری کنید. MP3Tag از تمام فرمت‌های تگ گذاری ID3v1, ID3v2.3, ID3v2.4, iTunes MP4, WMA, Vorbis Comments, and APE پشتیبانی می‌کند، بنابراین شما برای تگ گذاری هیچ فایلی مشکل نخواهید داشت. ضمنا این برنامه مزایایی دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

music-management-mp3tag
  • پشتیبانی کامل از یونیکد برای ویرایش تگ ها
  • ویرایش تگ‌ها به صورت دسته جمعی
  • دانلود تصاویر مربوط به آلبوم برای زیبا تر سازی مجموعه
  • تگ گذاری آنلاین و خودکار با استفاده از سایت‌هایی همچون Amazon, MusicBrainz, discogs و freedb
  • امکان تغییر نام فایل‌ها بر اساس تگ‌ها یا به عکس
  • امکان خروجی گرفتن از لیست مجموعه موسیقی و گزارش دهی به صورت HTML, RTFو CSV
  • پشتیبانی از تمام فرمت‌های MP3, AAC, OGG, FLAC, MP4, WMA, MPC, OPUS, APE, OFR, OFS, SPX, TAK, TTA, WV

البته باید توجه کنید که برنامه‌های دیگری نیز برای این کار وجود دارند ولی هی کدام به سبکی و سادگی MP3Tag نیستند و اغلب ویژگی‌های بسیار بیشتری را دارند که چندان به کار نخواهند آمد.

3. MusicBrainz Picard

این برنامه یک پایگاه عالی برای جمع آوری اطلاعات و فراداده‌های مربوط به آلبوم‌های موسیقی است. برنامه MusicBrainz Picard یک برنامه متن باز است که به کمک بانک اطلاعاتی MusicBrainz قادر است تا آهنگ‌های زیادی را خودکار تگ گذاری کند. این برنامه برخلاف بسیاری از برنامه‌های دیگر که برمینای نام فایل و تگ‌های آن کار می‌کند بر مبنای اسکن خود موسیقی درون فایل عمل می‌کند. برخی از ویژگی‌های این برنامه در زیر آمده است:

music-management-musicbrainz-picard
  • پشتیبانی عالی از یونیکد
  • استفاده از مشخصه‌های صوتی جهت تشخیص آهنگ
  • تگ گذاری دقیق با استفاده از بانک اطلاعاتی MusicBrainz
  • تگ گذاری فایل‌ها بر مینای آلبوم‌ها برای داشتن بیشترین نظم
  • امکان اضافه کردن افزونه‌ها برای کارایی بیشتر
  • پشتیبانی از فرمت‌های MP3, OGG, FLAC, AAC, MP4, WMA, WAV, MPC, APE, OFR, WV و SPX

این برنامه یکی از بهترین راه‌ها برای ساخت مجموعه‌های موسیقی است. خوشبختانه وب‌سایت MusicBrainz Picard راهنمای خوبی برای استفاده از این برنامه در اختیار شما قرار داده است. اگر تا به حال از آن استفاده نکرده اید، ما آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

4. MediaMonkey 4

اگر به دنبال پخش کننده‌ی موسیقی خوبی می‌گردید که برای ویرایش موسیقی نیز مناسب باشد این برنامه کاملا شما را راضی خواهد کرد. البته باید به خاطر داشته باشید که این برنامه برخلاف Foobar2000، ساده و سبک نیست بلکه انبوهی از امکانات را با قدرت تمام در کنار یکدیگر گرد آورده است. از جمله ویژگی‌های این برنامه عبارت‌اند از:

music-management-mediamonkey
  • تگ گذاری خودکار فایل‌ها بدون نیاز به دخالت شما
  • سامان دهی کتابخانه موسیقی شما در یک لیست پخش واحد، به طوری که هر مجموعه‌ی شما شامل زیرمجموعه‌هایی می‌شود.
  • یکسان سازی خودکار شدت صدا برای آهنگ‌های متفاوت. این برنامه دو نوع یکسان سازی را ارائه می‌دهد: یکسان‌سازی کلی که شدت صدای همه‌ی قطعات را یکی می‌کند و یکسان سازی جزیی که هر قطعه را جداگانه تنظیم می‌کند.
  • تغییر نام خودکار فایل‌ها که با این کار الگوی یکسانی را به آلبوم‌های شما می‌دهد.
  • پشتیبانی از فرمت‌های MP3, AAC, OGG, WMA, FLAC, MPC, WAV, CDA, AVI, MP4, OGV, MPEG, WMV, M3U, PLS و ... .

اگر می‌خواهید یک برنامه کامل و همه فن حریف داشته باشید پیشنهاد ما MediaMonkey 4 است.

در نهایت باید گفت هر چند سامان دهی با فایل‌های موسیقی کار سختی است ولی نباید اجازه داد سختی کار شما را از نظم بخشی به آن منصرف کند. با استفاده از برنامه‌های بالا شما قادر خواهید بود تا مجموعه‌های خود را به بهترین نحو ممکن مرتب کنید و لذت شنیدن موسیقی دلخواه خود را در زمان مناسب ببرید!

با امتحان ابزار‌های بالا نظرات خود را درباره آن‌ها با ما درمیان بگذارید و اگر برنامه‌ی بهتری می‌شناسید آن را در زیر با دوستانتان شریک شوید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات