با تاندربولت 2 اینتل بیشتر آشنا شویم

یک‌شنبه ۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
در نمایشگاه Computex امسال، اینتل از نسل دوم واسط تاندربولت رونمایی و مشخصات آن را منتشر کرد. در این مقاله می‌خواهیم در مورد سرعت، نحوه‌ی کار و ویژگی‌های نسخه‌ی جدید صحبت کنیم. با ما باشید تا در مورد تاندربولت بیشتر بدانیم.
تبلیغات

در حال حاضر واسط پرسرعت Thunderbolt در برخی مادربردهای آیوی‌بریجی اینتل جا خوش کرده و سرعتی برابر با ۱۰ گیگابیت در ثانیه دارد. دیسپلی‌پورت نیز یک واسط مبتنی بر تاندربولت است که برای اتصال نمایشگرهایی با رزولوشن بالا به کار می‌رود.

در آینده‌ی نزدیک، کنترلر Cactus Ridge در پلتفرم آیوی‌بریج و در پلتفرم هسول جای خود را به کنترلر Redwood Ridge می‌دهد. ردوود ریج همان قابلیت‌های کاکتوس ریج را حفظ می‌کند و در عین حال از دیسپلی‌پورت ۱.۲ و رزولوشن 4K نیز پشتیبانی خواهد کرد.

اضافه شدن دیسپلی‌پورت ۱.۲ به این معنی نیست که می‌توان مانیتورهای تاندربولت یا دیسپلی‌پورت ۱.۲ را به زنجیره‌ی تاندربولت متصل کرده و از آن استفاده کرد. توضیح این مشکل ساده است چراکه ردوود ریج برای استفاده در محصولات الکترونیکی به فروش نمی‌رسد. بنابراین نمی‌توان یک مانیتور دیسپلی‌پورت 1.2 با رزولوشن 4K را به زنجیره‌ی تاندربولت متصل کرده و از آن استفاده نمود، همان‌طور که سایر اجزای زنجیره انتقال ویدیوهای 4K را پشتیبانی نمی‌کنند.

IntelThunderbolt01

Falcon Ridge کنترلر دیگری است که امسال عرضه می‌شود و قرار است این مشکل را برطرف کند. در واقع فالکون ریج اولین کنترلری است که از واسط تاندربولت ۲ استفاده می‌کند. شاید اسامی کنترلرها و نسخه‌های تاندربولت کمی گیج‌کننده باشد اما تفاوت‌ها کاملاً ساده هستند.

در حال حاضر تاندربولت به شکل چهار کانال ۱۰ گیگابیت بر ثانیه‌ای فعالیت می‌کند. دو کانال برای جریان اطلاعات به یک سمت و دو کانال دیگر نیز برای جریان برعکس اطلاعات. در این روش هر ۴ کانال داده، کاملاً مستقل هستند. با وجود اینکه دیسپلی‌پورت و PCIe از منظر کابل در هم آمیخته‌اند، تنها می‌توان یک نوع داده را از هر کانال ارسال کرد. بنابراین حداکثر سرعت وسایل ذخیره‌سازی به ۱۰ گیگابیت در ثانیه محدود می‌شود. پهنای باند ویدیوها نیز به همین عدد محدود می‌شود. بنابراین ارسال ویدیوهای 4K با پهنای باندی در حدود ۱۵ گیگابیت در ثانیه که بسته نرخ نوسازی تصویر کمتر و بیشتر می‌شود، غیرممکن است.

اگر تاندربولت را کنار بگذارید و از دیسپلی‌پورت ۱.۲ استفاده کنید، مشکلی نیست اما در این حالت نمی‌توان به‌طور هم‌زمان از نمایشگرهای 4K و وسایل ذخیره‌سازی بسیار سریع استفاده کرد.

IntelThunderbolt02

تاندربولت ۲ برای حل این مشکلات آمده است. در نسخه‌ی جدید هر ۴ کانال با هم ترکیب می‌شوند و لذا ۲ کانال ۲۰ گیگابیت در ثانیه‌ای دو طرفه برای انتقال داده وجود دارد. پهنای باند کلی تغییری نکرده اما توانایی آن بیشتر شده است. با توجه به اینکه هر کانال داده پهنای باندی معادل ۲۰ گیگابیت در ثانیه دارد، حالا می‌توان ویدیوهای 4K را ازطریق تاندربولت منتقل کرد. ماکسیمم سرعت وسایل ذخیره‌سازی نیز افزایش می‌یابد. بیشتر ابزارهایی که از تاندربولت استفاده می‌کنند نهایتاً به سرعت ۸۰۰ یا ۹۰۰ مگابایت در ثانیه می‌رسند، در ابزارهای ذخیره‌سازی جدیدی که از واسط تاندربولت ۲ پشتیبانی می‌کنند، سقف سرعت تا ۱۵۰۰ مگابایت در ثانیه افزایش می‌یابد. البته توجه داشته باشید که محدودیت‌های موجود سرعت حداکثر این وسایل را محدود می‌کنند و در عمل نمی‌توان به چنین سرعت فوق‌العاده‌ای دست یافت.

اینتل نمایش کوتاهی از تاندربولت ۲ در کامپیوتکس ۲۰۱۳ داشت. در این نمایش کوتاه دو دیسک حالت جامد ۹۱۰ اینتل در کنار دو نمایشگر با رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل قرار گرفته و این مجموعه توسط پورت تاندربولت ۲ مشغول به کار بود. ماکسیمم سرعت مجموعه‌ی SSDها کمتر از ۱۱۰۰ مگابایت در ثانیه بود. اینتل می‌گوید محصول نهایی سرعت به مراتب بیشتری خواهد داشت.

IntelThunderbolt03

در تصویر فوق سیلیکون فالکون ریج که کارت سمت راستی است به بوردی متصل شده که PCIe را ازطریق این کنترلر دراختیار دیگر وسایل قرار می‌دهد.

فالکون ریج و تاندربولت ۲ نیز مثل کنترلر نسل قبل از واسط PCIe 2.0 x4 یا در واقع ۴ کاناله استفاده می‌کند. خوشبختانه کنترلر جدید تغییرات اساسی نداشته و لذا با محصولات قدیمی که از تاندربولت استفاده می‌کردند، سازگاری دارد.

به نظر می‌رسد که اینتل در طراحی تاندربولت ۲ اولویت را پشتیبانی از ویدیوهای 4K با پهنای باند بسیار بالا و نیز افزایش سقف سرعت وسایل ذخیره‌سازی قرار داده و سرعت آن را با استفاده از PCIe 3.0 یا سایر عوامل تا حد زیادی افزایش نداده است.

اگر سرعت تاندربولت چند برابر می‌شد شاید استفاده از آن در کاربردهایی مثل اتصال یک کارت گرافیک جدا و قدرتمند به کامپیوترها نیز ممکن می‌شد ولیکن پیشرفت آن ستودنی است و باید صبر کرد تا در آینده چنین مواردی نیز امکان‌پذیر شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات