راهنمای بهترین روش‌ها برای جستجوی بهینه در اینترنت

دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۹
مطالعه 6 دقیقه
عموماً با جستجوهای ساده‌ای که در گوگل انجام می‌دهیم، می‌توانیم به‌راحتی به نتیجه‌ی مطلوب خود برسیم. اما زمانی که گوگل از پاسخگویی باز می‌ماند چه می‌توان کرد؟ در این مقاله کوشیده‌ایم برخی از ترفندهای مهم در کار با غول جستجوگرهای اینترنتی را برای شما شرح دهیم. تا در کند و کاوهایتان به این نتیجه‌ی برسید که «عاقبت جوینده یابنده بود». از این گذشته این راهنما علاوه بر گوگل، به بینگ و یاهو نیز گوشه چشمی دارد.
تبلیغات

گرچه همه‌ی ما کم و بیش از گوگل استفاده می‌کنیم بااین‌حال این جستجوگر نیز به قول معروف گاهی «کم می‌آورد». به همین خاطر بر آن شدیم تا برخی فوت‌های کوزه‌گری و ترفندهای اساسی را با شما گرامیان در میان بگذاریم. لازم به توضیح نیست که هر چند این موارد پیرامون این جستجوگر مطرح شده، اما محدود به گوگل نیست و کم و بیش می‌توانید ترفندهای مشابهی را در کار با سایر جستجوگرهای اینترنتی نیز به کار گیرید.

راستی اگر هم گاهی تمام جستجوهایتان در گوگل به نتیجه نمی‌رسید و به بن بست فلسفی برمی‌خورید، توصیه می‌کنیم ازلت نشینی را رها کرده و از سایر جستجوگرهای اینترنتی نیز کمک بگیرید.

ایجاد پرس و جوهای مؤثر

همان‌طور که متوجه شده‌اید، گوگل یا سایر موتورهای جستجوگر به زبان‌های انسانی (نظیر فارسی، انگلیسی و غیره) تکلم نمی‌کنند، بلکه قلق خاص خود را دارند. پس ممکن است در پاسخگویی به برخی پرسش‌های انسانی ما نتیجه‌ی خوبی ارائه نکنند. خوشبختانه ترفندهایی برای وادار کردن این جستجوگرها به ارائه‌ی نتیجه‌ی مطلوب وجود دارد. برخی از این موارد عبارت‌اند از:

کلمات اضافی را از پرس و جوهای خود حذف کنید

از مطرح کردن پرس و جوهای طولانی و جملات کامل پرهیز کنید و در عوض از کلمات کلیدی استفاده کنید. گوگل برخی از کلمات شایع و معمولی را در جستجوی خود در نظر نمی‌گیرد و تنها به کلمات کلیدی و مهم توجه دارد؛ هر چند این روش در تمامی جستجوگرهای اینترنتی شایع نیست، به هر روی می‌توانید با کم کردن از میزان کلمات جستجو زمان بیشتری را صرفه‌جویی کنید. برای نمونه به جای جستجوی «ابعاد و وزن لپ‌تاپ مک‌بوک‌ایر 2010» می‌توانید عبارت «ابعاد اندازه مک‌بوک‌ایر 2010» استفاده کنید.

از عملگر حدودی استفاده کنید

به‌طور پیش‌فرض، گوگل عبارات جستجو را در همه جای صفحه می‌گردد و لزومی ندارد که از نظر او این عبارات به هم نزدیک باشند گرچه ممکن است شما این‌طور بخواهید. این موضوع به‌خصوص زمانی که به‌دنبال عبارتی چند حرفی هستید، خود را نشان می‌دهد. فرض کنید به‌دنبال عبارتی چون استقلال قهرمان آسیا هستید. ممکن است گوگل مقاله‌ای پیرامون استقلال و جدایی یکی از مناطق در آسیا را معرفی کند! اما اگر عبارت فوق را درون گیومه قرار دهید و با جستجوی «استقلال قهرمان آسیا» می‌توانید به نتایج بهتر و مرتبط‌تری برسید.

مطمئناً اگر به‌دنبال مقالاتی پیرامون سفید کردن دندان هستید، با جستجوی عین عبارت «سفید کردن دندان» بسیاری از مقالات مفید مرتبط را از دست می‌دهید. اینجا است که می‌توانید از عملگر حدودی AROUND() استفاده کنید. به کمک دستور teeth AROUND(2) white به گوگل می‌گویید که هر جا این دو کلمه را در فاصله‌ی دو حرف در کنار هم دید، آن را به ما نشان دهد. عددی هم که در داخل پرانتز نوشته می‌شود، فاصله‌ی مجاز این دو کلمه از یکدیگر را نشان می‌دهد؛ هرچه این عدد کوچک‌تر باشد، فاصله کمتر و هرچه عدد بزرگ‌تر، فاصله بیشتر.

دندان AROUND(2) سفید

عباراتی که نیاز ندارید را حذف کرده و بر عبارات مورد نظر خود تأکید کنید

اگر قصد دارید برخی کلمات را از جستجوی خود حذف کنید، می‌توانید از خط تیره در ابتدای آن استفاده کنید. برای مثال defrost pipes –ehow نتایجی که عبارت eHow در آن باشد را نشان نمی‌دهد. اما اگر می‌خواهید که این عبارت حتماً در نتایج جستجو وجود داشته باشد، باید علامت بعلاوه را پشت آن قرار دهید.

defrost pipes -ehow

از طرف دیگر می‌توانید به کمک عملگر OR گزینه‌های متعددی را بکاوید. برای مثال اگر به‌دنبال کلاه سیاه یا آبی رنگ هستید می‌توانید از این دستور استفاده کنید hat (black OR blue). دستور کلاه‌هایی که رنگ آبی یا سیاه دارند را برای شما فهرست خواهد کرد.

جستجو تنها در عناوین

اگر دنبال عناوین مقالات هستید و متن آن‌ها برای شما مهم نیست، می‌توانید از این دستور در گوگل بهره ببرید allintitle:؛ اما اگر در یاهو یا بینگ هستید از دستور ساده‌تر title: بهره ببرید.

allintitle:

جستجوی فایل‌ها

گاهی پیش می‌آید که اصلاً دنبال صفحات وب نیستید، اما در عوض نوع خاصی از فایل مورد نظر شما است. برای نمونه به‌دنبال فایل صوتی یا PDF خاصی می‌گردید. برای این منظور می‌توانید به‌راحتی از دستور filetype:extension در جستجوی خود استفاده کنید. مثلاً اگر به‌دنبال فایل پاورپوینت هستید، از دستور زیر استفاده کرده و در ادامه آن موضوع فایل مورد نظر خود را وارد کنید.

filetype:ppt

انجام جستجو در سایتی خاص

اگر به‌دنبال مطلبی خاص در سایتی هستید می‌توانید تمرکز جستجوی گوگل را به آن سایت معطوف کنید. برای نمونه اگر پیش‌تر مقاله‌ای درباره ویندوز 8 در زومیت خوانده‌اید اما نمی‌توانید آن را بیابید، کافی است پس از وارد کردن کلمات کلیدی مورد نظر عبارت site:zoomit.ir استفاده کنید. جالب اینکه این روش با همین دستور در سایت‌های یاهو و بینگ نیز مؤثر است. پس از این عبارت نیز می‌توانید موردی که بدنبال آن در آن سایت خاص هستید را وارد کنید:

site:zoomit.ir

دریافت سریع پاسخ سوالات اختصاصی

duko

اغلب موتورهای جستجو با توجه به دستورها و پرس‌وجوهایی که در اختیارشان قرار می‌دهیم، بهترین نتایج را برای ما گردآوری می‌کنند. برای مثال، اگر پرسشی نظیر «ساعت فعلی در تهران» (What time is it in Tehran) را جستجو کنید، گوگل زمان دقیق این شهر را به شما ارائه می‌کند. یا اگر بپرسید «آلان ساعت چند است»، گوگل با توجه به نشانی آی‌پی، زمان فعلی‌تان را اطلاع می‌دهد، هرچند ممکن است پاسخ قدری خطا داشته باشد. این موارد تنها برخی از نمونه‌هایی است که بدون نیاز به استفاده از دستورها خاص، و تنها با زبان طبیعی (البته انگلیسی) به نتایج خوبی در گوگل ختم می‌شود. اگر به موارد بیشتری در این زمینه علاقه دارید به این فهرست 10 تایی سری بزنید.

درحالی‌که بینگ و گوگل می‌توانند نتایج بسیاری را در این زمینه ارائه کنند، جستجوگر Duck Duck Go به‌طور اختصاصی برای این منظور تهیه شده است. در زیر به برخی از قابلیت‌های این جستجوگر توجه کنید:

  • با استفاده از دستور age می‌توانید به سن و سال افراد مشهور دست یابید. برای نمونه با جستجوی "age of Obama" به سن رئیس جمهور ایالات متحده دست پیدا خواهید کرد.
  • اگر به‌دنبال میزان کالری برخی از غذاها هستید کافی است آن را جستجو کنید. برای نمونه برای یافتن کالری دو عدد تخم مرغ خوشمزه از عبارت calories in 2 eggs استفاده کنید. در حقیقت دستور calories in به همراه نام برخی غذا، میزان کالری آن را نشان می‌دهد.
  • اگر وزن چیز خاصی مورد سؤال شما است، بازهم این جستجوگر پاسخی خوب برایتان دارد. برای مثال وزن یک عدد سیب را با عبارت weight of an apple بدست می‌آورید.
  • یا اگر عددی تصادفی می‌خواهید، کافی است از دستور rand استفاده و محدوده‌ی عدد مورد نظر را وارد کنید. یعنی rand 1 100.
  • اگر هم به‌دنبال جستجو در ویکی‌پدیا هستید می‌توانید نام ویکی‌پدیا را در کنار کلمه‌ی مورد نظر وارد کنید.

این موارد تنها برخی از اطلاعاتی است که می‌توانید تنها با سر زدن به جستجوگر Duck Duck Go بدست آورید و عملاً نیازی به جستجوی سایت دیگری نیست. این سایت دستورها متعدد دیگری نیز دارد که در این فهرست می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید. راستی سایت WolframAlpha ابزاری بی‌نظیر دیگری در این زمینه است.

تبدیل جستجوهای تکراری به فید

اگر مرتباً جستجوهای یکسانی را انجام می‌دهید، می‌توانید صفحه نتایج را به صورت فید RSS ذخیره کرده و به آن دسترسی داشته باشید و از موارد جدید درست مانند اخبار تازه مطلع شوید. بدین ترتیب اگر موارد جدید بعداً‌ اضافه شود، دیگر نیازی به سردرگمی یا گشتن نیست. برای این منظور می‌توانید از قابلیت گوگل Alerts استفاده کنید. درحالی‌که در جستجوگر بینگ می‌توانید تنها با افزودن دستور &format=rss صفحه‌ی نتایج خود را به فید تبدیل کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات