چگونه در ویندوز ۱۰ به وای فای وصل شویم؟

سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
والپیپر پیش‌فرض ویندوز ۱۰
اتصال لپ‌تاپ دارای ویندوز ۱۰ به وای‌فای با روش‌های متفاوتی انجام می‌شود، در ادامه به آسان‌ترین و سریع‌ترین روش اتصال می‌پردازیم.
تبلیغات

فرض کنید بعد از راه‌اندازی مودم ADSL و شبکه وایرلس خانگی خودتان با یک سیستم، می‌خواهید ازطریق دستگاهی دیگر، برای مثال لپ تاپ، به شبکه وای‌فای وصل شوید. جدای از اینکه فرایند اتصال لپ‌تاپ به وای‌فای در سیستم‌عامل‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد، ممکن است در یک سیستم‌عامل بتوان چندین روش برای وصل شدن به وای‌فای پیدا کرد.

اتصال لپ‌تاپ به اینترنت ازطریق کابل که پیچدگی خاصی ندارد و فقط کافی است کابل شبکه را از مودمی که راه‌اندازی کرده‌اید به لپ‌تاپ وصل کنید و سیستم‌عامل در حالت معمول بدون مشکل به شبکه وصل می‌شود و دسترسی به اینترنت فراهم می‌شود؛ اما فرایند اتصال لپ‌تاپ به شبکه وایرلس روش‌های مختلفی دارد که در ادامه قصد داریم به آن بپردازیم و این پرسش پاسخ دهیم که چگونه لپ تاپ را به وای فای وصل کنیم؟ مثل همیشه با زومیت همراه باشید.

اتصال لپ‌تاپ به وای‌فای در ویندوز ۱۰

اتصال لپ‌تاپ به وای‌فای در ویندوز ۱۰ و ۱۱ تفاوت زیادی ندارد و فقظ از نظر ظاهری فرق می‌کند. هرچند این تفاوت جزئی ممکن است برای کاربران مبتدی که علاقه‌ای‌ هم به استفاده از فناوری ندارند کلافه‌کننده باشد؛ اما در کل روند یکسانی را باید پیش ببرید. در ادامه روش اتصال لپ‌تاپ به وای‌فای در ویندوز ۱۰ را دنبال می‌کنیم.

مرحله اول: از گزینه‌های گوشه سمت راست نوار وظیفه در پایین روی آیکون شبکه (Network) بزنید تا گزینه‌های آن به‌نمایش درآید. دقت کنید که اگر حالت هواپیمای ویندوز روشن باشد دسترسی به هیچ شبکه‌ای نخواهید داشت.

بنابراین، از خاموش بودن آن اطمینان حاصل کنید و سپس روی Wi-Fi بزنید تا وای‌فای روشن شود و فهرست شبکه‌های اطراف برای شما نمایش داده شوند.

شبکه در ویندوز ۱۰

گزینه‌ای دیگری نیز دراختیار دارید که بتوانید به‌صورت خودکار روش‌شدن وای‌فای را از بین یک ساعت تا یک روز بعد مشخص کنید.

شبکه در ویندوز ۱۰

مرحله دوم: بعداز روشن کردن وای‌فای فهرستی از تمام شبکه‌های اطراف مشاهده می‌کنید. با پیدا کردن نام مودم وای‌فای خود در این فهرست و کلیک روی آن و کلیک روی دکمه Connect از شما رمزعبور درخواست می‌شود، آن را وارد می‌کنید و اتصال برقرار می‌شود.

شبکه وایرلس در ویندوز ۱۰

همچنین، با انتخاب گزینه Connect Automatically با هربار روشن کردن لپ‌تاپ و دردسترس بودن شبکه وای‌فای، فرایند اتصال به‌صورت خودکار انجام می‌شود. اما، اگر نام مودم خود را پنهان کرده‌اید مراحل را ادامه دهید.

مرحله سوم: اگر زمانی که تنظیمات مودم شبکه خانگی خود را انجام می‌دادید، نام مودم یعنی SSID را پنهان کرده باشید باید در پایین فهرست شبکه‌ها به‌دنبال گزینه‌ای باشید که شبکه‌های پنهان (Hidden Network) را نشان می‌دهد و روی آن کلیک کنید.

شبکه در ویندوز ۱۰

سپس، روی دکمه Connect بزنید، می‌توانید مانند مرحله قبلی تیک Connect Automatically را فعال کنید که دفعه‌ی بعدی بلافاصله پس‌ از روشن کردن سیستم فرایند اتصال ویندوز به وای‌فای فوراً انجام شود.

مرحله چهارم: اکنون باید نام شبکه وای‌فای را وارد کنید و روی دکمه Next بزنید. دقت کنید که این نام غالباً روی حروف کوچک و بزرگ حساسیت دارد.

شبکه در ویندوز ۱۰

مرحله پنجم: در این مرحله از شما می‌خواهد رمز شبکه را وارد کنید. بعد از تایپ رمز دکمه Next فعال می‌شود و روی آن کلیک کنید.

شبکه وایرلس در ویندوز ۱۰

مرحله ششم: اگر رمز و نام شبکه را درست وارد کنید فرایند اتصال تکمیل می‌شود و از شما می‌خواهد انتخاب کنید که این شبکه خصوصی است و سیستم شما به سایر دستگاه‌های متصل به شبکه نمایش داده شود یا اینکه شبکه عمومی است و برای امنیت بیشتر وضعیت نمایش سیستم در شبکه را مخفی کند.

شبکه وایرلس در ویندوز ۱۰

با توجه به اینکه شبکه خانگی است یا به شبکه وای‌فای مکان عمومی مثل کافی‌شاپ یا هتل وصل شده‌اید، گزینه Yes یا No را انتخاب کنید.

در آخرین مرحله می‌توانید پیام Connected و Secured را زیر نام شبکه مشاهده کنید.

شبکه وایرلس در ویندوز ۱۰

توجه داشته باشید که فرقی نمی‌کند شبکه وای‌فای ازطریق مودم ایجاد شده باشد یا شبکه وای‌فای ازطریق هات اسپات آیفون یا گوشی‌های اندرویدی ایجاد شده است. درهرصورت، نام شبکه در فهرست باید مشاهده شود و رمز آن را نیز داشته باشید تا به آن وصل شوید.

رفع مشکل وصل‌نشدن لپ‌تاپ به وای‌فای

در اولین قدم مطمئن شوید که تنظیمات مودم مشکلی ندارد و با دستگاهی دیگر به اینترنت روی شبکه وای‌فای وصل شوید و از اتصال آن اطمینان حاصل کنید. عمده‌ترین مشکلی که کاربران احتمال دارد با آن مواجه شوند موضوع ذخیره انرژی و Power Plan ویندوز است که درادامه تغییر تنظیمات آن را دنبال می‌کنیم.

مرحله اول: از منوی استارت بخش تنظیمات ویندوز را با کلیک روی آیکون چرخ‌دنده باز کنید تا پنجره زیر باز شود. سپس، از بین موارد روی System بزنید.

تنظیمات Power Plan ویندوز ۱۰

مرحله دوم: در این بخش از منوی زبانه‌های سمت چپ روی Power & Sleep بزنید و در صفحه جدید در سمت راست روی Additional power settings بزنید.

تنظیمات Power Plan ویندوز ۱۰

مرحله سوم: پنجره جدیدی باز می‌شود که از طریق کنترل پنل نیز می‌توان به آن دسترسی داشت. در این صفحه از بین گزینه‌های سمت چپ روی Change when the computer sleeps کلیک کنید.

تنظیمات Power Plan ویندوز ۱۰

مرحله چهارم: اکنون در این بخش که مربوط به تنظیمات ذخیره انرژی در حالت روی باتری و متصل به برق است، در زیر روی گزینه Change advanced power settings بزنید.

تنظیمات Power Plan ویندوز ۱۰

مرحله پنجم: پنجره کوچکی باز می‌شود که می‌توانید تمام تنظیمات جزئی مربوط به حالت Power Options سیستم را در آن تغییر دهید. ممکن است این بخش در حالت روی باتری یا حالت متصل به برق مستقیم روی کمترین توان قرار گرفته باشد و فرایند اتصال به وای‌فای را در ویندوز ۱۰ دچار مشکل کند. مانند عکس، روی علامت به‌علاوه (+) بزنید تا گزینه‌های آن نمایش داده شوند.

تنظیمات Power Plan ویندوز ۱۰

مرحله ششم: اکنون روی نوشته آبی‌رنگ مقابل On battery یا Plugged in بزنید و هر دو را درحالت Maximum Performance قرار دهید و روی دکمه Apply بزنید تا تنظیمات اعمال شوند و در نهایت روی OK بزنید تا تأیید شوند.

تنظیمات Power Plan ویندوز ۱۰

اکنون، یک‌بار وای‌فای سیستم را خاموش و روشن کنید و برای اطیمنان از اعمال تنظیمات می‌توانید سیستم را کامل ری‌استارت کنید و دوباره از ابتدا مراحل اتصال لپ‌تاپ به وای‌فای را دنبال کنید.

جمع‌بندی

روش‌های مختلفی برای اتصال به وای‌فای در ویندوز وجود دارد که سریع‌ترین حالت آن استفاده از آیکون شبکه در نوار وظیفه است. از روش‌های دیگر می‌توان به دستورهای کاربردی CMD برای مدیریت شبکه یا حتی ساخت اتصال ازطریق کنترل پنل و تنظیمات شبکه اشاره کرد.

از سویی دیگر، یکی از روش‌های مرسوم عیب‌یابی و رفع نقص اتصال وای‌فای در ویندوز استفاده از Network troubleshooter ویندوز است که با دنبال کردن دستورالعمل آن در اکثر اوقات می‌توانید مشکلات اتصال به شبکه وای‌فای را رفع کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات