چگونه مشکل بلوتوث در ویندوز 10 را رفع کنیم؟

دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵
مطالعه 8 دقیقه
لوگو بلوتوث
اتصال بلوتوث با همه مزیت‌هایش گاهی دچار مشکلات کلافه‌کننده‌ای می‌شود. در این مقاله قصد داریم راه‌حل‌هایی را برای برطرف کردن این مشکلات ارائه کنیم.
تبلیغات

برقراری اتصال بی‌سیم بین دو دستگاه ازطریق بلوتوث یکی از فرایندهای کارراه‌اندازی است که شاید برای ما خیلی عادی شده باشد و دیگر آزادی عملی که با استفاده از دستگاه‌های بلوتوث به‌دست می‌آوریم، به‌چشممان نیاید.

طبق عادت همیشگی بلوتوث لپ تاپ خود را روشن می‌کنید، هدفون بلوتوث را نیز روشن می‌کنید و خیلی سریع اتصال برقرار می‌شود و به بازی‌کردن یا گوش‌دادن به موسیقی می‌پردازید و کارهای خود را دنبال می‌کنید. اما، ناگهان یک روز روند همیشگی مختل می‌شود و اتصال بلوتوث برقرار نمی‌شود. در سناریویی دیگر، احتمال دارد بعد از نصب ویندوز متوجه شوید بلوتوث درست کار نمی‌کند و انگار که قابلیت بلوتوث ویندوز شما از بین رفته است!

اگر ویندوز ۱۰ روی سیستم شما نصب شده است و بلوتوث دستگاه کار نمی‌کند، در ادامه این مقاله همراه زومیت باشید؛ زیرا قصد داریم چند روش مرسوم برای حل مشکل بلوتوث در ویندوز 10 را بررسی کنیم.

این مقاله با هدف حل مشکل بلوتوث برای کاربران مبتدی نوشته شده است.

علت مشکل بلوتوث در ویندوز ۱۰

همیشه اصلی‌ترین مرحله حل هر مشکل درک مسئله و علت آن است. مشکل بلوتوث در ویندوز ۱۰ معمولاً به‌دلیل مجموعه‌ای از مشکلات مختلف سخت‌افزاری و نرم‌افزاری پیش می‌آید. برای مثال، گاهی اوقات چندین دستگاه بلوتوثی که به یک دستگاه وصل هستند بین یکدیگر یا با کامپیوتری که در تلاش برای اتصال به آن هستند، تداخل ایجاد می‌کنند.

راهنمای نصب انواع نسخه‌های ویندوز؛ از ویندوز XP تا ۱۱
راهنمای نصب انواع نسخه‌های ویندوز؛ از ویندوز XP تا ۱۱
مطالعه '25

در شرایط دیگری ممکن است مشکل اتصال بلوتوث در ویندوز ۱۰ با به روزرسانی‌های نرم‌افزاری، به‌روزرسانی درایور یا به‌روزرسانی ویندوز حل شود. یکی از راه‌حل‌های همیشگی سیستم‌ها با معجزه ری‌ استارت کردن کامیپوتر حل می‌شود: بنابراین، حتماً قبل از هرچیزی آن را آزمایش کنید.

حل مشکل بلوتوث در ویندوز ۱۰

۱- اولین قدم اطمینان حاصل کردن از روشن بودن بلوتوث است. پس، مطمئن شوید مراحل درست فعال کردن بلوتوث در ویندوز 10 را انجام داده‌اید. برای اطمینان از این موضوع می‌توانید Action Center ویندوز را بررسی کنید. بدین‌ترتیب، روی گزینه اعلان‌های ویندوز در گوشه پایین سمت راست نوار وظیفه بزنید و آیکون بلوتوث را مشاهده کنید و مطمئن شوید که در حالت روشن قرار داشته باشد.

Action Center ویندوز ۱۰

نکته دیگری که در همین بخش می‌توانید به آن توجه کنید خاموش بودن حالت هواپیما (Airplane Mode) ویندوز است. با فعال‌بودن حالت هواپیما، اتصال وای‌فای، بلوتوث و موقعیت‌یابی همگی غیرفعال می‌شوند.

۲- بلوتوث هر دو دستگاه را یک‌بار کامل خاموش و مجدداً روشن کنید.

۳- فاصله بین دو دستگاه زیاد نباشد، ترجیحاً برای برقراری اتصال اولیه نزدیک قرار دهید؛ اما بعد از اتصال معمولاً می‌توانید تا فاصله هشت متری انتظار حفظ اتصال را داشته باشید.

۴- اگر فرایند جفت‌کردن دو دستگاه طول بکشد، به‌خصوص دستگاه‌هایی مثل هدفون‌های بلوتوثی که شارژ دارند، به‌طور خودکار ممکن است بعد از چند دقیقه خاموش شوند تا شارژدهی بهینه‌ای داشته باشند؛ بنابراین، از روشن بودن آن اطمینان حاصل کنید.

۵- می‌توانید سایر دستگاه‌های بلوتوثی را که به سیستم متصل هستند، خاموش کنید تا احتمال وجود اختلال بین دو دستگاه را تا حد امکان کاهش دهید.

چنانچه با بررسی این نکات همچنان مشکل بلوتوث در ویندوز ۱۰ رفع نشده است شاید با کمک راه‌های زیر بتوانید این مشکل را برطرف کنید.

نصب درایور بلوتوث

گاهی ممکن است بعد از نصب ویندوز درایور مرتبط با بلوتوث نصب نشده باشد یا بنا به هر علتی این درایور درست کار نکند. بدین ترتیب با بررسی وضعیت بلوتوث در Device Manager می‌توان از وضعیت آن مطلع شد.

مرحله اول: روی آیکون منوی استارت در نوار وظیفه کلیک راست کنید و از گزینه‌های موجود روی Device Manager بزنید.

مرحله دوم: در پنجره Device Manager روی Bluetooth بزنید تا گزینه‌های آن نمایش داده شوند. اکنون روی اسم قطعه بلوتوث کلیک راست کنید و از منوی بازشده روی Properties بزنید تا پنجره جدیدی باز شود.

Device Manager ویندوز ۱۰

البته، می‌توانید به‌صورت مستقیم به‌جای Properties روی گزینه Update driver بزنید و مرحله سوم را انجام ندهید.

مرحله سوم: در پنجره بازشده روی زبانه Driver بزنید. اینجا می‌توانید تاریخ انتشار درایور و نسخه آن را مشاهده کنید. اکنون، روی دکمه Update Driver بزنید.

درایور در Device Manager ویندوز ۱۰

مرحله چهارم: پنجره جدیدی باز می‌شود که دو گزینه دارد، با انتخاب گزینه اول با جستجو در اینترنت اگر نسخه جدیدی از درایور وجود داشته باشد، آن را دانلود نصب می‌کند.

درایور در Device Manager ویندوز ۱۰

اما اگر قبلاً ازطریق وب‌سایت تولیدکننده قطعه فایل درایور را دانلود کرده باشید می‌توانید با انتخاب گزینه دوم فایل را از روی سیستم خود پیدا کنید و فرایند نصب به‌روزرسانی درایور را تکمیل کنید.

اگر می‌خواهید مجدداً از پایه درایور را نصب کنید می‌توانید در پنجره Device Manager روی Bluetooth بزنید تا گزینه‌های آن نمایش داده شوند. اکنون روی اسم قطعه بلوتوث کلیک راست کنید و از منوی بازشده روی Unisntall device بزنید.

Device Manager ویندوز ۱۰

در پنجره‌ی بازشده گزینه «Attempt to remove the driver for this device» انتخاب کنید و روی دکمه Uninstall بزنید تا فرایند تکمیل شود.

بعد از تکمیل فرایند، کامپیوتر را ری‌استارت و اتصال اینترنت را برقرار کنید تا ویندوز این امکان را داشته باشد که به‌صورت خودکار درایورهای دستگاه بلوتوث را مجدداً نصب کند. اما اگر این فرایند به‌صورت خودکار طی نشد، می‌توانید با کمک بهترین نرم افزارهای آپدیت ویندوز برای نصب درایور اقدام کنید.

از سویی دیگر برخی از بهترین برنامه های بهینه ساز ویندوز قابلیتی دارند که به‌صورت خودکار وضعیت درایورهای دستگاه را بررسی می‌کند و اگر نسخه جدیدی از درایورهای آن دردسترس باشد، آن را برای نصب آماده می‌کند.

بررسی سرویس بلوتوث ویندوز

یکی از بخش‌های کاربردی ویندوز Services نام دارد که سرویس‌های مختلف ویندوز را می‌توان ازطریق آن مدیریت کرد. بلوتوث یکی از سرویس‌های ویندوز به‌حساب می‌آید که در این بخش می‌توانید وضعیت اجرای آن را بررسی کنید.

مرحله اول: کلیدهای ترکیبی میان‌بر Win + S را بزنید تا قسمت جست‌وجوی منوی استارت باز شود و services.msc را تایپ کنید و از نتایج به‌نمایش‌درآمده مانند عکس روی برنامه Services ویندوز بزنید.

مرحله دوم: از فهرست سرویس‌های موجود در ویندوز Bluetooth Support Service را پیدا کنید و از ستون وضعیت (Status) می‌توانید متوجه شوید که آیا این سرویس درحال اجرا است یا خیر. درصورتی‌که در حال اجرا باشد در این ستون Running را مشاهده می‌کنید و اگر درحال اجرا نباشد هیچ پیامی آنجا مشاهده نمی‌شود.

Servivces ویندوز ۱۰

درصورتی‌که درحال اجرا نبود روی آن کلیک راست کنید و از منوی بازشده روی Start بزنید. همچنین، اگر درحال اجرا بود اما در اتصال به سرویس دچار مشکل شدید، می‌توانید با انتخاب Restart این سرویس را راه‌اندازی مجدد کنید. کمی صبر کنید تا فرایند تکمیل شود و مجدداً برای اتصال دو دستگاه ازطریق بلوتوث اقدام کنید.

گاهی اوقات ممکن است تمام مراحل را انجام دهید و آیکون بلوتوث در System Tray ویندوز روی نوار ابزار در گوشه پایین سمت راست نیز مشاهده شود؛ اما همچنان، شبکه بلوتوث سیستم در دسترس نباشد و اتصال بین دو دستگاه برقرار نشود. بخش دیگری که باید بررسی کنید در قسمت Network Connections خواهد بود. برای این منظور مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: تنظیمات ویندوز (Windows Settings) را از منوی استارت باز کنید. باید در منوی استارت روی چرخ‌دنده بزنید.

منوی استارت در ویندوز ۱۰

مرحله دوم: از پنجره بازشده روی Network & Internet بزنید.

Windows Settings ویندوز ۱۰

مرحله سوم: در این قست از منوی سمت چپ روی زبانه Wi-Fi بزنید.

Windows Settings ویندوز ۱۰

مرحله چهارم: در این بخش که تنظیمات شبکه‌های بی‌سیم وجود دارد از گزینه‌های سمت راست روی Change adapter options بزنید تا پنجره مربوط به آن باز شود.

Windows Settings ویندوز ۱۰

مرحله پنجم: در این قسمت اتصال شبکه بلوتوث را - اگر در حالت Disable قرار دارد - با کلیک راست و انتخاب Enable فعال کنید تا شبکه بلوتوث دردسترس سایر دستگاه‌ها قرار بگیرد.

Network Connections ویندوز ۱۰

جمع‌بندی

مشکل بلوتوث در ویندوز ۱۰ می‌تواند علل مختلفی داشته باشد که هرکدام راهکار متفاوتی نیاز دارد. بنابراین، ابتدا سعی کنید عیب‌یابی را دقیق انجام دهید و مرحله‌به‌مرحله برای حل آن اقدام کنید. برای مثال، حتی در صورت عدم شناسایی قطعه بلوتوث در ویندوز این امکان وجود دارد که در Device Manager آن را به‌صورت دستی اضافه کنید.

امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد. اگر با روش دیگری مشکل بلوتوث در ویندوز ۱۰ را حل کرده‌اید لطفاً آن را با ما و سایر کاربران زومیت در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات