نحوه ایجاد لیست از فایل های یک فولدر یا دایرکتوری در ویندوز

جمعه ۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
دستور DIR
در این آموزش خواهید آموخت که چگونه یک لیست از فایل‌های موجود در یک فولدر یا درایو ایجاد کنید.
تبلیغات

شاید برای شما پیش آمده باشد که بخواهید لیستی از فایل‌های ذخیره‌شده در یک مسیر یا پوشه خاص در ویندوز یا شاید کلیه‌ی فایل‌های موجود در درایو ایجاد کنید تا تغییرات آن را در طول زمان زیرنظر داشته باشید. این کار برای مواقعی که برخی فایل‌های خود را به مکان دیگری منتقل می‌کنید می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

در برخی موارد دیگر این کار به جست‌وجوی سریع‌تر فایل یا پوشه‌ی مورد نظرتان به‌شما کمک می‌کند. در واقع با این عمل یک رکورد از سوابق محل ذخیره‌ی داده‌های شخصی خود ایجاد می‌کنید و این‌کار در اغلب موارد به پیدا کردن فایل‌هایی که به‌اشتباه جابه‌جا شده یا مفقود شده‌اند کمک می‌کند.

خوشبختانه در این موقعیت خط فرمان جادویی و پرکاربرد ویندوز درکنار شماست تا این عمل و حتی فراتر از آن را برایتان انجام دهد. Command Prompt یا همان خط فرمان پر است از دستورات مختلف و کاربردی که در این آموزش با یکی از آن‌ها یعنی فرمان DIR برای نمایش فایل‌های موجود در یک دایرکتوری آشنا خواهید شد.

این دستور با استفاده از پرامترهای مختلف، توانایی فیلتر، ترتیب‌بندی، نمایش یا عدم‌نمایش فایل براساس نام، پسوند و بسیاری از موارد دیگر را به‌شما خواهد داد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

ایجاد لیست از فایل‌ها و فولدرهای یک دایرکتوری

در ابتدا شما باید خط فرمان را در مسیر یا پوشه‌ای که قصد ایجاد لیستی از فایل‌های درون آن‌ را دارید، باز کنید. برای این‌کار چند روش وجود دارد:

  • در نوار آدرس محل پوشه مورد نظر کلیک کرده و عبارت cmd را تایپ کنید و اینتر بزنید. در این صورت خط فرمان در مسیر مورد نظر باز خواهد شد.
  • بازکردن CMD از نوار آدرس
  • استارت را باز کرده، عبارت cmd را تایپ کنید و اینتر بزنید. عبارت cd را وارد و در ادامه آن مسیر کامل پوشه‌ی مورد نظر را با احتساب حرف درایو وارد کنید؛ به‌طور مثال:
  • cd C:\Users\ cd D:\Users\
    تغییر مسیر در CMD
  • در مسیر پوشه مورد نظر در فایل اکسپلورر با نگه‌داشتن کلید Shift راست کلیک کرده و روی Open command window here کلیک کنید. اگر به‌جای آن Open PowerShell window here بود با کلیک روی آن و تایپ دستور cmd درون پنجره‌ی باز شده می‌توانید خط فرمان را در داخل پاورشل در مسیر مورد نظر فراخوانی و سپس دستورات زیر را اجرا کنید.
  • بازکردن CMD با کلیک راست در پوشه

    توجه: اگر پوشه‌ها و فایل‌های شما شامل عبارات با کاراکترهای خاص یا حروف فارسی است، پیش‌از هر کاری دستور chcp 65001 را وارد کنید تا کاراکترهای رمزنگاری شده‌ی ۸ بیتی که شامل حروف فارسی نیز می‌شوند در خروجی به‌درستی نمایش داده شوند.

    هم اکنون با استفاده از دستور زیر می‌توانید فایل‌های یک مسیر را مشاهده کنید.

    dir

    اگر می‌خواهید پوشه‌ها و فایل‌های زیرمجموعه هر پوشه را نیز در محل موردنظر لیست کنید این دستور را وارد کنید.

    dir /s

    اگر در مسیر مورد نظر شما فایل‌های مخفی،‌ سیستمی یا دارای برخی خصوصیات خاص باشد با اضافه کردن پارامتر a/ می‌توانید این فایل‌ها را لیست کنید. توجه داشته باشید که با واردکردن : و در ادامه تخصیص دادن یکی از حروف زیر، تنها فایل دارای آن ویژگی در مسیر پوشه و زیرپوشه‌ها نمایش داده خواهد شد.

  • d: تنها نمایش دایرکتوری‌ها
  • h: تنها نمایش فایل‌های مخفی
  • s: تنها نمایش‌ فایل‌های سیستمی
  • r: تنها نمایش فایل‌های خواندنی
  • به‌طور مثال دستور زیر فایل‌های مخفی موجود در پوشه و زیرپوشه‌ها را فیلتر کرده و به‌ شما نمایش خواهد داد و با اضافه کردن هر حرف دیگر در ادامه‌ی آن می‌توانید فیلتر خود را گسترش دهید:

    dir /s /a:h dir /s /a:hs

    درصورتی‌که می‌خواهید ترتیب نمایش هر فایل یا پوشه براساس ترتیب‌بندی خاصی باشد می‌توانید پارامتر :o/ را افزوده و از یک یا چندتا از حروف زیر برای دسته‌بندی کردن فایل‌های خود استفاده کنید:

  • n: ترتیب‌بندی براساس حروف الفبای اسم
  • e: ترتیب‌بندی براساس حرف الفبای پسوند فایل
  • g: نمایش دایرکتوری‌ها در ابتدا
  • s: ترتیب‌بندی براساس اندازه فایل از کمترین به بیشترین
  • d: ترتیب‌بندی براساس تاریخ اصلاح فایل از قدیمی‌ترین به جدیدترین
  • به‌طور مثال دستور زیر تمامی پوشه‌ها و فایل‌های زیرمجموعه‌ی هر پوشه را به‌ترتیب نمایش دایرکتوری‌ها در ابتدا و ترتیب‌بندی نمایش فایل‌ها براساس حرف الفبا لیست خواهد کرد:

    dir /s /a /o:gn

    اما برای شخصی‌سازی نحوه نمایش لیست از دو پارامتر می‌توانید استفاده کنید:

  • w/ : در این‌حالت ابتدا مسیر دایرکتوری نمایش داده می‌شود و در خطوط بعدی اطلاعات فایل در یک خط به‌ترتیب تاریخ، ساعت، دایرکتوری بودن یا نبودن، اندازه‌ی فایل و در نهایت نام فایل نشان داده خواهد شد.
  • نمایش کامل اطلاعات پوشه با دستور DIR
  • b/ : در این‌حالت بدون ایجاد هیچ فضای خالی یا اطلاعات ناخواسته‌ای، تنها مسیر فایل و پوشه‌ها را لیست می‌کند. معمولاً استفاده از این پارامتر برای نمایش جمع‌وجورتر لیست فایل‌ها ایدئال‌تر است؛ اما در صورتی که اطلاعات بیشتری لازم دارید، پارامتر بالا بهتر است.
  • نمایش خلاصه اطلاعات پوشه با دستور DIR

    بنابراین بهینه‌ترین و کامل‌ترین لیست از فایل‌ها و پوشه‌ها را می‌توان با استفاده از دستور زیر تولید کرد:

    dir /s /a /b /o:gn

    شما می‌توانید از دستور DIR برای جست‌وجو نیز استفاده کنید. تنها کافی است پس‌از این دستور، بخشی از نام فایل‌هایی که به‌دنبال آن‌ها می‌گردید، درون دو ستاره قرار دهید و سپس از پارامترهای بالا برای شخصی‌سازی جست‌وجو استفاده کنید. برای مثال دستور زیر به‌جست‌وجوی فایلی با نام محتوی عبارت zoomit در پوشه‌ها و زیرپوشه‌های یک مسیر مشخص می‌پردازد.

    dir *zoomit* /s

    همچنین اگر نام دقیق و پسوند یک فایل را می‌دانید، لازم به قراردادن آن در ستاره نیست و درصورتی‌که از وجود آن مطمئن باشید، از مسیر آن فایل مطلع خواهید شد.

    اگر به‌دنبال فایلی با پسوند خاص می‌گردید (به‌عنوان مثال فایل txt) باید بدین شکل علامت ستاره و سپس پسوند فایل را وارد و در ادامه از پارامترهای دلخواه استفاده کنید:

    dir *.txt /s /a

    اگر به‌دنبال فایل با پسوند مورد نظر که با عبارتی خاص شروع می‌شود می‌گردید، عبارت ابتدایی تا هرجایی که مطمئن هستید را وارد کرده و با زدن فاصله، از علامت ستاره و در ادامه‌ی آن پسوند فایل استفاده کنید:

    dir zoomit *.txt /s /a

    همچنین با فهرستی از پارامترهای زیر می‌توانید اختیار عمل بیشتری در ایجاد لیست از فایل‌های خود داشته باشید:

    پارامتر

    عملکرد

    p/

    نمایش نتایج در یک صفحه و فشردن کلید برای نمایش نتایج در صفحات بعدی

    q/

    نمایش اطلاعات مالکیت فایل‌ها

    :t/

    تغییر متغیر ترتیب‌بندی زمانی براساس:

    • c: تاریخ ایجاد
    • a: آخرین تاریخ دسترسی
    • w: آخرین تاریخ اصلاح

    l/

    ترتیب‌بندی فایل‌ها و دایرکتوری‌های مرتب‌نشده براساس حروف کوچک

    ?/

    نمایش راهنمای استفاده از دستور DIR

    ایجاد لیست درختی از مسیر ذخیره فایل‌ها

    خط فرمان به‌شما این اجازه را می‌دهد تا با استفاده از دستور دیگری از هر دایرکتوری و زیرمجموعه‌های آن به‌صورت یک نمودار درختی خروجی بگیرید. برای این‌کار کافی است از دستور tree استفاده کنید. درصورتی‌که نیاز به نمایش فایل‌های هر دایرکتوری دارید، استفاده از دستور زیر کافی است:

    tree /f
    دستور tree

    نحوه خروجی گرفتن از لیست به‌صورت فایل متنی

    برای ذخیره یک گزارش از لیست فایل‌ها و دایرکتوری‌ها، تنها کافیست پس‌از وارد کردن کد موردنظر از دستورات بالا، علامت < و سپس مسیر ذخیره فایل را مشخص کنید. در انتهای مسیر ذخیره، نام فایل و سپس پسوند txt. را وارد کرده و اینتر بزنید. در این صورت، گزارش به‌جای نمایش در پنجره‌ی خط فرمان در فایل متنی تولید و ذخیره خواهد شد.

    dir /s /a /b /o:gn > C:\Output.txt

    توجه داشته باشید، اگر یک مسیر دارای فایل‌ها و پوشه‌های بسیار زیادی باشد، بسته‌به تعداد آن‌ها ممکن است چند دقیقه و گاهی تا بیش‌از ده دقیقه برای تولید این فایل صبر کنید. بنابراین فایل مذکور بسیار حجیم خواهد بود و توصیه می‌کنیم که در این حالت از پارامتر b/ برای خلاصه‌تر شدن گزارش استفاده کنید.

    فراموش نکنید که اگر نام فایل‌ها و پوشه‌های شما محتوی حروف فارسی است، پیش‌ از اجرای این عملیات، دستور chcp 65001 را وارد کنید. سایت مایکروسافت همچنین در مورد دستور DIR توضیحات بیشتری را ارائه داده است که در صورت علاقه‌مندی می‌توانید مطالعه کنید.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات