قبل از اسمبل کردن کامپیوتر شخصی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

پنج‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
گیمینگ با کیس گیمینگ Aegis TI5 ام‌اس‌آی
اگر قصد اسمبل یک کامپیوتر جدید را دارید، نکات مهمی وجود دارد که بهتر است ابتدا آن‌ها را درنظر داشته باشید.
تبلیغات

درحالی‌که کامپیوترهای قابل‌حمل مثل لپ‌تاپ‌، امکان دسترسی آسان را در شرایط مختلف فراهم می‌کنند اما وقتی صحبت از ساخت سیستم‌ برای استفاده‌های طولانی‌مدت به میان آید، رایانه‌های شخصی همچنان بهترین گزینه‌های موجود هستند. درحالی‌که می‌توانید از آل این وان که البته گران‌قیمت‌تر است، استفاده کنید اما این گزینه همیشه دراختیار شماست تا رایانه‌ی موردنظر خود را از پایه بسازید.

سرهم کردن یا همان اسمبل کامپیوتر شخصی هم ارزان‌تر است و هم باعث می‌شود سخت‌افزار بهتری با قدرت عملکرد بالاتر دراختیار داشته باشید. علاوه‌براین می‌توان هنگام ساخت رایانه‌ی شخصی جدید آن‌ را مطابق سلیقه‌ی خود سفارشی‌سازی کرد.

در این مقاله قصد داریم نکات مهمی که قبل‌از اسمبل کردن کامپیوتر شخصی باید به آن‌ها توجه داشته باشید را ارائه دهیم.

ساخت کامپیوتر شخصی

ویدیوهای زیادی وجود دارد که روش اسمبل کردن رایانه‌ی شخصی را به شما آموزش می‌دهند. این فرآیند به شما کمک می‌کند در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید. علاوه‌براین اطلاع از عملکرد داخلی کامپیوتر می‌تواند برای بسیاری از افراد جذاب باشد و ازطرفی برای انجام این‌کار نیازی به تکنیسین آشنا با روش اسمبل رایانه نخواهید داشت.

به‌هرحال قبل‌از سرهم کردن قطعات باید برخی نکات را مدنظر قرار دهید. اجزای اصلی موردنیاز برای ساخت کامپیوتر شخصی شامل مادربرد، پردازنده، رم، حافظه‌ی ذخیر‌ه‌سازی، منبع تغذیه، گرافیک و غیره است. علاوه‌براین به موارد دیگری مثل کیبورد، ماوس، اسپیکر و غیره نیاز خواهید داشت. اگر گیمر هستید یا از رایانه برای کارهایی مثل تدوین ویدیو، مدل‌سازی سه‌بعدی و ویرایش عکس استفاده می‌کنید، احتمالاً باید سخت‌افزار قدرتمندتری را انتخاب کنید.

۱. اورکلاک و مدیریت دما

 اورکلاک چیست و چه کاربردی دارد؟

اورکلاک پردازنده، گرافیک و رم باعث می‌شود قطعات کامپیوتر شما سریع‌تر از حالت پیش‌فرض کار کنند. قیمت پردازنده‌هایی که از اورکلاک پشتیبانی می‌کنند نسبت‌به مدل‌های معمولی خیلی بیشتر نیست و اکثر کارت گرافیک‌های اختصاصی، امکان انجام این‌کار را دراختیار کاربر قرار می‌دهند.

نکته‌ی مهم این است که اورکلاک باعث افزایش دمای قطعات خواهد شد و علاوه‌براین می‌تواند عمر مفید آن‌ها را کاهش دهد. برای مقابله با این مورد، باید از سیستم خنک‌کننده‌ی بهینه استفاده کنید.

اورکلاک هنگام ساخت کامپیوتر شخصی یک ضرورت محسوب نمی‌شود و اگر این قابلیت برای شما کاربرد ندارد نیازی به خرید مادربرد، رم یا پردازنده‌ی گران‌قمیت سازگار با ویژگی مذکور نخواهید داشت.

۲. سیستم‌ خنک‌کننده‌

Corsair Hydro H75

استفاده از سیستم خنک‌کننده‌ی مناسب می‌تواند عامل مؤثری برای بهبود عملکرد و افزایش طول عمر کلی رایانه باشد. شما می‌توانید از راهکارهای خنک‌کننده‌ی مایع یا سیستم‌های خنک‌کننده‌ی هوا استفاده کنید.

قیمت سیستم‌های خنک‌کننده‌ی هوا معمولاً کم‌تر از سایر نمونه‌ها است و عملکرد بسیار خوبی هم ارائه می‌دهند اما به‌دلیل بهره گرفتن از فن‌های سریع، صدای بیشتری تولید می‌کنند. اکثر پردازنده‌ها از فن خنک‌کننده‌ی اختصاصی استفاده می‌کنند اما برای دریافت بهترین عملکرد می‌توانید آن‌ها را با سیستم‌های خنک‌کننده‌ی بزرگ‌تر و قدرتمندتر جایگزین کنید.

برخی راهکارهای خنک‌کننده‌ی مایع همچنان از فن بهره می‌برند اما صدای کم‌تری تولید می‌کنند. این سیستم‌ها معمولاً قیمت بالاتری دارند و به‌خصوص اگر یک سیستم بسته سفارش دهید، قیمت آن می‌تواند به‌شدت افزایش یابد زیرا در این شرایط به لوله، پمپ، رادیاتور و غیره احتیاج خواهید داشت.

برسی خنک کننده مایع

درحال‌حاضر سیستم‌های خنک‌کننده‌ با ویژگی‌ها و عملکرد متفاوت برای رفع نیازهای مختلف دردسترس هستند و بنابراین می‌توانید از میان گزینه‌های موجود، یکی را انتخاب کنید.

خنک‌کننده‌ی هوا و خنک‌کننده‌ی مایع هردو راهکارهایی عالی برای کاهش دمای کامپیوتر هستند. اگر قصد اورکلاک سیستم را ندارید، استفاده از راهکارهای ارزان‌تر مبتنی‌بر هوا کافی است. ازطرف دیگر امکان افزودن فن‌های بیشتر درسرتاسر فضای کیس دردسترس شما خواهد بود.

۳. انتخاب دقیق رم براساس ظرفیت و سرعت

CCL DDR5

اگر هنگام کار با رایانه، معمولاُ چند برنامه را به‌طور همزمان اجرا می‌کنید به رم بیشتری نیاز خواهید داشت. درحال‌حاضر ۸ گیگابایت رم برای اکثر کاربردهای معمولی کافی به‌نظر می‌رسد.

استفاده از رم‌هایی که سرعت بالاتری دارند باعث می‌شود هنگام گشت‌وگذار در اینترنت یا کار روی اسناد مختلف، سرعت بهتری را تجربه کنید. به‌طور کلی سرعت بالاتر رم برای افرادی که کامپیوتر خود را اورکلاک می‌کنند، اهمیت بیشتری دارد.

رم‌های استاندارد معمولاً سرعتی معادل ۱۶۰۰ مگاهرتز برثانیه را ارائه می‌دهند که چنین مشخصه‌ای برای انجام اکثر کارهایی که به قدرت پردازشی سنگین نیاز ندارند، کافی است. به‌هرحال توصیه می‌شود به‌جای رم ۸ گیگابایتی دو رم ۴ گیگابایتی خریداری کنید.

درنهایت انتخاب ظرفیت و سرعت رم کاملاً به نیاز شما بستگی دارد و هرچه استفاده‌ی شما سنگین‌تر باشد، به رم بیشتر با سرعت بالاتر نیاز خواهید داشت.

۴. گرافیک

Nvidia GEFORCE RTX 4070ti

اگر گیمر نیستید و حداکثر نیاز شما به تماشای فیلم یا یوتیوب خلاصه می‌شود، نیازی به خرید کارت گرافیک مجزا نخواهید داشت. پردازنده‌های امروزی، از گرافیک‌های داخلی نسبتاً قدرتمندی بهره می‌برند که حتی می‌توان برخی بازی‌ها را با تنظیمات گرافیکی سطح پایین کاملا روان روی آن‌ها اجرا کرد. البته استفاده از گرافیک قدرتمند مجزا تأثیر بسیار زیادی روی عملکرد کامپیوتر شخصی در اجرای بازی‌ها یا انجام پردازش‌های گرافیکی مثل تدوین ویدیو و سه‌بعدی‌سازی خواهد داشت.

گیمرها قطعاً با کارت گرافیک‌هایی مثل GeForce GTX TITAN انویدیا و AMD R9-290X آشنایی دارند. به‌هرحال اگر قدرت گرافیکی برای شما اهمیت زیادی ندارد شاید استفاده از GTX 770 یا AMD 7970 گزینه‌ی مناسبی باشد.

اگر توان خرید گرافیک قدرتمندتر را دارید، قطعاً پیشنهاد می‌کنیم این‌کار را انجام دهید. درغیر این‌صورت خرید گرافیک‌های میان‌رده با عملکرد متوسط، برای بسیاری از کاربران کافی است.

۵. حافظه‌ی ذخیره‌سازی

اس اس دی ADATA XPG SX6000 Lite از نمای جلو در دست چپ

هارد دیسک‌های امروزی با قیمت‌های بسیار مقرون‌به‌صرفه دردسترس هستند اما قیمت درایورهای حالت جامد یا همان SSD بالا است. اگرچه SSDها قیمت بیشتری دارند، اما به افزایش سرعت راه‌اندازی کامپیوتر، سرعت اجرای برنامه‌ها و بازی‌ها و غیره کمک می‌کنند.

پیشنهاد ما این است برای ذخیره‌سازی فیلم، موسیقی، اسناد و غیره از هارددیسک استفاده کنید زیرا این نوع حافظه‌های ذخیره‌سازی قیمت بسیار خوبی دارند و ظرفیت بسیار بالایی را برای نگه‌داری انواع فایل دراختیار شما قرار می‌دهند.

استفاده از SSD برای نصب سیستم‌عامل و برنامه‌های اصلی کامپیوتر توصیه می‌شود و ازطرفی برای ذخیره‌سازی فایل‌های دیگر بهتر است از هارد دیسک‌های معمولی استفاده کنید تا هزینه‌های شما کاهش یابد.

۶. ابعاد، وضوح و دقت رنگ مانیتور

نمای کامل از جلو مانیتور خمیده Optix G27CQ4 ام‌اس‌آی

کامیپوترهای امروزی معمولاً به مانتیور ۲۲ اینچ با وضوح ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل نیاز دارند. درحال‌حاضر تعداد بسیار زیادی نمایشگر با این مشخصات در بازار وجود دارد که قیمت اکثر آن‌ها بالا نیست. علاوه‌براین استفاده از مانیتورهای ۲۷ اینچی درصورت نیاز به فضای کاری بیشتر می‌تواند مناسب باشد. علاوه‌براین اگر بودجه برای شما اهمیت ندارد، مانیتورهایی با وضوح 4K و ابعاد بزرگ‌تر وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

نکته‌ی دیگری که برای برخی افراد مثل عکاسان، طراحان و تدوین‌گرها اهمیت دارد، کالیبراسیون و بازتولید رنگ مانیتور است.

برخی از مانیتورهای رده‌بالا، به‌طور پیش‌فرض به‌بهترین حالت ممکن کالیبره شده‌اند و عمق رنگ مشکی آن‌ها نیز واقعاً جذاب است. به‌عنوان مثال نمایشگرهای سری Ultrasharp دل رنگ‌هایی بسیار واقعی را به‌نمایش می‌گذارند که شاید خرید آن‌ها برای برخی افراد ترجیح داشته باشد.

از آن‌جا که هنگام کار با رایانه برای مدت‌های طولانی به مانیتورها خیره می‌شویم، بنابراین سرمایه‌گذاری روی آن‌ها ارزشش را دارد. اگرچه نمایشگرهای 4K بسیار هیجان‌انگیز هستند اما برای اکثر ما گران‌قیمت بوده و توجیه اقتصادی ندارند. به‌هرحال استفاده از مانیتورهای ۲۲ یا ۲۴ اینچ با وضوح Full HD می‌تواند نیاز اکثر کاربران را رفع کند.

۷. زیبایی‌شناسی، طراحی و ابعاد

کیس گیمینگ MSI AegisTi5

از شباهت کامپیوتر‌های معمولی با سایر رایانه‌ها خسته شده‌اید؟ وقتی خودتان تصمیم به ساخت کامپیوتر بگیرید، امکان سفارشی‌سازی و شخصی‌سازی طراحی آن وجود دارد. اکنون می‌توان از نوارهای LED یا فن‌هایی با طراحی مدرن استفاده کنید تا ظاهر سیستم شما نسبت به کیس‌های معمولی متمایز شود.

شایان‌ذکر است امروزه کیس‌هایی با ابعاد کوچک نیز دردسترس قرار دارند که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. ازطرفی نباید عملکرد سیستم‌ها را براساس ابعاد آن‌ها قضاوت کرد. مادربردهای امروزی بسیار پیشرفته شده‌اند و می‌توان از آن‌ها در بدنه‌های بسیار کوچک استفاده کرد.

۸. لوازم جانبی USB و بی‌سیم

کیبورد گیمینگ ایسوس کاور بخش محصولات زومیت

تصمیم‌گیری درمورد سایر قطعات موردنیاز برای ساخت کامپیوتر شخصی بسیار ساده است. شما می‌توانید با توجه به نیاز و سلیقه‌ی خود ماوس و کیبورد را انتخاب کنید. باید اشاره کنیم محصولات گیمینگ اگرچه معمولاً قیمت بالاتری نسبت‌به مدل‌های استاندارد دارند اما کیفیت ساخت آن‌ها نیز بالاتر است. علاوه‌براین اگر به ظاهر رایانه‌ی شخصی خود اهمیت می‌دهید، لوازم‌جانبی گیمینگ طراحی جذاب‌تری ارائه می‌دهند.

۹. دستگاه‌های صوتی

کیفیت کارت صدای پیش‌فرض اکثر سیستم‌ها راضی‌کننده است اما درصورتی که به‌دنبال صدای با کیفیت هستید شاید استفاده از کارت صدای مجزا و بلندگوهای باکیفیت بتواند نیاز شما را رفع کند.

ازطرفی برخی گیمرها ترجیح می‌دهند از هدست استفاده کنند و انواع مدل‌های این محصول با قیمت و کیفیت و طرح‌های متنوع با توجه به نیاز و بودجه‌ی شما در بازار وجود دارد.

۱۰. پاور

best power supply

استفاده از پاورهایی با گواهی مصرف بهینه‌ی انرژی باعث می‌شود کارایی کامپیوتر ازنظر مصرف برق افزایش یابد. اگر سیستم شما در بیشتر ساعات روز روشن است، خرید یک پاور با کیفیت می‌تواند در بلندمدت به کاهش هزینه‌های مصرف برق کمک کند.

این احتمال وجود دارد که برخی از پاورهای ارزان‌قیمت، نتوانند جریان الکتریکی پایداری به قطعات ارائه دهند و این عامل می‌تواند باعث آسیب‌رساندن به آن‌ها شود.

جمع‌بندی

وب‌سایت PcPartPicker یک ابزار آنلاین بسیار عالی برای کنارهم قراردادن قطعات مختلف به‌منظور ساخت کامپیوتر شخصی است. این پلتفرم به شما اعلام می‌کند قطعات موردنظرتان با یکدیگر سازگاری دارند یا خیر و علاوه‌براین پیشنهاد‌هایی برای خرید آن‌ها ارائه می‌دهد.

اگرچه اکثر پیشنهاد‌های PcPartPicker برای خرید مربوط به ایالات‌متحده است اما این وب‌سایت می‌تواند ابزاری بسیار کاربردی برای اطلاع از سازگاری قطعات مختلف باشد تا قبل‌از اقدام به اسمبل کامپیوتر، از همه‌ی پیش‌نیازهای آن اطمینان حاصل کنید و از طرفی از هزینه‌ی حدودی خرید قطعات مطلع شوید.

سوالات متداول زومیت

  • مهم‌ترین مزیت‌های ساخت کامپیوتر شخصی توسط کاربر چیست؟

    با اسمبل کردن کامپیوتر شخصی موردنظر خود می‌توانید علاوه‌بر کاهش نسبی هزینه‌ها، عملکرد بهتری از سیستم خود دریافت کنید.

  • مهم‌ترین نکته قبل‌از اسمبل کردن کامپیوتر شخصی چیست؟

    تمام موارد ذکر شده در این مقاله قبل از سرهم کردن کامپیوتر شخصی مهم هستند با این‌حال باید ابتدا نیاز خود را بررسی کنید و سپس طبق قدرت پردازشی و امکانات موردنیاز خود، اقدام به خرید قطعات مختلف مثل پردازنده، مادربرد و غیره کنید.

منبع: HongKiat

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات