نحوه استفاده از خط فرمان ویندوز برای رمزگذاری فایل‌ها

چهارشنبه ۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
برای رمزگذاری فایل‌ها به نرم‌افزارهای خاص نیازی ندارید؛ زیرا خط فرمان ویندوز می‌تواند این کار را برای شما انجام دهد.
تبلیغات

در عصر دیجیتال، محافظت از داده‌ها دربرابر سوء‌استفاده‌ی غیرمجاز بسیار مهم است. یکی از روش‌های محفوظ نگه‌داشتن داده‌های رایانه شخصی، رمزگذاری فایل‌های مهم است. کاربران ویندوز می‌توانند از ابزار خط فرمان برای ایمن‌سازی فایل‌های خود و حفاظت از آن‌ها از دسترسی غیرمجاز استفاده کنند. در این مقاله، خواهیم دید که چگونه می‌توان از خط فرمان ویندوز برای رمزگذاری فایل‌ها استفاده کرد.

رمزگذاری چیست؟

به‌طور خلاصه، می‌توان گفت رمزگذاری با مبهم‌کردن داده‌ها آن‌ها را ایمن نگه می‌دارد تا برای اشخاص غیر‌مجاز استفاده‌شدنی نباشند. داده‌ها با استفاده از الگوریتم‌های خاصی که آن‌ها را به متن رمزنگاری‌شده تبدیل می‌کنند، رمزگذاری و محافظت می‌شوند.

رمزگذاری تضمین می‌کند که اشخاص غیرمجازی نتوانند به داده‌هایی که برایشان در نظر گرفته نشده‌اند، دسترسی پیدا کنند؛ بنابراین، رمزنگاری گزینه‌ای مهم برای محافظت از ارتباطات ایمن و جلوگیری از نقض داده‌ها است. رمزگشایی فرایند معکوس رمزنگاری است که متن رمزنگاری‌شده‌ی مبهم را به متن ساده‌ی خواندنی برای انسان تبدیل می‌کند.

دو نوع اصلی رمزگذاری وجود دارد: ۱. رمزگذاری متقارن؛ ۲. رمزگذاری نامتقارن. رمزگذاری نامتقارن برای رمزگذاری و رمزگشایی داده‌ها از یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی؛ اما رمزگذاری متقارن فقط از یک کلید استفاده می‌کند.

داده‌های رمزگذاری‌شده حتی اگر آشکارا دردسترس باشند، امن خواهند ماند. با‌این‌حال، اگر فرد مخرب کلیدهای رمزگشایی را در دست داشته باشد و موفق شود داده‌هایتان را رمزگشایی کند، داده‌های شما در‌معرض خطر قرار خواهند گرفت.

نحوه‌ی رمزگذاری فایل‌ها با استفاده از خط فرمان

در ویندوز می‌توانید فایل‌ها را با استفاده از خط فرمان و دستور cipher رمزگذاری کنید. برای این کار مراحل زیر را انجام دهید:

نحوه رمزگذاری فایل‌ها با استفاده از خط فرمان
  • خط فرمان را در نوار جست‌وجوی منو استارت جست‌وجو کنید و برای اینکه اجرا شود، روی آن دوبار کلیک کنید.
  • اکنون باید دایرکتوری را به پوشه‌‌ی حاوی فایل‌هایتان تغییر دهید. برای مثال، اگر بخواهید فایل‌ها را در پوشه‌ی تستی رمزگذاری کنید که روی دسکتاپ قرار دارد‌، باید از دستور cd Desktop\Test استفاده کنید.
  • سپس cipher /e را تایپ کنید. با این کار، فایل‌هایتان رمزگذاری می‌شود. ویندوز باید پیام تأییدی به شما نشان دهد و اعلام کند که کار با موفقیت انجام شده است.
نحوه رمزگذاری فایل‌ها با استفاده از خط فرمان

نکته‌ی مهم اینکه اگر از لایسنس Windows 10 Home استفاده می‌کنید، نمی‌توانید فایل‌ها را با استفاده از خط فرمان رمزگذاری کنید. ابزار رمزگذاری فقط در لایسنس‌های Windows 10 Pro و Enterprise پشتیبانی می‌شود.

نحوه‌ی رمزگشایی فایل‌ها با استفاده از خط فرمان

نحوه رمزگذاری فایل‌ها با استفاده از خط فرمان

مراحل رمزگشایی فایل‌های رمزگذاری‌شده تقریباً مشابه است:

  • خط فرمان را ازطریق منو استارت اجرا کنید.
  • دایرکتوری را به پوشه‌ی موردنیاز تغییر دهید.
  • فایل‌ها را با استفاده از دستور cipher /d رمزگشایی کنید.
  • خط فرمان اکنون فایل‌های شما را رمزگشایی می‌کند و پیام تأییدی نمایش می‌دهد.

اگر از این احتمال می‌ترسید که داده‌هایتان درمعرض خطر باشند، رمزگذاری فایل‌ها ایده‌ی خوبی است. با اینکه رمزگذاری فایل‌ها در خط فرمان چندان ایدئال نیست، گزینه‌ی در‌دسترس و ساده‌ای است که همیشه می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. شما کاربران زومیت نیز اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید، آن را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات