نحوه‌ دریافت رایگان افزونه‌ پخش فرمت ویدئویی HEVC در ویندوز ۱۰ و ۱۱

یک‌شنبه ۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
ویندوز به‌صورت پیش‌فرض از بسیاری از فرمت‌های ویدئویی، ازجمله فرمت HEVC پشتیبانی نمی‌کند. در این مطلب، نحوه‌ی دریافت افزونه‌ی پشتیبانی از فرمت HEVC در ویندوز را آموزش خواهیم داد.
تبلیغات

نرم‌افزار‌هایی مانند مدیاپلیر یا Movies & TV در ویندوز نیازهای کاربران به‌ پخش‌کننده‌ی فایل‌های ویدئویی را در حد ابزاری ابتدایی برطرف می‌کنند. بااین‌حال، این ابزار‌ها به‌طور پیش‌فرض از بسیاری فرمت‌های ویدئویی پشتیبانی نمی‌کنند و کاربران برای پخش ویدئوهایی با فرمت‌های خاص درنهایت به نرم‌افزار متفرقه نیاز پیدا می‌کنند. دراین‌میان، خبر خوش این است که امکان پشتیبانی از برخی از این فرمت‌ها در ویندوز به‌صورت بومی وجود دارد.

در‌حقیقت، مایکروسافت پشتیبانی از برخی فرمت‌ها را به‌صورت افزونه‌ای در فروشگاه نرم‌افزاری‌اش قرار داده است تا کاربران در‌صورت نیاز، آن‌ها را جداگانه نصب کنند. بیشترِ این افزونه‌ها را می‌توان به‌رایگان از فروشگاه مایکروسافت دریافت کرد؛ اما برای برخی دیگر لازم است لایسنس استفاده در برخی از محصولات تجاری مانند ویندوز خریده شود. یکی از این افزونه‌ها، افزونه‌ی پشتیبانی از فرمت ویدئویی HEVC است که در مایکروسافت استور ۰٫۹۹ دلار قیمت دارد. در‌ این مطلب، به شما خواهیم گفت که چگونه می‌توانید این افزونه را بدون پرداخت لایسنس آن دریافت کنید.

فرمت High-Efficiency Video Coding (به‌اختصار HEVC) با عنوان کدک H.265 نیز شناخته می‌شود و یکی از روش‌های نوین برای فشرده‌سازی فایل‌های ویدئویی حجیم مانند فیلم‌های 4K به‌شمار می‌رود. البته به‌دلیل بهره‌گیری از الگوریتم‌های پیشرفته‌ی فشرده‌سازی، رمزگشایی این فرمت هم به‌صورت نرم‌افزاری و هم به‌صورت سخت‌افزاری انجام می‌شود.

درواقع، رمزگشایی آن تنها با اتکا به نرم‌افزار و بدون شتاب‌دهنده‌های سخت‌افزاری (Hardware Acceleration) که معمولا پردازنده‌های گرافیکی انجام می‌‌دهند، بسیار آهسته و ناکارآمد است. از‌این‌رو، برخی تولیدکنندگان پردازنده‌های گرافیکی که توانایی دیکدکردن فرمت مذکور را در محصولات خود تعبیه کرده‌اند، لایسنس آن را هم خرید‌ه‌اند و کاربران دیگر لازم نیست که لایسنس آن‌ را مجددا بخرند.

افزونه فرمت ویدئویی HEVC در مایکروسافت استور

مایکروسافت در فروشگاه خود صفحه‌ی جداگانه‌ای به‌منظور ارائه‌ی رایگان افزونه‌ی یادشده به دستگاه‌های مجهز به سخت‌افزارهای دارای مجوز استفاده از فرمت مذکور اختصاص داده است. نکته‌ی مهم این است که ویندوز فقط درصورت تشخیص سخت‌افزار مجاز، این افزونه را نمایش می‌دهد.

افزونه فرمت ویدئویی HEVC در مایکروسافت استور

برای بررسی اینکه امکان دریافت این افزونه‌ در رایانه‌ی شما فراهم است یا خیر، برنامه‌ی Run را در ویندوز اجرا کنید (با کلید‌های ترکیبی Win+R یا از‌طریق جست‌وجو در منو استارت)، سپس عبارت زیر را وارد کنید و روی کلید اینتر بزنید:

ms-windows-store://pdp/?ProductId=9n4wgh0z6vhq

اگر صفحه‌ی این افزونه برای شما نمایش داده شود؛ یعنی رایانه‌ی شما از سخت‌افزار موردنیاز برای پخش ویدئو‌های با فرمت HEVC برخوردار است و امکان نصب این افزونه وجود دارد. اگر رایانه‌ی شما سخت‌افزاری را نداشته باشد که سازنده‌ی آن لایسنس HEVC را خریده باشد، این احتمال وجود دارد که رایانه‌ی شما فاقد شتاب‌دهنده‌ی سخت‌افزاری موردنیاز برای رمزگشایی این فرمت است؛ در‌نتیجه این صفحه به شما نمایش داده نخواهد شد.

باوجوداین، اگر به پخش فایل‌های ویدئویی با این فرمت نیاز مبرم دارید، می‌توانید عبارت مقابل ProductId در نشانی بالا را کپی کنید و در این وب‌سایت، ابتدا با تغییر‌دادن URL (link) به ProductID و سپس جای‌گذاری عبارت کپی‌شده در کادر، فایل قابل‌نصب این افزونه را دانلود و آن را به‌صورت دستی نصب کنید. توجه کنید که فایل نصبی را با‌‌توجه‌‌‌به معماری پردازنده‌ی خود و با پسوند appx دانلود کنید.

درصورت تمایل، می‌توانید از نرم‌افزار‌های جایگزین استفاده کنید که علاوه ‌ر فرمت HEVC، از طیف وسیعی از فرمت‌های ویدئویی دیگر نیز پشتیبانی می‌کنند. به‌عنوان مثال، نرم‌افزار رایگان و متن‌باز VLC Media Player که نسخه‌ی مبتنی‌بر پلتفرم یونیورسال آن نیز در مایکروسافت استور موجود است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات