چگونه سلامت باتری لپ‌تاپ مجهز به ویندوز ۱۰ را بررسی کنیم

چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
یکی از نگرانی‌های همیشگی ما در مورد لپ‌‌تا‌پ‌ها، باتری آن‌ها است. معمولا زمانی که باتری ضعیف شود متوجه افت عملکرد آن می‌شویم؛ اما در ویندوز ۱۰ می‌توانیم گزارش کاملی از شرایط باتری دریافت کنیم.
تبلیغات

باتری‌ها باعث روشن شدن دستگاه‌های الکترونیکی مورد علاقه ما می‌شوند؛ اما متأسفانه این روشن ماندن در بازه زمانی که باتری شارژ داشته باشد، میسر است. خبر خوب این است که لپ‌تاپ‌های ویندوز ۱۰ دارای ویژگی گزارش باتری هستند که به شما نشان می‌دهد آیا هنوز امیدی به باتری لپ‌تاپ هست یا خیر. برای مشاهده اطلاعات باتری می‌توانید با دستوری ساده، یک فایل HTML را با داده‌های مصرف باتری، تاریخچه ظرفیت، تخمین طول‌ عمر و دیگر اطلاعات مهم باتری که بر اساس استفاده شما تهیه شده است، ایجاد کنید. این گزارش قبلِ از کار‌ افتادن باتری فعلی به شما اعلام خواهد کرد وقت تعویض باتری یا خرید لپ‌تاپ جدید فرا رسیده است. باید گفت علائمی برای تعویض باتری لپ تاپ وجود دارد که شما می‌توانید با تشخیص آن‌ها از وضعیت لپ تاپ خود باخبر شوید.

ایجاد گزارش باتری در PowerShell

گزارش باتری از طریق ویندوز PowerShell، ابزار خط فرمان که ممکن است هرگز از آن استفاده نکرده باشید تولید می‌شود. ساده‌ترین راه برای دسترسی به PowerShell این است که روی آیکون ویندوز یا استارت راست کلیک و از منوی ظاهرشده روی Windows PowerShell (Admin)  کلیک کنید.

با این کار ممکن است یک پنجره پاپ‌آپ اجازه تغییرات را در دستگاه شما درخواست کند. برای تأیید روی Yes کلیک کنید. روش دیگر دسترسی به PowerShell این است که آن را در منوی استارت جستجو کنید. پس از پیدا شدن روی آن راست کلیک و گزینه Run as administrator را انتخاب کنید. پس از نمایش پنجره پاپ‌آپ، با کلیک روی دکمه Yes اجازه تغییرات را صادر کنید.

بررسی سلامت باتری لپ‌تاپ

پنجره فرمان آبی‌رنگ PowerShell ظاهر خواهد شد و به شما این امکان را می‌دهد که دستورهای خود را برای خودکارسازی وظایف خاصی در ویندوز 10 وارد کنید. دستور powercfg /batteryreport /output "C:\battery-report.html را وارد کنید و برای اجرا، اینتر بزنید.

بررسی سلامت باتری لپ‌تاپ

پس از این کار PowerShell به شما نام فایل HTML گزارش عمر باتری ایجادشده و محل ذخیره آن در کامپیوتر را اعلام خواهد کرد. در این مورد نام فایل battery-report.html و محل ذخیره آن درایو C است. اکنون می‌توانید پنجره پاورشل را ببندید.

بررسی سلامت باتری لپ‌تاپ

مشاهده گزارش باتری

فایل اکسپلورر را باز کنید و به درایو C بروید. در اینجا باید گزارش عمر باتری با فرمت HTML را پیدا کنید. وقتی فایل پیدا شد، دو مرتبه روی آن کلیک کنید تا در مرورگر پیش‌فرض باز شود.

بررسی سلامت باتری لپ‌تاپ

این گزارش سلامت باتری لپ‌تاپ را به نمایش می‌گذارد. در بالای گزارش باتری، اطلاعات پایه در مورد کامپیوتر و پس از آن، مشخصات باتری را مشاهده خواهید کرد.

بررسی سلامت باتری لپ‌تاپ

تمام موارد تخلیه باتری در طول سه روز گذشته در بخش Battery usage ردیابی شده است. توجه داشته باشید که لپ‎‎‌تاپ در بخش Recent usage، چه زمان‌هایی با قدرت باتری اجرا شده و چه زمان‌هایی به AC متصل بوده است. می‌توانید سابقه کامل استفاده از باتری را در بخش Usage history مشاهده کنید.

بررسی سلامت باتری لپ‌تاپ

بخش Battery capacity history نشان می‌دهد که چگونه ظرفیت باتری در طول زمان تغییر کرده است. در سمت راست ظرفیت طراحی‌ شده است که شرایط اولیه باتری را نشان می‎‌دهد. در سمت چپ می‌توانید ظرفیت شارژ کامل باتری لپ‌تاپ را مشاهده کنید که احتمالاً در طول زمان و استفاده بیشتر از دستگاه، این مقدار کاهش یافته است.

بررسی سلامت باتری لپ‌تاپ

بخش Battery life estimates، مدت‌زمان تخلیه باتری را نشان می‌دهد. سمت چپ دوام واقعی باتری و سمت راست مقدار کارخانه‌ای عمر باتری را نشان می‌دهد. کامپیوتر مثال در ظرفیت طراحی یا کارخانه، به مدت ۶:۰۲:۰۳ شارژدهی داشته است؛ اما در حال حاضر ۴:۵۲:۴۴ دوام می‌آورد.

بسیاری از لپ‌تاپ‌های جدید ظرفیت شارژ کامل را کمی بالاتر از ظرفیت طراحی نشان می‌دهند؛ اما با افزایش سن باتری، ظرفیت شارژ کامل کاهش می‌یابد. اگر ظرفیت شارژ کامل ۲۰ درصد کمتر از ظرفیت طراحی اصلی بود یعنی باتری قدیمی است و باید تعویض شود. باتری لپ‌تاپ‌های مدرن مدت‌ها قبل از اینکه ظرفیت شارژ کامل به صفر برسد، متوقف خواهد شد.

بررسی سلامت باتری لپ‌تاپ

این گزارش چندان کامل نیست و برآورد آن بر اساس نحوه استفاده از باتری در گذشته صورت می‌گیرد. اگر در آینده نحوه استفاده از رایانه را تغییر بدهید یا حتی یک تغییر جزئی مانند تغییر مرورگر ایجاد کنید، این برآورد ممکن است به هم بریزد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات