بهترین آزمایش سرعت اینترنت در سال ۲۰۲۱

یک‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
طبق انتظار اینترنت پهن‌باند باید سرعت سریعی داشته باشد؛ اما گاهی این‌طور نیست و با آزمایش‌های سرعت می‌توانید مشکلات شبکه را پیدا کنید.
تبلیغات

سال گذشته، دورکاری در خانه (WFH) به‌علت دنیاگیری کرونا به پدیده‌ای رایج تبدیل شد. حتی امروزه هم سازمان‌ها به‌دنبال آماده‌سازی بستری برای تنظیم کارهای ترکیبی هستند؛ درنتیجه سرعت اینترنت یکی از شاخصه‌های حیاتی برقراری ارتباط در نرم‌افزارهایی مثل مایکروسافت تیمز یا زوم ویدئو، آموزش آنلاین کودکان و اجرای بازی‌هایی مثل فورت‌نایت یا تماشای نتفلیکس است.

در مرحله اولیه قرنطینه‌ و دنیاگیری کرونا در سراسر جهان، کارمندان انبوهی از دستگاه‌های BYOD به برنامه‌های تجاری مثل Office 365 و Google Workspace وارد شدند که روی شبکه‌های خصوصی مجازی کار می‌کنند. این فرایند مانند آزمایشی برای ارزیابی کیفیت اتصال‌های پهن‌باند بود. سرعت پهن‌باند یکی از نگرانی‌های اصلی آمریکایی‌ها است. جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، طرحی صدمیلیارددلاری برای ارائه اتصال اینترنت پرسرعت و مطمئن و مقرون‌به‌صرفه پهن‌باند برای تمام خانوارها رونمایی کرد که می‌تواند تحولی عظیم باشد؛ اما پروژه‌های زیرساخت انبوه زمان‌بر هستند و پروژه‌های FTTH اغلب با مشکل روبه‌رو می‌شوند.

بحث بی‌طرفی شبکه برعهده دستورالعمل جسیکا روزنورکل، مدیر منتخب کمیسیون ارتباطات فدرال است. این قانون می‌تواند بر شرکت‌هایی مثل نتفلیکس، آمازون، گوگل و مایکروسافت و ISPهای بزرگ (ارائه‌دهندگان سرویس اینترنت) مثل AT&T و T-Mobile تأثیر بگذارد. آزمایش سرعت پهن‌باند ممکن است به بخش بزرگ‌تری از بحث سیاسی درباره سرمایه‌گذاری بر زیرساخت پهن‌باند آمریکا تبدیل شود. به‌گفته روزنورکل، در طول دنیاگیری کرونا برخی از آمریکایی‌ها برای استفاده از سیگنال‌های رایگان وای‌فای در پارکینگ‌ها مستقر می‌شدند؛ درحالی‌که دانش‌آموزان به‌دلیل کُندی سرعت اینترنت پهن‌باند کلاس‌های آنلاین از تکالیفشان عقب می‌افتادند.

ZDNet پنج آزمایش سرعت پهن‌باند مطمئن را معرفی کرده است؛ اما برای رسیدن به سرعت واقعی پهن‌باند، بهتر است آزمایش‌ها را چند مرتبه انجام دهید و نتایج را در طول روز روی دستگاه‌های مختلف بررسی کنید.

Speedtest از اوکلا (Ookla)

Speedtest از اوکلا یکی از نخستین آزمایش‌های سرعت پهن‌باند است که ازطریق وب‌سایت یا اپلیکیشن سبک ویندوز ۱۰ یا macOS، تصویری فوری از سرعت‌های دانلود و آپلود ISP را نشان می‌دهد. این ابزار به هفده زبان دردسترس است و درصورت ساخت حساب کاربری، می‌توانید سرعت خود را در زمان‌های مختلف ردیابی کنید. Speedtest سرعت فعلی دانلود و آپلود و مقیاس‌های ping و jitter و اتلاف بسته را نمایش می‌دهد و گزینه‌هایی برای تغییر سرور لوکال دارد. نتایج آزمایش را روی شبکه‌های اجتماعی می‌توان به‌اشتراک گذاشت.

اوکلا توضیحات مفیدی برای افرادی دارد که با آزمایش پینگ آشنا نیستند. به‌گفته اوکلا، پینگ کمتر از ۵۹ میلی‌ثانیه (MS) برای بازی‌های آنلاین بسیار مطلوب است. FFC می‌خواهد ارائه‌دهندگان پهن‌باند ماهواره‌ای تأخیر را به زیر صد میلی‌ثانیه برسانند. اسپیس ایکس هم می‌گوید ماهواره‌های استارلینک تأخیر ۲۰ تا ۴۰ میلی‌ثانیه را ارائه می‌کنند.

اگر آزمایش سرعت شما ۲۵۰ مگابایت‌بر‌ثانیه را ثبت کند، یک فایل یک‌گیگابایتی را در ۳۰ ثانیه می‌توانید دانلود کنید. سرعت ۲۵۰ مگابایت‌بر‌ثانیه هم برای استریم ویدئو 4k مناسب است. وب‌سایت downdetector اوکلا نیز برای افراد کنجکاو و علاقه‌مند به یادگیری درباره آزمایش دستگاه‌های موبایل و مقایسه آن با لپ‌تاپ یا دستگاه‌های متصل به روتر مناسب است.

برای هر آزمایش از شبکه سرور اوکلا استفاده می‌شود که به چهارده‌هزار سرور مجهز است و گزارش‌های آن براساس معیارهای اصلی سلامت شبکه ارائه می‌شوند. به‌‌گفته نیک ترنر، مربی فنی اوکلا، شبکه سرور توزیع‌شده اوکلا درمقایسه‌با آزمایش‌های دیگر دقیق‌تر است. او معتقد است:

در سرویس Speedtest، می‌توانیم به‌راحتی سرورهای مجاور یا ترکیبی از سرورها را انتخاب کنیم که پهن‌باند کافی برای کشف حداکثر سرعت دقیق دستگاه را می‌دهند. از زمان تأسیس شرکتمان در سال ۲۰۰۶، درمجموع بیش از ۳۵ میلیارد آزمایش غیرموازی با Speedtest انجام شده است.

مزایا

  • آزمایش سرعت پهن‌باند عمومی که از سال ۲۰۰۶ مشغول به کار است.
  • این آزمایش را ISP یا ارائه‌دهنده سرویس ارائه نداده است.
  • کاربران سرورهای هاست را برای آزمایش سرعت ISP خود می‌توانند انتخاب کنند.

معایب

  • سایت از زبان ویژه فناوری‌ای استفاده می‌کند که برای برخی افراد درک‌کردنی نیست.
  • سایت پر از تبلیغات و ردیاب‌های تبلیغاتی است.

Speedtest اوکلا را اینجا ببینید.

تست سرعت اوکلا

آزمایش سرعت گوگل برای بازی‌ آنلاین استادیا

پلتفرم بازی آنلاین گوگل استادیا از زمان تأسیس در سال ۲۰۱۹ با موانع اندکی روبه‌رو بوده است. استادیا پلتفرمی بزرگ است و گوگل هم می‌داند سرعت پهن‌باند یکی از نیازهای اساسی کاربران است. گوگل سرعت دانلود کمتر از ۱۰ مگابایت‌برثانیه را برای استریم بازی‌ها در استادیا توصیه نمی‌کند؛ اما سرعت‌های بیشتر را برای صفحه‌‌نمایش‌هایی با رزولوشن بیشتر از 720p HD پیشنهاد می‌دهد. این شرکت تیمی با همکاری آزمایشگاه M-Lab برای پروژه آزمایش سرعت تشکیل داد. این پروژه به رهبری تیم Code for Science & Society و Google اجرا شد.

واسط وب گوگل استادیا بسیار ساده است. آزمایش سرعت گوگل بر کاربران استادیا متمرکز است و برای دقت بیشتر آزمایش توصیه می‌شود کاربران از اتصال اترنت وای‌فای استفاده و دانلودها و اشتراک‌گذاری فایل‌ها یا استریم ویدئو را در حین آزمایش متوقف کنند. برای آزمایش سرعت کمتر از سی ثانیه زمان لازم است و نتایج بازگشتی مانند اوکلا هستند. با‌این‌حال، گوگل معتقد است این آزمایش فقط نمایشی کلی از کیفیت اتصال است و عملکرد صحیح استادیا را تضمین نمی‌کند و معیارهای دیگر دستگاه و ISP و فعالیت‌های دیگری هستند که به پهنای باند نیاز دارند.

مزایا

  • آزمایش سرعت پهن‌باند عمومی که از سال ۲۰۰۶ فعال است.
  • از طرف ISP یا ارائه‌دهنده سرویس نیست.
  • کاربران سرور هاست را برای آزمایش سرعت ISP خود می‌توانند انتخاب کنند.

معایب

  • سایت از زبان فناوری‌ای استفاده می‌کند که ممکن است برای تمام افراد مفهوم نباشد.
  • درمقایسه‌با آزمایش‌های دیگر پر از تبلیغات و ردیاب‌های تبلیغاتی است.

آزمایش سرعت استادیا را اینجا ببینید.

تست سرعت گوگل

آزمایش سرعت Xfinity xFi از Comcast

آزمایش سرعت پهن‌باند Xfinity کامکست، یکی از پیشتازان اینترنت گیگابیتی، ازجمله انتخاب‌های محبوب مردم آمریکا است. این آزمایش سرعت مشابه آزمایش سرعت گوگل عمل می‌کند؛ اما وب‌سایت آن به ریشه‌یابی مشکلاتی مثل تطبیق‌نداشتن نتایج آزمایش با برنامه‌های مختلف کمک می‌کند. این امکانات سودمند هستند؛ اما کمی تدافعی به‌نظر می‌رسند؛ زیرا با هدف کاهش تماس‌های مشتری با بخش پشتیبانی نوشته شده‌اند. افزون‌براین، Xfinity به معیارهای تأثیرگذار بر اتصال خانگی، مثل تأثیر گیت‌وی خانگی قدیمی بر اینترنت پهن‌باند اشاره می‌کند. نتایج نشان می‌دهد کدام دستگاه می‌تواند کارهایی مثل استریم ویدئو 4k را پشتیبانی کند.

سایت Xfinity سرعت‌های دانلود را اولویت‌بندی می‌کند و از گزینه Show more برای مشاهده سرعت‌های بارگذاری، تأخیر، پروتکل اینترنتی و موقعیت قرارگیری سرور هاست بهره می‌برد. نتایج هم براساس موقعیت کاربر تغییر می‌کنند؛ اما به‌طورکلی این آزمایش صرفا برای کاربران اینترنتی در آمریکا طراحی شده است.

مزایا

  • نتایج منطبق با آزمایش‌های سرعت دیگر هستند.
  • استفاده از آزمایش بسیار ساده است و تبلیغاتی در کار نیست.
  • سرورهای آزمایش در ایالات متحده قرار دارند.

معایب

  • آزمایش را ISP اجرا می‌کند.
  • اطلاعات برای کمک به کاهش تماس‌های پشتیبانی ارائه می‌شوند.

آزمایش سرعت Xfinity xFi را در اینجا ببینید

تست سرعت xfinity

آزمایش Fast.com از نتفلیکس

یکی از مزایای آزمایش پهن‌باند Fast.com این است که آن را نتفلیکس اجرا می‌کند. این شرکت از اتصال سریع کاربران برای استریم محتوایش سود می‌برد. نتفلیکس از CDN (شبکه انتقال محتوا) وسیع به نام Netflix Open Connect بهره می‌برد که به تجهیزات Open Connect وابسته است و در ISP‌ها نصب و با نتفلیکس جفت می‌شود.

CDN هم براساس اصل نزدیک ساختن محتوا به کاربر و انتقال تجربه استریم سریع بنا شده است. از‌این‌رو، آزمایش Fast.com برای آزمایش اتصال بین دستگاه کاربر و سرور‌های CDN نتفلیکس طراحی شده است؛ بنابراین، نتایج مختص شبکه نتفلیکس هستند که برای این شرکت اهمیت دارد و به‌منظور هدفی خاص در نظر گرفته شده‌اند.

وب‌سایت Fast با نمایش سرعت دانلود همه‌چیز را ساده ارائه می‌کند؛ البته سرعت آن اندکی کمتر از Speedtest اوکلا برآورد می‌شود و نتایج آن برای آزمایش وای‌فای مک‌بوک پروی ۲۰۱۷ با سیستم عامل macOS و آیفون ۱۲ متفاوت است. هر دو آزمایش هم روی فرکانس مدرن روتر ۵ گیگاهرتز انجام شدند.

بااین‌همه، در Fast.com به کلیک روی Go نیازی ندارید؛ چراکه با بازکردن سایت در تب مرورگر آزمایش آغاز می‌شود. همچنین، گزینه Show more وجود دارد که سرعت تأخیر و بارگذاری و محل استفاده از سرورهای آزمایش را نمایش می‌دهد.

مزایا

  • برای آزمایش سرعت اتصال سرورهای نتفلیکس طراحی شده است.
  • هیچ تبلیغاتی در کار نیست.
  • با اتصال و موقعیت مکانی شما برای استریم نتفلیکس مرتبط است.

معایب

  • برای آزمایش سرعت اتصال ISP طراحی نشده است.
  • نتایج مختص زیرساخت نتفلیکس هستند.

Fast.com را اینجا ببینید.

تست سرعت نتفلیکس

اپلیکیشن آزمایش سرعت FCC

FCC ماه آوریل اپلیکیشن آزمایش سرعت FCC را رونمایی کرد. این اپلیکیشن برای اندروید در گوگل پلی استور و برای iOS در اپ استور اپل دردسترس است؛ درنتیجه برای اجرای آزمایش، به دسکتاپ نیازی ندارید؛ اما برای رسیدن به چشم‌انداز واضح‌تری از کیفیت پهن‌باند در آمریکا، در پروژه مهم‌تری سهیم خواهید شد.

با فشردن دکمه Start آزمایش اپلیکیشن موبایل آغاز می‌شود. داده‌های جمع‌آوری‌شده به FCC در بهبود نقشه‌های پهن‌باند کمک می‌کند. داده‌ها با برنامه پژوهشی ارزیابی پهن‌باند آمریکا از FCC به‌اشتراک گذاشته می‌شوند. این پروژه بزرگ ملی برای کمک به تخصیص سرمایه‌گذاری در سال‌های آینده است. در این پروژه آزمایش سرعت پهن‌باند تنها به سرعت اتصال پرداخته نمی‌شود؛ بلکه وضعیت پهن‌باند در کل کشور را نشان می‌دهند. جسیکا روزنورکل می‌گوید:

برای ازبین‌بردن شکاف بین دارایی‌ها و کمبودهای دیجیتال، به‌دنبال ساخت دیتاست کاربرپسند و جامعی هستیم. توسعه پایگاه کاربران اپلیکیشن آزمایش سرعت FCC به ما اجازه می‌دهد اطلاعات پوششی بهبودیافته‌ای دردسترس عموم قرار دهیم و ابزارهای اندازه‌گیری را برای نمایش دسترسی به پهن‌باند در کل ایالات متحده ارائه کنیم.

اپلیکیشن آزمایش سرعت FCC را اینجا ببینید.

اپلیکیشن تست FCC

چرا به آزمایش سرعت اینترنت نیاز داریم؟

آزمایش‌های سرعت ابزار مفیدی برای افراد دورکار هستند و به آنان در یافتن معایب اتصال اینترنتی کمک می‌کنند. عیب اتصال ممکن است به ISP مربوط باشد یا به عواملی مثل روتر خانگی و مسیریابی اینترنتی یا حتی دستگاه (لپ‌تاپ و کامپیوتر رومیزی و گوشی هوشمند). آزمایش‌‌ها برای راستی‌آزمایی ادعای ISPها برای سرعت اشتراکی آن‌ها نیز مفید هستند.

آیا برخی آزمایش‌های سرعت اینترنت مطمئن‌تر از آزمایش‌های دیگر هستند؟

به‌دلیل شرایط متغیر شبکه، نتایج آزمایش‌های سرعت پهن‌باند و روزانه متغیر هستند. ZDNet پنج آزمایش سرعت پهن‌باند را مطمئن می‌داند؛ اما برای رسیدن به چشم‌اندازی واضح از سرعت پهن‌باند، آزمایش‌های سرعت را چند مرتبه می‌توانید اجرا و نتایج را در طول روز در میان دستگاه‌های مختلف آزمایش کنید.

چه سرعتی برای اینترنت کافی است؟

براساس استانداردهای FCC، سرعت ۲۵ مگابایت‌برثانیه برای بیش از چهار کاربر روی یک شبکه کافی است؛ اما بسیاری از افراد این سرعت را ناکافی می‌دانند. هزینه سرعت‌های پهن‌باند کم در مناطق روستایی آمریکا یکی از دلایل اشتیاق مردم به اینترنت ماهواره‌ای پهن‌باند استارلینک است.

بنابر توضیحات یادشده، آزمایش‌های پهن‌باند متعددی وجود دارند. برخی از آن‌ها برای آزمایش اتصالی برای سرویس آنلاین مشخصی مثل نتفلیکس یا استادیا طراحی شده‌اند؛ درحالی‌که برخی دیگر به بررسی سرعت ادعایی ISP کمک می‌کنند. از آزمایش سرعت FCC هم می‌توان برای پوشش شکاف‌های پهن‌باند استفاده کرد.

دیگر آزمایش‌های مفید

OpenSignal برای شبکه‌های سلولی با آزمایش‌های سرعت موبایل آغاز شده است و گزارش‌هایی درباره نتایج سرعت 4G و 5G در سراسر جهان ارائه می‌دهد. این سرویس امروزه نتایج وای‌فای را هم ارائه می‌کند؛ اما بیشتر بر تجربه موبایلی متمرکز است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات