فایل REG چیست و چگونه می‌توان محتوای آن را خواند

چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
فایل‌های REG برای ایجاد سریع‌تر تغییرات خاص در رجیستری ویندوز به کار می‌روند. در ادامه خواهیم گفت چگونه می‌توانید محتوای یک فایل REG را بخوانید و پیش از اجرا، از بی‌خطر بودن آن اطمینان حاصل کنید.
تبلیغات

یک فایل reg. حاوی فهرستی از تغییرات در رجیستری ویندوز است. این فایل‌ها راهی سریع برای ایجاد تغییرات ساده هستند؛ اما باید بدانید که می‌توانند خطرناک باشند. در ادامه، خواهید دید که چگونه می‌‌توانید قبل از اجرای یک فایل REG از تغییراتی که محتوای فایل روی سیستم شما انجام خواهد داد و نیز بی‌خطر بودن آن، مطلع شوید. با زومیت همراه باشید.

ویندوز رجیستری چیست

پیش از آشنایی با فایل‌های REG بهتر است کمی در مورد ویندوز رجیستری اطلاع داشته باشیم. ویندوز رجیستری یک پایگاه داده سلسله‌مراتبی است که ویندوز و بسیاری از برنامه‌ها، تنظیمات پیکربندی را در آن ذخیره می‌کنند. از طریق برنامه Registry Editor موجود در ویندوز می‌توانید به رجیستری دسترسی پیدا کنید. احتمالا تاکنون از رجیستری ادیتور استفاده کرده‌اید؛ زیرا ترفندها و هک‌های مفید زیادی وجود دارند که برای بهره‌مندی از آن‌ها باید در ویندوز رجیستری تغییر ایجاد کنید. نمای فایل‌ها در رجیستری ادیتور به‌ شکل فهرستی از کلیدها (فایل‌ها) در سمت چپ و مقادیر آن‌ها در سمت راست است. پیمایش و جست‌وجو در ویندوز رجیستری تقریباً مانند مرور فایل‌ با استفاده از فایل اکسپلورر است. با انتخاب یک کلید از سمت چپ می‌توانید مقادیری که کلید حاوی آن است، در سمت راست مشاهده کنید.

رجیستری شامل مجموعه‌ای پیچیده از کلیدها و مقادیر است که تعداد آن‌ها به هزاران عدد می‌رسد؛ بنابراین کلیک کردن تصادفی روی آن‌ها برای شما فایده‌ای نخواهد داشت؛ مگر اینکه عاشق کشف و جستجو باشید. 

فایل REG چیست

رجیستری ویندوز یک پایگاه داده است که ویندوز و برخی از برنامه‌های شخص سوم، تنظیمات و سایر داده‌ها را در آن ذخیره می‌کنند. بسیاری از گزینه‌های موجود در ویندوز ۱۰ فقط در رجیستری ویندوز قابل تغییر هستند. امکان تغییر برخی از گزینه‌ها در Group Policy نیز وجود دارد؛ اما فقط نسخه‌های Professional ،Enterprise و Education ویندوز ۱۰ امکان دسترسی به آن‌ها و ایجاد تغییر در این گزینه‌ها دارند.

با استفاده از رجیستری ادیتور و صرف زمان برای چند کلیک، می‌توانید این تنظیمات را تغییر بدهید؛ اما اغلب برای سرعت بخشیدن به کار، استفاده از فایل‌های REG قابل دانلود پیشنهاد می‌شود که می‌توانید برای انجام خودکار این تغییرات آن‌ها را اجرا کنید.

فایل REG چیست

فایل‌های REG را می‌توان به چند طریق ایجاد کرد. برای این کار می‌توانید از گزینه Export در ویرایشگر رجیستری استفاده کنید یا فایل REG را به‌صورت دستی در یک ویرایشگر متن مانند Notepad وارد کنید.

چرا فایل‌های REG می‌توانند خطرناک باشند

فایل‌های REG حاوی فهرستی از تغییرات رجیستری هستند. هنگامی که روی یک فایل REG دو مرتبه کلیک می‌کنید، ویندوز تغییراتی که در فایل مشخص شده است اعمال می‌کند.

اگر فایل REG را از یک منبع قابل‌ اعتماد دریافت کرده باشید و در این فایل هیچ اشتباهی وجود نداشته باشد، می‌توانید بدون نگرانی از آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید فایل REG خود را بنویسید تا به‌سرعت تغییرات دلخواه‌‌ را در رایانه‌ی ویندوزی‌ ایجاد کنید.

اما اگر فایل REG را از یک منبع مورد اعتماد دریافت نکرده‌اید و از عملکرد آن مطمئن نیستید، باید آگاه باشید که فایل‌های REG می‌توانند برای انجام کارهای مخرب و غیر مفید نیز به کار بروند. اجرای چنین فایل‌هایی می‌تواند تنظیمات مختلف ویندوز را به هم بریزد یا قسمت‌هایی از رجیستری ویندوز را حذف کند.

چگونه محتوای یک فایل REG را مشاهده کنیم

توصیه می‌کنیم پیش از اجرای فایل REG، محتوای آن را بررسی کنید. برای مشاهده محتویات یک فایل REG، در فایل اکسپلورر رو آن کلیک راست و گزینه Edit را انتخاب کنید تا فایل در نوت‌پد باز شود. اگر گزینه Edit را نمی‌بینید، ممکن است فایل REG در یک آرشیو ZIP باشد. برای ادامه باید فایل REG را از آرشیو زیپ خارج کنید؛ می‌توانید فایل را در فولدر دیگری کپی و پیست کنید یا آن را بکشید و در فولدر مورد نظر رها کنید.

چگونه محتوای یک فایل REG را مشاهده کنیم

اگر فایل REG را از وب دریافت کرده باشید، با انتخاب گزینه Edit قبل از باز شدن فایل، یک اعلان هشدار خواهید دید. از آنجا که فقط می‌خواهید یک فایل متنی را در نوت‌پد باز کنید، انجام این کار امن است و خطری در پی نخواهد داشت؛ پس برای ادامه روی گزینه‌ی Run کلیک کنید.

چگونه محتوای یک فایل REG را مشاهده کنیم

توجه داشته باشید که اگر به‌اشتباه روی گزینه‌ی Merge یا اگر روی فایل دو بار کلیک کردید، پس از کلیک روی Run یک پنجره کنترل حساب کاربری باز خواهد شد. اگر هنوز آماده نیستید محتویات فایل REG را به رجیستری اضافه کنید، روی No کلیک کنید.

روش خواندن یک فایل REG

پس از اینکه محتویات فایل متنی روی نوت‌پد نمایش داده شد، اگر فایل حاوی یک هک رجیستری ساده باشد، باید فقط چند خط را در نوت‌پد مشاهده کنید. برای مثال، کد زیر را در نظر بگیرید:

در این فایل، خطوط دو تا چهار با نماد «؛» شروع می‌شوند. این بدان معنی است که این خطوط فقط کامنت هستند و در واقع هنگام اجرای فایل هیچ کاری نمی‌کنند. کامنت‌ها فقط به‌منظور خوانایی بهتر کد برای انسان‌ در فایل قرار داده می‌شوند و وجود آن‌ها الزامی نیست.

سطرهای پنجم و ششم قسمت اصلی این فایل خاص هستند. خط پنجم به ویندوز می‌‌گوید در یک مکان خاص یا کلید در رجیستری تغییر ایجاد کند.

چگونه محتوای یک فایل REG را مشاهده کنیم

فایل رجیستری زیر می‌تواند تغییرات بالا را بی‌اثر کند و به حالت قبلی برگرداند:

فایل‌های REG می‌توانند خطوط زیادی از تغییرات را ارائه بدهند که همه‌ی آن‌ها فرمت مشابهی دارند.

چگونه از بی‌خطر بودن یک فایل REG مطمئن شویم

تغییراتی که یک فایل REG در رجیستری ایجاد می‌کند، به‌صورت دستی نیز قابل اجرا هستند؛ بنابراین اگر با صرف زمان مشکلی ندارید، اگر نمی‌دانید فایل REG دانلودشده چه کاری انجام می‌دهد و خصوصاً اگر به منبع آن اعتماد ندارید، بهتر است آن را اجرا نکنید.

اگر به فایل REG دریافت‌شده اعتماد دارید، کافی است دو بار روی آن کلیک کنید یا روی آن کلیک راست و گزینه Merge را انتخاب کنید. ویندوز از شما می‌پرسد آیا می‌خواهید اجازه بدهید رجیستری ادیتور در رایانه شما تغییراتی ایجاد کند. پس از موافقت با این تغییرات، محتویات فایل رجیستری با رجیستری رایانه شما ادغام خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات