چطور به کمک Evernote و IFTTT بصورت خودکار از زندگی خود نسخه پشتیبان تهیه کنیم؟

دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۴
مطالعه 5 دقیقه
شبکه‌های اجتماعی این روزها، بخشی مهمی از وب‌گردی کاربران را به خود اختصاص می‌دهند. تعداد و جذابیت آن‌ها هم به‌ قدری زیاد شده که معمولاً کاربران در بیش از یک شبکه اجتماعی عضویت دارند و از امکانات آن‌ها استفاده می‌کنند. در ادامه با روشی آشنا خواهیم شد که به کمک آن می‌توانیم اطلاعات و پست‌های حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی را در یک فایل متنی ذخیره کنیم. با ما همراه باشید.
تبلیغات

داشتن یک دفتر برای ثبت اتفاقات روزانه می‌تواند سرگرم کننده باشد. البته این که بخواهیم تمامی اتفاقات روز را در آن ثبت کنیم، کار راحتی به نظر نمی‌رسد.

اما اپلیکیشن‌های تحت وب IFTTT (مخفف عبارت IfThisThenThat) با سرویس‌های خودکار خود می‌توانند، یک دفترچه خاطرات برای شما ایجاد کرده و همه رخدادها، عکس‌ها و پست‌های شما در شبکه‌های اجتماعی را در یک فایل متنی Evernote ذخیره کنند.

ifttt.com یک وب سرویس فوق‌العاده کاربردی است که خدمات متنوعی را به کاربران خود ارائه می‌دهد. از ارسال پیامک برای یادآوری رخدادها یا ذخیره عکس‌های فلیکر در دراپ‌باکس کاربر؛ نکته عالی این سرویس هم پشتیبانی از شماره‌های کاربران ایرانی است. جزئیات کامل را در این مقاله مشاهده کنید.

برای استفاده از سرویس‌های ifttt.com باید یک دستورالعمل (Recipe) یا به عبارتی فرمان برای انجام خودکار وظایف تعریف کنید که کاری آسان است.

ابتدا عامل اجرا (Trigger) را انتخاب می‌کنیم، برای مثال تقویم حساب کاربری خودمان در گوگل، سپس وظیفه را تعیین می‌کنیم، برای مثال ذخیره‌سازی در Evernote.

در ادامه با نحوه ایجاد یک دفترچه ثبت خودکار وقایع (دفترچه لاگ گیری) آشنا خواهیم شد که از توییت‌های شما، رخدادهای تقویم گوگل یا فعالیت‌های شما در شبکه‌های اجتماعی در Evernote نسخه پشتیبان تهیه می‌کند. نتیجه کارهم چیزی شبیه تایم‌لاین فیسبوک خواهد بود. با این تفاوت که فقط چیزهایی در آن ثبت می‌شود که شما بخواهید و خبری هم از پست‌های دیگران در آن نیست.

برای این کار به چه چیزهایی نیاز خواهید داشت؟

خب، نکته واضح این است که باید یک حساب کاربری در ifttt داشته باشید و اگر ندارید، خب قاعدتاً باید بسازید!

برای این مثال هم از رخدادهای تقویم گوگل، عکس‌های اینستاگرام، توییت‌های توییتر با هش‌تگ‌های «today#» و استاتوس‌های فیسبوک استفاده می‌کنیم.

برای استفاده از این سرویس‌ها هم کافی ‌است آن‌ها را در قسمت Channel Page از وب‌سایت ifttt.com فعال کنید.

مرحله اول: ایجاد دفترچه خاطرات در Evernote

ابتدا وارد Evernote می‌شویم. محلی که قرار است نسخه پشتیبان حساب‌های کاربری در آنجا ذخیره شود.

یک دفترچه یادداشت (Notebook) جدید با نام دلخواه (برای مثال Journal یا Timeline و ...) ایجاد می‌کنیم. این دفترچه قرار است، فعالیت‌های دفترچه دیگری به نام مثلاً Auto-Journal را در خود ذخیره کند. Auto-Journal هم نام یک دستورالعمل (Recpie) در ifttt است و نام انتخابی هم، دلخواه است.

اگر فایل متنی که قرار است بوسیله سرویس ifttt در Evernote ذخیره شود، حجم بالایی داشت (بالاتر از ۲ مگابایت)، ifttt به صورت خودکار، یک نوت (Note) جدید برای ذخیره ادامه این فایل ایجاد می‌کند.

البته شما می‌توانید تنظیمات ifttt را طوری تنظیم کنید که هر فایل در یک نوت جداگانه ذخیره شود، که باعث می‌شود، فایل پشتیبان شما در Evernote تا حدودی حجیم به نظر برسد.

مرحله دوم: ایجاد دستورالعمل در ifttt برای ذخیره‌سازی

به کمک این دستورالعمل، امکان ذخیره به‌روزرسانی‌های شبکه‌های اجتماعی در Evernote فراهم می‌شود.

در حالت معمولی، می‌توان یک سرویس اشتراکی در ifttt ایجاد کرد که همه تغییرات را ذخیره کند. ولی در این مقاله برای هر شبکه ‌اجتماعی، یک دستورالعمل جداگانه ایجاد می‌شود. تا از این طریق به توان شبکه‌های اجتماعی دلخواه (مثلاً Tumblr) را نیز به آن اضافه نمود.

ثبت وقایع تقویم گوگل در Auto-Journal:

روش کار: هرگاه یک رخداد در تقویم گوگل‌تان ثبت کنید که حاوی عبارت «Diary» باشد (نام دلخواه)، این رخداد با تمامی جزئیات آن به صورت خودکار در Auto-Journal (دفترچه ایجاد شده در ifttt) نیز درج می‌شود.

نحوه ایجاد دستورالعمل: برای قسمت This، تقویم گوگل را انتخاب کنید و تعیین می‌کنیم که ifttt کدام تقویم را (شخصی، کاری و...) دنبال کند. اگر هم نخواهید، تمام وقایع ثبت شود، می‌توان یک عبارت خاص (مثلاً Diary) تعریف نمود، که ifttt بداند تنها وقایع حاوی این عبارت را ثبت و ذخیره کند.

نکته مهم: تمام دستورالعمل‌هایی که می‌خواهید، یک‌جا ثبت شوند باید نام یکسانی داشته باشند.

برای رخدادهای تقویم، ifttt به صورت خودکار، عنوان، توضیحات، زمان و لینک موجود در تقویم را در قسمت بدنه نوت (Note Body) در Evernote درج می‌کند.

ثبت عکس‌های اینستاگرام در Auto-Journal:

روش کار: هرگاه عکس جدیدی در اینستاگرام آپلود کنید، عکس به صورت خودکار به Auto-Journal شما افزوده می‌شود. این درج شامل جزئیات زیادی نمی‌شود. در‌ واقع فقط تصویر و زمان درج آن ذخیره می‌شوند.

instagram

ثبت توییت‌ها در Auto-Journal:

روش کار: هنگامی که مطلبی را با هش‌تگ دلخواه خاصی (برای مثال today#) توییت یا ری‌توییت، می‌کنید، متن شما به صورت خودکار در Evernote ذخیره می‌شود.

اگر مایل به ثبت تمامی توییت‌های خود هستید از Trigger به نام NewTweetByYou یا دستورالعمل redwarhuq استفاده کنید. در داخل نوت، متن توییت به همراه لینک و زمان دقیق توییت‌کردن، درج می‌شود.

ثبت وضعیت‌های فیسبوک در Auto-Journal:

روش کار: وقتی صفحه فیسبوک خود را به‌روز‌رسانی می‌کنید، پست‌هایتان به صورت خودکار در دفترچه Evernote شما درج خواهد شد. البته این دستورالعمل، تا حدودی ساده‌تر از سایر دستورالعمل‌های قبلی‌ است و فقط پست شما به همراه تاریخ و ساعت درج آن ذخیره می‌شود.

facebook

چند ایده برای ثبت خودکار فعالیت‌ها:

علاوه بر دستورالعمل‌های فوق، ifttt قادر به انجام کارهای متنوع‌تر دیگری است. برای مثال به جای اینکه عکس‌های خود را با لینک‌هایشان در اینستاگرام یا فیسبوک در Evernote ذخیره کنید، می‌توانید اصل عکس را به‌راحتی در دراپ‌باکس نگه‌داری کنید یا اینکه از وبلاگ یا وردپرس خود پشتیبان‌گیری کنید.

آیا ifttt را می‌شناسید یا تا به حال از آن استفاده کرده‌اید؟ با چه سرویس‌های مشابهی آشنا هستید؟ نظر شما درباره این دستورالعمل‌های ifttt چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات