آموزش ردیابی پی‌سی و تبلت ویندوز 10

شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۳
مطالعه 6 دقیقه
شرکت مایکروسافت طبق وعده‌ای که داده بود، در ماه آبان بروزرسانی بزرگ مربوط به ویندوز ۱۰ را که شامل بهبودها و ویژگی‌های جدیدی بود، عرضه کرد. یکی از ویژگی‌های جدید، قابلیت ردیابی لپ‌تاپ و تبلت ویندوزی است که به نحوه‌ی بهره‌مندی از آن خواهیم پرداخت.
تبلیغات

ردموندی‌ها با منتشر کردن بروزرسانی بزرگی که در ماه آبان برای ویندوز ۱۰ عرضه شد، بهبودها و ویژگی‌های جدیدی را به آن اضافه کردند. یکی از ویژگی‌های جدید، ردیابی دستگاه دارای سیستم عامل ویندوز ۱۰ است. به طوری که کاربرها می‌توانند از طریق GPS فعال و از راه دور، دقیقا مشابه با ردیابی گوشی هوشمند اندرویدی یا ویندوزی، تبلت اندرویدی و مک‌بوک اپل، لپ‌تاپ یا تبلت دارای ویندوز ۱۰ را مکان‌یابی کنند.

پیش از این، برای انجام چنین کاری در ویندوز نیازمند نرم‌افزار شخص ثالثی مانند Prey بودیم. اما خوشبختانه، اکنون این قابلیت برای استفاده‌ی همه‌ی کاربرها و به صورت یکپارچه شده با حساب کاربری مایکروسافت، مهیا شده است. قابلیت یاد شده به طور پیش فرض غیر فعال است؛ بنابراین باید قبل از به سرقت رفتن یا گم کردن دستگاه ویندوزی خود، آن را فعال کنید. منظور از دستگاه ویندوزی در این مقاله، رایانه یا تبلتی است که دارای سیستم عامل ویندوز ۱۰ باشد.

محدودیت‌ها

قبل از اقدام به فعال سازی و بهره‌مندی از قابلیت ردیابی دستگاه، بایستی با محدودیت‌های آن آشنا شوید. قابلیت یاد شده تنها قادر به ردیابی یک دستگاه بوده، اجازه‌ی قفل کردن از راه دور (Lock) و پاک کردن فایل‌های داخل دستگاه (Wipe) را به کاربر نمی‌دهد، نمی‌توانید از راه دور و با استفاده از وب‌کم دستگاه از چهره‌ی فرد سارق تصویربرداری کنید و همچنین قادر به صدا درآوردن زنگ هشدار هم نخواهید بود! قابلیت ردیابی دستگاه ویندوزی، فقط مکان دستگاه گمشده‌ی شما را نشان می‌دهد. احتمالا شرکت مایکروسافت در آینده‌ای نه چندان دور ویژگی‌های بیشتری را به قابلیت یاد شده اضافه خواهد کرد؛ اما فعلا فاقد ویژگی‌های دیگری است که رقبای مایکروسافت از آن بهره می‌برند.

به علاوه، این قابلیت به خوبیِ ردیابی گوشی هوشمند گمشده عمل نمی‌کند زیرا ردیابی رایانه مستلزم آن است که کاربر وارد ویندوز شده و به اینترنت متصل باشد تا دستگاه ویندوزی بتواند به طور خودکار مکان خود را برای مایکروسافت گزارش کند؛ اما گوشی هوشمند با استفاده از اتصال به شبکه‌ی دیتا، همیشه روشن بوده و می‌تواند در هر لحظه و هر مکانی به راحتی ردیابی شود.

احتمال این که فرد سارق پس از به سرقت بردن دستگاه ویندوزی اقدام به پاک کردن کلی آن و بازگرداندن آن به تنظیمات کارخانه بکند هم بسیار زیاد است؛ انجام چنین کاری، مانع ردیابی دستگاه خواهد شد. متاسفانه ردموندی‌ها راهکاری برای محافظت و رمزگذاری بازگشت به تنظیمات کارخانه‌ای همانند آیفون، آیپد و دستگاه‌های اندرویدی ارائه نکرده‌اند.

فعال کردن گزینه‌ی “Find My Device” در ویندوز ۱۰

به منظور فعال کردن قابلیت ردیابی دستگاه، منوی شروع یا صفحه‌ی شروع در حالت تبلت را باز کرده و Settings را برگزینید.

windows 10 track 1 2c746

در صورتی که رایانه یا تبلت ویندوزی شما قبل از مطالعه‌ی این مقاله گم شده باشد، معمولا راهی برای فعال کردن قابلیت ردیابی وجود ندارد. اگر خوش شانس بوده باشید و قبل از گم شدن دستگاه یکی از ابزارهای کنترل از راه دور دسکتاپ مانند افزونه‌ی کروم ریموت دسکتاپ (Chrome Remote Desktop)، نرم‌افزار تیم‌ویوِر (TeamViewer) یا دیگر نرم‌افزارهای دسترسی از راه دور را نصب کرده باشید، می‌توانید برای دسترسی از راه دور به دستگاه دارای سیستم عامل ویندوز ۱۰ تلاش کنید و قابلیت ردیابی آن را فعال کنید.

در ادامه، به بخش Update & Security رفته و عبارت Find My Device را برای بهره‌مندی از قابلیت یاد شده انتخاب کنید.

windows 10 track 2 6d2d2

برای فعال کردن این ویژگی نیازمند استفاده از حساب کاربری مایکروسافت هستید. شما می‌توانید از طریق مرورگر وارد حساب کاربری مایکروسافت خود شده و دستگاه گمشده خود را ردیابی کنید.

اگر قابلیت ردیابی در دستگاه شما فعال نشده باشد، باید پیامی مبتنی بر عدم فعال بودن قابلیت مکان یابی (Find my device is off) را در صفحه‌ی حاضر مشاهده کنید. برای فعال کردن قابلیت مذکور، بر روی دکمه‌ی Change کلیک کنید. سپس گزینه‌ی “Save my device’s location periodically” را بر روی On بگذارید تا رایانه‌ی دارای سیستم عامل ویندوز ۱۰ بتواند به صورت دوره‌ای و خودکار، مکان دستگاه را به مایکروسافت ارسال کند. فعال بودن این گزینه، اجازه‌ی مکان‌یابی دستگاه را حتی اگر در زمان ردیابی، دستگاه خاموش بوده و آنلاین نباشد هم به شما خواهد داد؛ به طوری که خواهید توانست آخرین مکان حضور دستگاه ویندوزی خود را مشاهده کنید.

windows 10 track 3 95e07

نام گذاری رایانه

رایانه یا تبلتی که قصد ردیابی آن را دارید، با نامی که برای آن انتخاب شده در لیست دستگاه‌های ثبت شده با حساب کاربری مایکروسافت نمایان خواهد شد. به منظور تغییر نام رایانه، به نرم‌افزار Settings ویندوز ۱۰ مراجعه کرده و مسیر System→ About را دنبال کنید. بر روی دکمه‌ی Rename PC کلیک کنید و نام کاربردی‌تری را برای رایانه برگزینید.

windows 10 track 4 14a5d

ردیابی دستگاه گمشده

هنگامی که قصد ردیابی دستگاه گمشده را دارید، مرورگر وب را باز کرده و به آدرس “account.microsoft.com/devices” مراجعه کنید.

windows 10 track 5 d5d05

سپس با نام کاربری و پسورد همان حساب کاربری که در ویندوز ۱۰ رایانه‌ی گمشده استفاده شده است، وارد اکانت خود شوید.

هم‌اکنون بایستی، لیستی از دستگاه‌های ثبت شده با حساب کاربری جاری را مشاهده کنید. بین لیست دستگاه‌های موجود مرور کرده و بر اساس نام انتخاب شده، رایانه یا تبلت مورد نظر خود را بیابید. حال می‌توانید از آخرین زمان و مکان ثبت شده از دستگاه مطلع شوید.

windows 10 track 6 3b6eb

به شرط این که دستگاه مورد نظر شما روشن و متصل به اینترنت بی‌سیم، کابلی یا شبکه‌ی سلولی باشد با کلیک بر روی لینک Find my device قادر به یافتن دستگاه گمشده‌ی خود بر روی نقشه خواهید بود و مکان آن به صورت منظم و دائمی بروز خواهد شد.

windows 10 track 7 2704e

شرکت مایکروسافت در حال نزدیک‌تر کردن نسخه‌های موبایلی و دسکتاپ ویندوز ۱۰ به همدیگر است. هم‌اکنون، نسخه‌ی دسکتاپ ویندوز ۱۰ دارای ویژگی‌هایی شده که قبلا فقط در نسخه‌ی موبایلی آن موجود بود که قابلیت Find My Device تنها یک نمونه از این ویژگی‌ها است.

اگر گوشی هوشمندی با سیستم عامل ویندوز ۱۰ در اختیار دارید، تقریبا می‌توانید با استفاده از راهکار ذکر شده در این مقاله، اقدام به فعالسازی قابلیت ردیابی در آن کرده و از طریق آدرس وبسایت معرفی شده، گوشی هوشمند ویندوزی را ردیابی کنید.

آیا تاکنون تجربه‌ی از دست دادن دستگاه ویندوزی و استفاده از این روش را داشته‌اید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات