آموزش برنامه نویسی جاوا: در مورد جاوا

یک‌شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶
مطالعه 3 دقیقه
جاوا یک زبان برنامه نویسی سطح بالا و شی گرا است که توسط جیمز گاسلینگ در شرکت سان مایکرو سیستمز ساخته شده است. دستور زبان جاوا (Syntax) بسیار شبیه به زبان های برنامه نویسی C و ++C است. زبان جاوا نسبت به ++C مدل شی گرایی ساده تری دارد و از قابلیت های سطح پایین کمتری پشتیبانی می کند. جاوا در سال ۱۹۹۵ یعنی در حدود ۲۰ سال پیش رسما معرفی شد.
تبلیغات

 جاوا از ابتدای کار شعاری را برای خودش در نظر گرفت و آن این بود که: "برنامه را یک بار بنویسید و همه جا اجرا کنید." منظور از این جمله این است که زبان جاوا مستقل از سخت افزار و نرم افزار است. یعنی برنامه نویس جاوا هنگام نوشتن برنامه اصلا نیازی نیست که به این مسئله فکر کند که برنامه وی قرار هست در چه محیطی (لینوکس، ویندوز، مکینتاش و ...) اجرا شود. چون اجرا کننده برنامه های جاوا، JVM است و این وظیفه ماشین مجازی جاوا (Java Virtual Machine) است تا برنامه ما را منطبق بر محیطی که برنامه روی آن اجرا می شود، اجرا کند.

یکی دیگر از خصوصیات زبان جاوا، شی گرا بودن آن است. شی گرایی یک مفهوم بسیار گسترده و جالب است و در جاوا به جز روش شی گرایی، به روش دیگری نمی توان برنامه نوشت.

با جاوا چه برنامه هایی می توان نوشت؟

با جاوا حوضه بسیار گسترده ای از برنامه ها را می توان نوشت. از برنامه های دسکتاپ یا همان رومیزی گرفته تا برنامه های وب و توزیع شده، برنامه های موبایل و در کل برای پلتفرم های پرتابل. همچنین می توان از جاوا در بازی سازی نیز استفاده کرد. اما همانطور که قبلا گفتیم، جاوا از قابلیت های سطح پایین کمتری پشتیبانی می کند و منطقی نیست که برنامه هایی بنویسیم، که لازم باشد با سخت افزار ارتباط برقرار کند. مثلا برای ارتباط با پرینتر. (هرچند که این کار غیر ممکن نیست).

اندروید چیست؟

اندروید نام یک سیستم عامل اُپن سورس (متن باز) است که بر هسته لینوکس استوار است و سیستم عاملی برای موبایل های هوشمند است. اندروید در سال ۲۰۰۵ توسط اندی رابین ساخته شد و دو سال بعد توسط غول جستجوی دنیا، یعنی گوگل خریداری شد. اکنون این سیستم عامل قدرتمند، بسیار معروف و محبوب است و دائما در حال پیشرفت است.

حال سوال ما اینجاست که اندروید چه ربطی به برنامه نویسی جاوا دارد!؟

گوگل بسته ای به نام "بسته توسعه نرم افزار" یا همان SDK = Software Development Kit را برای برنامه نویسان جاوا تولید کرده است تا برنامه نویسان جاوا بتوانند برای این سیستم عامل، اپلیکیشن های اندرویدی بنویسند. البته از طریق زبان های برنامه نویسی دیگری هم مثل #C می توان برای اندروید برنامه نوشت. اما اصل برنامه نویسی اندروید توسط جاوا است.

نکته: "نکته ای بسیار مهم که باید به آن توجه کنیم این است که بسیاری تصور می کنند که با یادگیری جاوا، اندروید را هم یاد می گیرند، که این دیدگاهی کاملا غلط است. زیرا اندروید تکنیک های خاص خودش را در برنامه نویسی دارد که باید آنها را هم یاد گرفت. و همچنین برای توسعه اندروید از نسخه Java SE استفاده می شود نه Java ME."

بازار کار جاوا در ایران و خارج از ایران چگونه است؟

بازار کار جاوا در ایران بسیار خوب است. در ایران حجم بسیار بالایی از پروژه های دولتی با جاوا پیاده سازی می شوند. از آنجا که پروژه های بزرگ همگی دولتی هستند، برنامه نویس جاوا بسیار بیش از گذشته مورد نیاز است. بنابراین حقوق برنامه نویسان جاوا تا چندین برابر زبان های برنامه نویسی دیگر است. وضعیت جاوا در خارج از ایران از داخل هم بهتر است. کشورهای استرالیا، انگلستان و کانادا از عمده سرمایه گذاران در زمینه جاوا هستند. در این کشور ها پروژه ها به صورت پیش فرض با جاوا تولید می شوند. در کشور های دیگر صاحب فناوری مثل آمریکا نیز وضعیت تقریبا به همین منوال است.

نکته: تقریبا 90 درصد مطالب گفته شده در این مطلب، برگفته از کتاب آقای مهندس احمدرضا صدیقی هست. به دلیل اینکه آقای مهندس صدیقی در کتابشون در مورد بازار کار و سایر مطالب دیگه صحبت کردند، بنده ترجیح دادم در این قسمت از آموزش، بیشتر از گفته های ایشان استفاده کنم.

سلسله مطالب آمورش جاوا

  • آموزش برنامه نویسی جاوا - مقدمه
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات