آموزش برنامه نویسی جاوا: مقدمه

چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۳
مطالعه 3 دقیقه
در سری مطالب آموزش جاوا قصد داریم شما کاربران زومیت را با این زبان برنامه‌نویسی آشنا کنیم. قبل از شروع ابتدا کمی در مورد این دوره آموزشی صحبت می‌کنیم، تا شما متوجه شوید که در این دوره قرار است که چه چیزهایی یاد بگیرید. لطفا در ادامه همراه زومیت باشید تا با این دوره آموزشی آشنا شوید.
تبلیغات

ما در این دوره آموزشی، زبان برنامه نویسی جاوا را از ابتدا و از صفر آموزش می‌دهیم. یعنی این دوره آموزشی هیچ پیش نیازی ندارد. تمرکز ما در این دوره روی نسخه استاندارد جاوا، یعنی Java SE است. جاوا زبانی بسیار گسترده و دارای تکنولوژی‌های بسیار زیادی است. ما در این دوره آموزشی قرار هست وارد این دنیای بزرگ شویم و مقدمات جاوا و در کل برنامه نویسی را یاد بگیریم.

ابتدا در مورد تاریخچه جاوا، ویژگی‌ها و بازار کار این زبان برنامه نویسی در ایران و خارج از کشور صحبت می‌کنیم.

نکته: توجه داشته باشید که مفاهیم ابتدایی بسیار مهم هستند و شما باید این مفاهیم را یاد بگیرید. تصور کنید روزی شما به یک برنامه نویس حرفه‌ای جاوا تبدیل شده‌اید. اما نمی‌دانید که جاوا در چه سالی بوجود آمده و توسط چه کسی ساخته شده و اصلا هدف از ساخت جاوا چه بوده!؟ بنابراین چند آموزش ابتدایی این دوره آموزشی که خیلی وارد مبحث کد نوشتن نمی‌شوند را به خوبی یاد بگیرید و سَر سَری از این مطالب عبور نکنید.

سپس در مورد متغیر‌ها، کلاس و متُد و نحوه به کارگیری آنها در جاوا صحبت می‌کنیم. بعد با حلقه‌های تکرار، دستورات شرطی آشنا می‌شویم و کم کم وارد مفاهیم پیشرفته‌تری مثل برنامه نویسی شی گرا می‌شویم. شی گرایی مبحث بسیار گسترده‌ای است و ما در این دوره آموزشی، شی گرایی را به طور کامل یاد می‌گیریم و درک می‌کنیم.

تا اینجای کار ما با برنامه نویسی آشنا شده‌ایم و از اینجا به بعد وارد مفاهیم سخت‌تر برنامه نویسی، مثل کنترل خطا و استثناها در برنامه، برنامه نویسی چند نخی، آشنایی با سیستم فایل، جنریک‌ها، کاراکترها و رشته‌ها، اَنوتیشن و ... می‌شویم و بعد در آخر هم نگاهی گذرا به مفاهیم گرافیک در جاوا خواهیم داشت.

سخن آخر اینکه، برنامه نویسی هم مانند هر کاره دیگری نیاز به علاقه، پشت کار و اراده ای محکم و پولادین دارد. اگر می‌خواهید در این رشته موفق شوید، از همین ابتدای کار، این دوره آموزشی را با شور و شوق آغاز کنید. اگر با اراده و با گذشتن از کارهای غیر ضروری و وقت گذاشتن روزانه (در ابتدای کار حدودا دو ساعت در روز) برنامه نویسی را شروع کنید، مطمئنا در پایان این دوره آموزشی به یک برنامه نویس Java SE کار حرفه‌ای تبدیل می‌شوید و آماده‌ برای ورود به دنیای JavaEE هستید.

ما برای تالیف این دوره آموزشی از منابع مختلفی استفاده کرده‌ایم. اما منبع اصلی ما کتاب "چگونه با جاوا برنامه بنویسیم" از دایتل است که بسیار منبع خوب و کاملی برای شروع است و می‌توانید آن را از این لینک دانلود کنید. ما نسخه اصلی این کتاب و در زومیت برای دانلود قرار داده‌ایم تا شما بتوانید در کناره آموزش‌های زومیت، از این کتاب برای تمرین بیشتر استفاده کنید. البته تمام فصل‌های این کتاب جزو بودجه‌بندی آموزش‌های زومیت نیستند، اما بیشتر فصل‌ها را شامل می‌شود.

سایر منابعی که ما برای این دوره آموزشی استفاده کرده‌ایم:

  • کتاب برنامه نویسی جاوا از مهندس احمدرضا صدیقی
  • کتاب آموزش مبانی کامپیوتر و برنامه نویسی به زبان C++
  • استفاده از سایر آموزش‌های ویدیویی مثل آموزش‌های شرکت لیندا به اضافه‌ی تجربه شخصی خودم در برنامه نویسی جاوا.

طی روزهای پیش رو با آموزش جاوا از زومیت همراه ما باشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات