۱۰ تکنیک برای تجربه بهتر گوش دادن به موسیقی

یک‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۵
مطالعه 5 دقیقه
اگر شما هم عاشق موسیقی هستید با این ترفندها از گوشی دادن به موسیقی مورد علاقه‌ی خود بیشتر لذت ببرید.
تبلیغات

شاید شما هم به موسیقی علاقه‌ داشته باشید، اما در حال حاضر آنطور که باید و شاید از موسیقی لذت نمی‌برید. پوشه‌های درهم و برهم، برنامه‌های پخش‌کننده نامناسب، هدفون درب داغان و فایل‌هایی که به فرمت‌های گوناگون وجود دارند و هنوز به خوبی تبدیل نشده‌اند. این‌ها تنها برخی از موارد آزاردهنده در حین گوش دادن موسیقی هستند. در این مقاله سعی کرده‌ایم راه‌کارهایی را برای ارتقای این مهم ارائه کنیم.

10. آلبوم‌های موسیقی‌تان را سر و سامان دهید

اگر نتوانید موسیقی دلخواهتان را بیابید، گوش کردن به آن ناممکن می‌شود. کاربران سیستم مک و برنامه iTunes می‌توانند از برنامه Doug's AppleScript استفاده کنند. با وجودی که نتایج استفاده از این ابزار امید بخش است، اما بکار گرفتن آن کمی خسته کننده است. به کمک این ابزار می‌توانید موارد ناخواسته را حذف کرده و به راحتی به آهنگ‌های مورد علاقه‌تان دسترسی داشته و آن‌ها را بشنوید. اگر هم کاربر ویندوز هستید صدها گزینه متفاوت دارید به عنوان مثال می‌توانید از نرم‌افزار Winamp به همراه Foobar2000 و یا Media Monkey استفاده کنید. 

9. از ویدیوهای زنده لذت ببرید

می‌توانید هرجا که می‌روید با خود آهنگ‌های دلخواهتان را همراه داشته باشید، اما نکته ای که حائز اهمیت است آنکه گوش فرادادن به ویدیوهای زنده‌ی گروه موسیقی موردنظرتان لطف دیگری دارد. برای اطمینان از اینکه هیچ یک از این رویدادهای مهم هنری را از دست نمی‌دهید، کافی است از برنامه Songkick که برای سیستم عامل iOS و آندروید نوشته شده، استفاده کنید. این برنامه با توجه به آلبوم‌های موسیقی که دارید، گروه‌های هنری مورد علاقه‌تان را شناسایی کرده و برنامه‌های آن‌ها را به شما گوشزد می‌کند. Songkick به شما دریافتن کنسرت‌های پیش رو کمک شایانی می‌کند.

8. آهنگ‌هایتان را پیدا کنید

پیدا کردن آهنگ‌های جدید از طریق ویدئوهای YouTube کار جذاب و جالبی است، اما در برخی از ویدیوها، موزیک‌هایی استفاده شده که ناشناخته هستند و یا هیچ نام و نشانی از آن در فیلم مربوطه وجود ندارد. پس بهتر است برای کسب اطلاعات بیشتر درباره موزیک آن به بخش نظرات سری بزنید و آن‌ها را بکاید تا شاید سر نخی از این آهنگ در آنجا باشد و بتوانید آن موزیک را از جای دیگری دانلود نمایید. همچنین می‌توانید از نرم‌افزارهایی چون Shazam (اندروید، iOS) برای تشخیص موزیک استفاده نمایید.

7. استفاده از سرویس‌های پخش موسیقی

می‌توانید فایلهای متعددی را در یک پخش‌کننده موسیقی جای دهید، اما اگر نمی‌خواهید خود را به آن‌ها محدود نمایید، بهتر است از یک سرویس پخش موسیقی مانند Spotify یا Rdio استفاده کنید. بدین ترتیب نه تنها به صدها آهنگ گوناگون دسترسی خواهید داشت، بلکه می‌توانید از این طریق با موسیقی‌های جدیدی نیز آشنا شوید.

6. تهیه نسخه پشتیبان و همگام‌سازی آلبوم‌هایتان برای پخش در رایانه‌های گوناگون

اگر از چندین رایانه استفاده می‌کنید، دسترسی به مجموعه آلبوم‌های موسیقی‌تان قدری دشوار می‌شود، بهترین راه حل برای این مورد چیست؟ همگامسازی! اگر می‌توانید فایل‌های کاری‌تان را همگام‌سازی نمایید؛ پس در همگام‌سازی پوشه‌های موسیقی نیز مشکلی نخواهید داشت. اگر از iTunes یا سایر پخش‌کننده‌های مشابه استفاده می‌کنید؛ قدری با مشکل روبرو خواهید شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه همگام‌سازی به این مقاله سری بزنید. اما اگر می‌خواهید عملیات همگامسازی را به صورت محلی صورت دهید، می‌توانید از برنامه Cubby یا Media Rover استفاده کنید.

مزیت همگامسازی آنلاین آن است که قادرید در همه جا به فایل‌های مورد نظرتان دسترسی بهینه داشته باشید، البته برای نیل به این مهم وجود اینترنت پر سرعت و پرداخت هزینه‌ای بابت مصرف پهنای باند نیز ضروری است؛ که گرچه ممکن است به جیب مبارک سنگین آید؛ اما به لذتش می‌ارزد.

5. هدفون‌تان را رها کرده و به یک مبدل USB و آمپلی‌فایر روی آورید

زمانیکه از هدفون برای گوش کردن به موسیقی مورد علاقه‌تان استفاده می‌کنید، خود را از شنیدن حداکثر کیفیت موسیقی محروم ساخته‌اید. یک مبدل دیجیتال به آنالوگ (DAC) و یک دستگاه آمپلیفایر می‌تواند این مشکل را حل و فصل کند. مشکل اینجاست که از این پس یک گجت دیگر نیز باید با خود به این سو و آن سو ببرید، به همین خاطر خرید نمونه‌های کوچک‌تر منطقی‌تر به نظر می‌رسد؛ راستی زیاد نگران نباشید آنطورها که فکر می‌کنید این دستگاه‌ها گرانقیمت نیستند.

4. فهرست‌های پخش هوشمند بسازید

فهرست‌های پخش هوشمند گزینه‌ای عالی است که اغلب اوقات در برنامه‌هایی چون iTunes و بسیاری دیگر از پخش‌کننده‌های موسیقی نمی‌توان آن را یافت. دلیل این چشم پوشی شاید نداشتن ایده‌ای برای این مهم است یکی از مواردی که می‌توان برشمرد، ایجاد فهرست‌های پخش هوشمند برای آهنگ‌های کمتر شنیده شده می‌باشد. ایده‌ی جالب دیگر ایجاد فهرست «بهترین‌های سال» است که حاوی آهنگ‌هایی خواهد بود که در طول یکسال گذشته بیش از همه به آن‌ها گوش فرا داده‌اید.

برای ایجاد چنین فهرست‌های هوشمندی می‌توانید از برنامه Smart Playlists استفاده کنید و از آن بخواهید تا به دنبال کلماتی خاص در بین موسیقی‌هایتان بگردد و آن‌ها را در قالب فهرست پخش آماده نماید. پس از ایجاد این فهرست اولیه؛ می‌توانید باقی آهنگ‌های مد نظر خود را نیز به این فهرست اضافه کنید.

3. کیفیت مناسبی برای آهنگ‌های خود برگزینید

برخی از مردم گمان می‌کنند که کیفیت فایلهای موسیقی (Bit Rate) اهمیتی ندارد و از سوی دیگر عده‌ای نیز تنها به فایلهای بی‌کیفیت گوش فرا می‌دهند. باوجودی که بین یک فایل mp3 با بیت‌ریت 128 کیلوبایت بر ثانیه و یک فایل FLAC تفاوت بسیار زیادی وجود دارد، اغلب افراد نمی‌توانند به تفاوت‌های آن پی‌ببرند. به خصوص هدفونهایی که برای امور روزمره و با قیمت پایین تولید می‌شوند، قادر نیستند تا آنطور که باید و شایر کیفیت بالای برخی فایلهای موسیقی را متمایز کنند. از سوی دیگر هر چه کیفیت صوتی یک فایل موسیقی بالاتر باشد، فضای بیشتری را اشغال می‌کند که هنگام انتقال فایلها به دستگاه‌های پخش کننده، این فضای اضافی اشغال‌شده شاید مشکل‌ساز باشد. اما به شما توصیه می‌کنیم تا حد ممکل فایل‌های موسیقی خود را با فرمت Flac دانلود کنید، اگر هدفون خوبی داشته باشید حتما تفاوت را احساس خواهید کرد.

2. هدفون‌های خود را تعویض کنید

هدفون‌های ارزان قیمت معمولا بی‌کیفیت هستند. امروزه می‌توانید با استفاده از نرم‌افزارهای تقویت صدا و کاهش نویز از یک هدفون 30 هزارتومانی به اندازه یک هدفون 300 هزار تومانی بهره ببرید. البته اگر حال و حوصله این نوع امور را ندارید و ترجیح می‌دهید به سادگی صدایی حرفه‌ای داشته باشید، به همان هدفون گرانقمیت بچسبید! برخی از برند‌های مطرح تولید کننده تجهیزات صوتی ماند زنهایزر در ایران نماینده دارند و می‌توانید از محصولات فوق‌العاده آنها استفاده نمایید.

1. به طور گروهی به موسیقی گوش دهید و آهنگ‌های جدید را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

نهایتاً، مهم‌ترین کاری که باید برای بهبود تجربه گوش دادن به موسیقی انجام دهید، گوش فرا دادن به موسیقی به صورت گروهی و اجتماعی است. شبکه‌های اجتماعی این کار را برای شما راحت کرده‌اند، بدین ترتیب می‌توانید از موسیقی‌های جدید مطلع شده و از آن‌ها لذت ببرید.

راستی یادتان نرود بسیاری از سرویس‌هایی که بالاتر معرفی کردیم را می‌توانید به فیس‌بوک تان متصل کنید، و می‌توانید مطلع شوید که دوستانتان به چه موسیقی‌هایی گوش می‌دهند. یا اینکه خیلی رو راست در صفحه اصلی فیس بوک از دوستانتان بخواهید تا آهنگ‌های جدیدشان را به شما معرفی کنند. همچنین سرویس‌هایی چون Monstro، Sound Share و Turntable.fm (دسترسی به این سرویس آخری برای ایرانیان محدود است) نیز گزینه‌های خوبی برای کاویدن آهنگ‌های جدید و لذت بردن بیشتر از دنیای موسیقی است، شاد باشید!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات