تور تفریحی به دیتاسنترهای گوگل: سفرنامه یک نامه در جیمیل

یک‌شنبه ۴ تیر ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۴
مطالعه 6 دقیقه
از زمانی که روی دکمه ارسال در جیمیل کلیک می‌کنید تا وقتی که نامه به دست گیرنده می‌رسد، مسیر بسیار هیجان‌انگیزی طی می‌شود.
تبلیغات

آیا تا به‌حال به این موضوع اندیشیده‌اید که از زمان ارسال یک ایمیل به همراه ضمایم آن مانند اسناد، تصاویر و فایل‌های ویدیوئی تا هنگام دریافت آن به مقصد چه روندی طی می‌شود؟ بدین منظور گوگل در یک بخش تعاملی فوق‌العاده جذاب با نام The Story of Send به شما نشان می‌دهد که گوگل چگونه و طی چه مراحلی یک ایمیل را پس از دریافت به مقصد می‌رساند. در طول مسیر، اطلاعاتی درباره سرورهای گوگل، نحوه تامین انرژی آنها و پروتکل‌های امنیتی گوگل نیز ارائه می‌شود. هدف گوگل از ارایه این وب‌سایت تعاملی، نشان دادن مجموعه فعالیت‌های قابل تقدیرش در استفاده از روش‌های سبز در مراکز داده خود و مصرف کم انرژی و در پی آن کاهش آلاینده‌های کربنی می‌باشد. در این مقاله تصمیم گرفتیم که این داستان را برای شما مخاطبین عزیز به زبان شیرین پارسی آماده کنیم.

برای مشاهده وب‌سایت تعاملی The Story of Send به این آدرس مراجعه کنید. توجه داشته باشید که برای مشاهده این وب‌سایت می‌بایست از مرورگرهای مدرن که از HTML5 پشتیبانی می‌کنند، استفاده نمایید. ما در ادامه، بخش‌های مختلف این وب‌سایت را برایتان ترجمه کرده‌ایم:

همه چیز با کلیک بر روی گزینه Send شروع می‌شود

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که زمان فرستادن یک میل چه اتفاقاتی رخ می‌دهد تا آن نامه الکترونیکی به مقصد برسد. در این مقاله تصمیم داریم با خلاقیت جیمیل در ترسیم این راه از طریق عکس و ویدیو با شما همراه شویم، تا به زبان ساده این راه پرفراز و نشیب را یک دور مرور کنیم. همه این اتفاقات فقط با کلیک بر روی گزینه Send شروع می‌شود.

the story of send 1

به سمت گوگل

زمانی که پیام ارسالی شما از سرویس‌دهنده اینترنتی (ISP) خارج می‌شود بر روی روترهای بک‌بن شبکه اینترنت قرار می‌گیرد. درست در همین موقع است که گوگل پیام‌های شما را تشخیص داده و به سمت مرکز دیتای خود هدایت می‌کند. برای آنکه کاربران بیشترین رضایت ممکن را داشته باشند، گوگل در سریع‌ترین زمان ممکن پیام‌های شما را تشخیص می‌دهد. در واقع این شرکت یک بک‌بن گسترده‌ در سرتاسر امریکا احداث کرده است.

over to google

امن و مطمئن

گوگل به خوبی از اهمیت اطلاعات شخصی افراد با خبر است و سعی دارد در حفظ امنیت آن‌ها بکوشد به همین دلیل از انواع روش‌های امنیتی برای حفظ اطلاعات کاربرانش بهره می‌برد. در مراکز دیتا و سرورهای این شرکت، دوربین‌های پیشرفته، اسکن چشم و اثر انگشت و دیگر موارد امنیتی بکار گرفته می‌شوند. تا اطلاعات کاربران امن و مطمئن نگه‌داری شوند.

کنترل هوشمند گرما

هم اکنون گوگل صاحب سبز‌ترین دیتا سنترهای جهان است. در حقیقت این شرکت اولین شرکت خدمات دهنده‌ی اینترنتی دنیا است که موفق به دریافت بالاترین استانداردهای زیست محیطی شده است. یکی از راه‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی در این شرکت به وسیله نگاه داشتن محل سرورها در دمای 26 درجه سانتیگراد است. در نتیجه احتیاجی به سرد کننده‌ و کولرهای پرقدرت نبوده و کارکنان نیز می‌توانند با لباس‌های تابستانه در این دما به راحتی کار کنند.

در این ویدیو مشاهده می‌کنید که چرا دیتاسنترهای گوگل دوست‌دار محیط زیست هستند:

استفاده از سیستم خنک کننده آبی در دیتاسنترهای گوگل:

دستورالعمل‌های ساده

زمانی که نامه‌الکترونیکی شما به دیتاسنتر گوگل می‌رسد، برای رسیدن به مقصد نیاز به راهنمایی و اطلاعات اضافه‌ای دارد. اتاق شبکه مسئولیت قرار دادن ایمیل شما را بر روی مسیر صحیح و همچنین هدایت به سمت سرور مربوط به جیمیل را برعهده دارد.

تصاویر از داخل اتاق‌های شبکه گوگل مشاهده کنید:

بررسی تلفن هوشمند اسپایدر ۱ (Spider 1) جی‌ال‌ایکس
بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

مرکز سرور بهینه

بعد از این مراحل پیام شما به طبقه‌ی سرورهای گوگل وارد می‌شود. سرورهای این شرکت همزمان قادرند چندین محصول گوگل از جمله سرویس ابری این شرکت را علاوه بر جیمیل پشتیبانی کنند. این یعنی انجام کار بیشتر، فضای میل بیشتر، جستجوی سریع‌تر و البته با سخت‌افزار کمتر و در نتیجه مصرف انرژی پایین‌تر. دیتاسنترهای گوگل از بهینه‌ترین نمونه‌های جهان هستند به شکلی که نزدیک به 50% انرژی کمتری نسبت به دیگر دیتاسنترهای رایج دنیا انرژی مصرف می‌کنند.

02 دیتاسنتر گوگل

مراکز اطلاعاتی در مقیاس‌های خیلی بزرگ به گوگل اجازه می‌دهد که با پشتیبان‌گیری از اطلاعات مشتری در چندین جای مختلف، حفظ اطلاعات را تضمین کند و همچنین به افرادی که در کارهای تجاری خود به فضا و سرعت بیشتری در خدمات گوگل نیاز دارند به راحتی سرویس‌های خود را در بهترین کیفیت ممکن ارایه کند.

گوگل از سال ۲۰۰۷ تا به امروز آنقدر سرور بازیابی کرده که مجبور به خرید ۹۰ هزار سرور جدید نشود! گوگل همیشه سعی می‌کند تا راهی برای استفاده مجدد از سخت‌افزارهای فرسوده خود پیدا کند. گوگل بعضی اوقات سخت‌افزارهای قدیمی خود را پس از پاک کردن اطلاعات موجود در آنها به فروش می‌رساند.

01

دستگاه‌های سخت‌کوش

سرورها همگی با هم در فعالیت‌اند تا پردازش‌ لازم از جمله پشتیبان‌گیری از پیام‌ها، عملیات اسکن و ویروس‌یابی و فیلتر کردن برای تشخیص اسپم‌ها را بر روی داده‌ها انجام دهند. برای خنک‌سازی این سرورها با این‌ حجم کاری سنگین، گوگل از روش‌های خاص برای صرفه‌جویی در انرژی بهره می‌برد که از محیط زیست الهام گرفته شده‌اند. در یکی از این روش‌ها گوگل از مزایای تونل‌های زیر آب و دمای پائین آن برای خنک کردن دمای مراکز اطلاعاتی خود و سرورها استفاده می‌کند. تمام سرورها به شکلی ساخته شده‌اند که تا 93% راندمان کاری دارند.

گوگل چطور از آب دریا برای خنگ نگه داشتن سرورهایش استفاده می‌کند:

انرژی پاک

علاوه بر تمام موارد یاد شده، گوگل سرمایه‌گذاری عظیمی در استفاده از انرژی‌های پاک به خصوص نیروی تولیدی توسط باد کرده است. این شرکت در هر نقطه‌ای که امکانش مهیا بوده تلاش کرده تا از توربین‌های پیشرفته‌ی بادی با راندمان بالا برای تامین انرژی خود استفاده کند. حتی این شرکت در سرمایه‌گذاری خود در انرژی‌های پاک کل جامعه را هدف قرار داده و تصمیم دارد از پیشتازان و نوآوران در این زمینه باشد.

دیتاسنتر جدید گوگل که در حال ساخت در Hamina است از طریق یک سیستم خلاقانه و از طریق آب دریا خنک می‌شود.

دریافت آنی

هم اکنون شما بیش از گذشته می‌دانید که در پشت ارسال پیام و مراحل رسیدن آن به مقصد، علاوه بر عملیات‌های شبکه‌ای مرسوم، چه موارد امنیتی صورت می‌پذیرد و به چه میزان نسبت به گذشته در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود.

instant message

بسیار خوب است که شرکت‌های اینترنتی متوجه شوند که انسان‌ها بیشتر از آنکه به خدمات متنوع آن‌ها برای بقای خود نیاز دارند، به جهان پاک و قابل زندگی در آینده نیاز خواهند داشت و نمی‌توان به بهای ارایه خدمات بیشتر به انسان‌های کنونی آینده زیست محیطی کره آبی را به خطر انداخت.

هر پیغام در کمتر از یک ثانیه به مقصد می‌رسد و میلیاردها پیغام در روز ارسال می‌شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات