۱۱ نکته کلیدی در حفظ بهره‌وری در همه جا!

سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۲
مطالعه 5 دقیقه
نشستن پشت میز کارمان با آن همه اسناد و مدارک کاری موجب می‌شود که نتوانیم آن طور که باید و شاید خلاقیت‌هایمان را بروز دهیم. گاه لازم است قدری از میزمان دور شویم این دور شدن نیز می‌تواند از چند قدم تا چندین کیلومتر باشد! بستگی دارد که در کجا استعدادهایتان شکفته می‌شوند، دراز کشیده روی زمین، روی چمن‌ و کنار گل‌های خوشبوی پارک یا هر جای دیگر. در این مقاله ابزارهایی که می‌توانند کمک حالمان بوده و ما را هرچه بیشتر در ثبت و ضبط کردن خلاقیت‌هایتان یاری کند را بررسی می‌کنیم.
تبلیغات

1- قلم و کاغذ با خود داشته باشید

براساس نتایج تحقیقی که اخیراً صورت گرفته است، با وجود پیشرفت‌های تکنولوژی و انواع و اقسام ابزارهای یادداشت برداری و برنامه‌های گوناگون که روی گجت‌های مختلفی سوار می‌شوند، قلم و کاغذ هنوز برترین ابزار یادداشت‌برداری بوده و بسیاری از کاربران آن را به هر برنامه و ابزار دیگری ترجیح می‌دهند. قلم و کاغذ هنوز قابل اتکاترین وسیله برای ثبت خلاقیت‌ها، بینش و حتی وظایف ساده و مواردی است که بعداً باید به آن‌ها رسیدگی شود. بهتر است به خودتان رجوع کنید از انواع و اقسام دفترچه‌های رنگ و وارنگ کاغذهای چک نویس و تخته شاسی یکی را انتخاب کنید. از طرف دیگر بکار بردن قلمی که با رنگ خوش و روان بنویسید نیز ضروری است. می‌توانید از ساده‌ترین مورد یعنی مداد کمک گرفته یا خودنویس آنچنانی تهیه کنید! به هر حال هیچ فرقی نمی‌کند مهم ثبت خلاقیت‌های شما است.

2 – هر چیزی سر جای خودش!

یکی از نکات مهم در حفظ خلاقیت خارج از محیط کار آن است که بدانیم ابزارهایمان هر کدام در کجا قرار دارند تا در مواقع لزوم بتوانیم سریعاً مراجعه کرده و از آن‌ها بهره ببریم. این موارد برای هر کسی متفاوت است، اما می‌تواند گوشی تلفن همراه، دفترچه یادداشت، قلم، کارت‌های ویزیت و حتی هندزفری گوشی‌تان باشد! می‌توانید هرچه می‌خواهید را در جیب لباس، کوله یا کیفتان جای دهید.

3 – برای کار آفلاین آماده باشید

زمانی که از میز و دفتر کارتان دل می‌کنید و کار را در جایی متفاوت و بیرون از آنجا امتحان می‌کنید، باید خود را از قبل برای عدم دسترسی به اینترنت نیز آماده کرده باشید. برای کسب آمادگی حداکثری می‌توانید موارد مورد نیاز را به صورت آفلاین ذخیره کرده و هر جا که نیاز داشتید به آن‌ها رجوع کنید. از ذخیره‌ی نامه‌های پست الکترونیکی برنامه Outlook تان گرفته تا همگام‌سازی اسناد و فایل‌های موجود در حساب ابری و دسترسی به نرم افزارهای مورد نیاز دیگر.

4 – لیست وظایفتان را همه جا به همراه داشته باشید

در هر زمان و مکان که باشید، وظایف متعددی بر عهده شما است که باید فارغ از وجود تکنولوژی از آن‌ها مطلع شده و به انجامشان همت گمارید. که می‌تواند شامل ایده‌های جدید، طرح‌ها و سایر مواردی از این دست را شامل شود. بهتر است فهرستی از این وظایف را همیشه با خود به همراه داشته باشید. می‌توانید آن‌ها را روی برگه یادداشت کرده یا اینکه در نرم افزار یادداشت برداری گوشی‌تان وارد کنید، در چنین حالتی برنامه TaskTask انتخاب خوبی است.

5 – فایل‌های PDF را به کتاب خوان الکترونیکی تان ارسال کنید

می‌توانید فایل‌های PDF مورد نیازتان را به سخت افزار کتاب خوان الکترونیکی تان ارسال کرده و در همه جا به آن‌ها رجوع کنید. برای نمونه حتی اگر کتاب‌خوان Kindle را تهیه نکرده‌اید، می‌توانید با عضویت در سایت برنامه مورد نظر را روی گوشی آندرویدی، آیفون یا تبلت iPad تان نصب کنید. سپس با استفاده از نشانی ایمیل اختصاصی که برنامه در اختیارتان می‌گذارد تمامی فایل‌های PDF مورد نیاز را به آن منتقل کنید.

6 – آسپرین و آب خوردن یادتان نرود!

بدترین اتفاقی که ممکن است برای پروژه بروز خلاقیت ما در خارج از دفتر کار روی دهد آن است که باتری گوشی یا لپ تاپ مان تمام شود. آن وقت است که زمین و زمان را از عنایات خاصه مستفیض خواهید کرد!! به همین منظور بهتر است برای کسب آرامش حداقل به جرعه ای آب بسنده کنید یا اینکه در مواقع حاد از آسپرین نیز کمک بگیرید.

7 – از مواد کافئین دار دوری کنید

کافئین ماده نیروزایی است که مدت کمی می‌تواند باتری‌های وجودی‌تان را شارژ کند و خیلی زود تأثیر دوپینگ وار آن از بین می‌رود! بهتر است تا می‌توانید از مواد حاوی کافئین دوری کرده و به آب یا نوشیدنی‌های فاقد کافئین روی بیاورید. بدین ترتیب می‌توانید مدت زمان بیشتری فعال و خلاق باقی بمانید.

8 – شارژر موبایل در ماشین فراموش‌تان نشود

اگر از خودرو برای این سو و آن سو رفتن بهره می‌برید، بهتر است یک شارژر مخصوص خودرو تهیه کنید تا در مواقع اضطراری آسپرین لازم نشوید! اگر هم خودرویی در کار نیست، می‌توانید از انواع و اقسام اختراعات جدید در شارژ گوشی استفاده کنید.

9 – نرم‌افزارهای کاربردی مورد نیاز را گردآوری کنید

زمانی که در نشست، کنفرانس یا قرار ملاقات‌هایتان حاضر می‌شوید لازم است تا به گوشی یا تبلت‌تان رجوع کنید و آنجا است که باید همه چیز از قبل آماده شده باشد. برنامه‌هایی که ممکن است نیازتان شود از evernote ابزار یادداشت برداری تا QuickOffice برای ویرایش انواع فایل‌های اداری تا TaskTask برای کار با فهرست‌ وظایف را فراموش نکنید. مطمئن باشید صرف زمان برای گردآوری این برنامه‌ها امر مبارکی است که بعداً خودتان از نتیجه مثبت آن بهره‌مند خواهید شد.

10 – از برنامه‌های فیدخوان استفاده کنید

معمولاً برای بررسی وب سایت‌های گوناگون، وبلاگ‌ها و پایگاه‌های خبری که هر روز به آن‌ها سر می‌زنیم بهتر است یک برنامه فیدخوان نصب کرده و از آن بهره ببریم. اما زمانی که قرار است بسیاری از امور روزانه را خارج از دفتر انجام دهیم نصب و بهره از برنامه Reeder معنی پیدا می‌کند. این برنامه قادر است شما را در ارسال نامه‌های الکترونیکی به همکاران، ارسال مطلب به شبکه‌های اجتماعی و ذخیره منابع برای رجوع مجدد یاری رساند.

11- ساعت مچی فراموشتان

اگر مدت‌ها است ساعت مچی دستتان نمی‌کنید و ساعت گوشه پایینی ویندوز یا تلفن همراه کفایت می‌کند، بهتر است توجه داشته باشید زمانی که خارج از دفتر هستید سریع‌ترین و قابل اطمینان ترین منبع تعیین زمان همان ساعت‌های مچی معمول است. پس بهتر است از آن‌ها غافل نشوید!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات