راهنمای گام به گام اشتراک گذاری فایل های بزرگ در SkyDrive

پنج‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
یکی از ابزارهای که می‌توانید از طریق آن فایل‌های حجیم را منتقل کنید ابزار ابری مایکروسافت اسکای درایو سابق یا وان‌درایو امروز است.
تبلیغات

ساده‌ترین راه برای اشتراک‌گذاری فایل به فرد دیگری در اینترنت، استفاده از فضای موجود در محیط پست الکترونیکی و ارسال فایل‌ها از طریق ایمیل است. فضای پست الکترونیک برای این منظور ساده، سر راست و اغلب امن است؛ اما محدودیت‌هایی از نظر حجم اطلاعات نیز دارد. به طور معمول فضایی که به رایگان می‌توان برای پیوست‌های یک ایمیل، یافت چیزی در حدود ۱۰ تا ۲۵ مگابایت است؛ که حتی برای جای دادن عکس‌های یک مهمانی آخر هفته یا مسافرت عید کفایت نمی‌کند. اما با گسترش سرویس‌های ابری و فضاهای مجانی ۲ تا ۲۵ گیگابایت در اینترنت، کار را برای اشتراگ گذاری فایل‌های حجیم مورد نظر کاربر آسان می‌کند.

حال چه باید کرد؟ البته سرویس دهنده‌های متعدد دیگری وجود دارند که کارشان نگهداری از فایلهای حجیم است؛ سایت‌هایی مانند رپیدشیر، مگا آپلود و... ولی بعد از تصویب قانون جدید سوپا و بسته شدن بسیاری از سرویس‌های اشتراک‌گذاری فایل مانند مگا‌آپلود یا سختی بیش از اندازه در دانلود از رپیدشیر و مانند آن، این گزینه را نیز بی‌معنی کرده است.

راه دیگری که معقولانه و منطقی به نظر می‌رسد استفاده از سرویس‌های ابری (کلاد) است؛ سرویس‌هایی که روز به روز بر محبوبیت و کاربردشان اضافه می‌شود. در این حوزه نیز سایت‌های گوناگونی با خدمات متنوع وجود دارند. برای دست‌یابی به چشم‌اندازی دقیق و آشنایی با کلیت این سرویس دهندگان مطالعه مقاله « مقایسه تمام سرویس‌های ابری: Google Drive با Dropbox, SkyDrive, Box, iCloud و غیره» نگارنده، خالی از لطف نیست.

امروز قصد داریم تا به سرویس SkyDrive محصول شرکت مایکروسافت بپردازیم. این سرویس دهنده نام آشنا که 7 گیگابایت فضای رایگان را در اختیار ما قرار می دهد؛ اخیراً با طراحی و کدنویسی جدید به همراه برنامه کاربردی برای سیستم های رومیزی و گوشی‌های هوشمند در دسترس علاقمندان قرار گرفته است.

گام نخست:

اگر هنوز حسابی در اسکای درایو ندارید به نشانی skydrive.live.com سری زده و برای خود یک حساب تازه بگشایید. حال که حساب و کتابی برای خود بازکرده‌اید، می‌توانید به سادگی و با گرفتن و رها کردن، فایلهای دلخواه را در پوشه اسکای درایو قرار دهید. اگر قصد دارید تا فایل های متعددی را به همراه پوشه‌های گوناگون در این فضای ابری جای دهید؛ بهتر است از یک برنامه مدیریت آرشیو کمک بگیرید.

به وسیله چنین برنامه‌هایی می‌توانید همه فایلهای مورد نظر را فشرده‌سازی کرده و با سرعت بیشتری به سرور اسکای درایو منتقل نمایید. علی‌رغم اینکه قادرید تا فایل‌ها را به طور مستقیم از طریق وب ارسال نمایید؛ بکارگیری برنامه رومیزی اسکای درایو لطف دیگری دارد.

گام دوم:

پس از بالاگذاری فایل‌ها در سرورهای قدرتمند اسکای درایو، می‌توانید آنها را با استفاده از رایانه یا برنامه مخصوص گوشی‌های هوشمند به سادگی به اشتراک بگذارید. البته جای تاسف است که هنوز برنامه مخصوص گوشی‌های آندرویدی آنها آماده بهره‌برداری نشده است. گفتنی است، امروزه اهمیت برنامه‌های خوش دست و کاربردی برای تمامی انواع سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند نه تنها به افزایش هر چه بیشتر کاربران چنین سرویس‌هایی منجر می شود که یک نیاز ضروری برای خدمات‌دهی به عموم کاربران سرویس‌های ابری است.

حال که فایلهای مان در ابرها جا خوش کردند؛ می‌توانید آنها را در حساب اسکای درایو خود ملاحظه فرمایید. با استفاده از محیط مرورگر به آن سری می‌زنیم و پس از یافتن فایل مورد نظر، بر روی آن راست کلیک زده و از منویی که باز می‌شود گزینه Share (اشتراک گذاری) را انتخاب کنید.

گام سوم:

چیز زیاد دیگری باقی نمانده است، می‌توانید به سادگی هر چه تمام‌تر فایل خود را از طریق یک نامه الکترونیکی برای مخاطب ارسال نمایید. اگر مایلید تا گیرنده فایل قادر به ویرایش آن باشد؛ کادر مربوط به Recipient Can Edit (گیرنده قادر به ویرایش باشد) را نیز تیک بزنید. حالا باید کلیک‌رنجه کرده و دکمه Send (ارسال) را بفشارید.

email-file

احیاناً اگر می‌خواهید فایل خود را در محیط تالارهای گفتگو یا برنامه‌های پیغام رسان منتشر کنید، می‌توانید با استفاده از زبانه Get a link (دریافت پیوند)، لینک مورد نظر خود را داشته باشید. تنها باید نوع و سطح دسترسی به فایل را در ذهن خود داشته و گزینه مربوط به آن را برگزینید. پس از تولید پیوند، می‌توانید آن را منتشر کنید.

Skydrive link to file

شاید دوست دارید که فایل را در محیط شبکه‌های اجتماعی چون فیسبوک یا توئیتر پست کنید، برای این منظور هم اسکای درایو فکری کرده است، کافی است متن مورد نظر خود را در بخش Post to... بنویسید و ارسال کنید.

تنها عیب این داستان آنجاست که وقتی لینک مان برای فایل مورد نظر ایجاد شود، دیگر نمی‌توان آن را از صحنه روزگار دیجیتالی وب پاک کرد! مثلاً، اگر بعد از مدتی نظرتان عوض شود و دیگر نخواهید که کسی به فایل شما دسترسی داشته باشد کاری نمی‌توانید بکنید جز اینکه فایل را حذف یا تغییر نام دهید.

جمع بندی:

حالا ابزار قدرتمندی برای اشتراک گذاری فایلهای بزرگ در دست دارید. اما هنوز یک مشکل باقی است، هر چقدر هم که اسکای درایو خوب باشد؛ با مسئله ای به نام سرعت اینترنت چه کنیم!؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات