آموزش استفاده از گوگل‌درایو، قدم اول

پنج‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۶
مطالعه 4 دقیقه
ذخیره‌ی فایل‌ها در فضای ابری مزایای بسیاری دارد و گوگل درایو یکی از بهترین ابزارهای ذخیره‌سازی و مدیریت اسناد در فضای ابری است.
تبلیغات

با حضور رقیب قدرتمندی مانند گوگل و سرویس به نظیرش همچون Google Drive، عرصه بر سرویس‌های Dropbox، Box، SkyDrive و دیگر سرویس‌های رایج در ذخیره آنلاین ابری، تنگ شده است. Google Drive که جایگزین سرویس Google Docs شده است به کاربرانش اجازه می‌دهد که فایل‌هایشان را بر روی فضای در نظر گرفته ذخیره کرده و از هر جایی و با هر وسیله‌ای اعم از کامپیوتر، گوشی‌همراه وتبلت به آنها دسترسی پیدا کنند. در این مقاله تصمیم داریم اطلاعات لازم برای شروع کار با این سرویس را در اختیار شما قرار دهیم.

برای فعال کردن سرویس خود همین الان به لینک Google.Drive مراجعه کنید. به محض اینکه این سرویس فعال شود، گوگل به شما اطلاع خواهد داد.

در یک نگاه سریع و اجمالی، آن چه که بیشتر از همه کرد پیدا می‌کند شباهت زیاد Google Drive از نظر ظاهری و عملیاتی به سرویس پیشین ابری گوگل، Google Doc است. شما قادرید فایل‌های خود را ایجاد کرده، آنها را دسته‌بندی کرده، از نوار بالای صفحه برای جستجو استفاده کرده و همچنین فایل‌های خود را با کشیدن و رها کردن در پنجره مرورگر به فضای اختصاصی منتقل کنید.

با همه این‌ها، بر خلاف Google Doc، شما قادرید مدیریت فایل‌ها و فعالیت‌های خود را از طریق برنامه Google Drive که بر روی رایانه یا وسیله ارتباطی شما نصب می شود انجام دهید. برای دریافت این برنامه به آدرس drive.google.com مراجعه کرده و از آنجا گزینه "Download Google Drive" را از نوارجانبی چپ صفحه انتخاب کنید. بعد از اتمام نصب برنامه، پوشه "Google Drive" به دسکتاپ شما اضافه خواهد شد.

هر تغییری که در این پوشه حاصل شود به همان شکل در فضای ابری اختصاصی نیز صورت می‌گیرد و بالعکس. بنابراین اگر فایلی را به پوشه Google Drive دسکتاپ خود اضافه کنید، آن فایل به طور خودکار بر روی فضای اختصاص داده به شما ذخیره خواهد شد. اگر قبلا از دراپ‌باکس استفاده کرده باشید این عملیات و نحوه کارکرد برایتان بسیار آشنا خواهد بود.

حال که با نحوه همگام‌سازی آشنایی پیدا کردید بهتر است از ویژگی‌ها ی سرویس Google Drive نیز اطلاع داشته باشید. اگر تمایل دارید این مراحل را به صورت تصویری مشاهده کنید، سری هم به ویدئوی زیر بزنید.

فضای رایگان اسناد

همانطور که می دانید با گوگل درایو می‌توانید اسناد مختلف را بسازید و یه صورت گروهی روی آنها کار کنید.

گوگل داکس مستقیما با گوگل درایو یکپارچه شده و به شما اجازه می‌دهد با همکارانتان هم‌زمان و به صورت‌زنده روی فایل یک سند، Spreadsheet یا پرزنتیشن کار کنید. ولی نکته جالب آن است که فضای اشغال شده توسط گوگل‌داکس جزو فضای اختصاصی رایگان 5 گیگابایتی درایو محسوب نمی شود و از آن فضا، حافظه ای را به خود اختصاص نمی دهد.

امکان آپلود 30 نوع فایل مختلف

فایل‌های فتوشاپ، عکس‌ها، ویدیوها و هر آنچه که کاربرد زیادی در دنیای کنونی دارد، همه و همه توسط گوگل درایو پشتیبانی شده و می‌توانید آنها را در درایو ذخیره کرده و یا آنها را باز و مشاهده کنید. بنابراین می‌توانید ویدیوی مورد علاقه خود را در درایو بارگذاری کرده و سپس آن را در مرورگرتان تماشا کنید. اصلا اهمیت ندارد که کجا هستید.

اشتراک‌گذاری فایل‌ها، پوشه ها و یا حتی درایو اختصاصیتان

آیا سندی دارید که علاقه داشته باشید به اشتراک گذاشته شود؟ یا عکس یا ویدیوی تأثیر گذاری که بقیه از آن با خبر شوند؟؟ به مانند Google Docs می توانید با کلیک راست بر روی فایل یا پوشه مورد نظرتان و انتخاب گزینه "Share...," و انجام تنظیمات به اشتراک گذاری، هر آنچه که می‌خواهید را به اشتراک بگذارید. اگر می‌خواهید کسی به فایل‌های حافظه درایوی شما دسترسی داشته باشد کافی است بر روی کلید مربوط به آن شخص کلیک کرده و بدین ترتیب علامت + در بالا ظاهر می شود.

به کار گیری فناوری Google Goggles

به کمک تکنولوژی Goggles بهینه شده برای درایو می‌توانید متون و عکس ها را در نوار جستجو، بیابید. به کمک فناوری OCR یا تشخیص متون به کار رفته در Goggles امکان جستجوی نوشته‌های موجود در اسناد PDF یا اسکن شده نیز مهیا است.

فناوری تشخیص عکس نیز می‌تواند بسیار کاربردی باشد. به‌ این صورت که اگر شما عکس برج ایفل را آپلود کنید و سپس کلمه Eiffel Tower را جستجو کنید، عکس برای شما نمایش داده خواهد شد. در واقع در سرویس گوگل درایو، عکس‌ها و انسان‌ها شناسایی شده و در جست‌و‌جوی اطلاعات می‌توانید افراد را نیز جست و جو کنید .البته این تکنولوژی در حال پیشرفت است و هنوزآنچنان قابل اعتماد و کارا نیست ولی به هر حال زمانی که به جستجو در عکس ها یا متون نیاز دارید بسیار به کمک شما می آید.

همکاری و بحث و نظر در مورد فیلم ها، عکس ها و بیشتر

امکان بحث و تبادل نظر در Google Docs به گوگل درایو نیز سرایت کرده است. برای مثال اگر ویدیویی را در درایو آپلود کنید و آن را به اشتراک بگذارید می توانید با ابزار کامنت گذاری در مورد آن با دیگران به بحث و تبادل نظر سازنده بپردازید.

نصب برنامه‌های ثالث و جانبی

توسعه‌دهندگان برنامه‌های جانبی ، نرم افزارهای کاربردی مناسبی را به صورت یکپارچه شده با گوگل درایو ایجاد کرده اند. Pixlr برنامه‌ای برای ویرایش عکس‌های آپلود شده، HelloFax برنامه ای برای ارسال رایگان فکس و... همگی برای داشتن تجربه بهتر شما با گوگل درایو تولید شده اند. برای دریافت این برنامه‌ها و برنامه‌های مفید دیگر می‌توانید به شکل زیر عمل کنید:

to Google Drive > Settings > Manage apps > Get more apps

اگر تصمیم به استفاده از سرویس ابری گوگل دارید بهتر است آن را بر روی گوشی همراهتان نیز نصب کرده (فعلا برای اندروید و در آینده ای نزدیک برای iOS) و امکانات متعدد معرفی شده در این مقاله را استفاده کنید و مهمتر از همه، نظر خود را در بخش نظرات برای ما ارسال کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات