بهترین راهکارهای شناسایی لینک‌های آلوده و خطرناک

سه‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
فضای وب مملو از صفحه‌های آغشته به ویروس و بدافزار است با این راهنما در امان بمانید.
تبلیغات

فضای وب، همانقدر امن و مطمئن است که کاربرانش آن را می‌سازند. اما برخلاف دنیای که در آن زندگی می‌کنیم، می‌توان بسیاری از موارد را در محیط اینترنت کنترل کرد و امنیت سیستم و اطلاعات شخصی را بالا برد. شما می‌توانید پیش از ورود به هر سایتی، از امنیت و غیرآلوده بودن آن مطمئن شوید. اما آیا راهی هست تا پیش از کلیک کردن روی لینک‌ها، از سلامت لینک مربوطه اطمینان حاصل کرد؟ برای رسیدن به پاسخ خواندن مقاله را ادامه دهید.

یکی از ابتدایی‌ترین توصیه‌های ما به شما، عدم کلیک بر روی هر لینکی است که مشاهده می‌کنید! بخصوص هر جا که نشان دانلود را بر روی صفحه ملاحظه کردید بر روی آن کلیک نکنید تا از سایت‌های عجیب و غریب سر در نیاورید. باید بیش از این مراقب لینک‌های پیش روی خود باشید.

یکی از ساده‌ترین راه‌های در امان ماندن همانا نگه داشتن نشانگر ماوس بر روی لینک و مشاهده نشانی کامل سایت مقصد در کادر پایین مرورگر است. اگر مقصد یکی از سایت‌های نام آشنا بود، با خیال آسوده بر روی آن کلیک کنید. اما اگر آن‌را نمی‌شناختید باید چه کار کنید؟ چگونه می‌توان از بی خطر بودن آن اطمینان حاصل نمود؟ برای این مهم می‌توانید لینک مربوطه را در یکی از سایت‌های زیر بررسی کرده و پس از کسب اطمینان با خیال راحت از آن بازدید کنید.

McAfee SiteAdvisor

link-scan01

افزونه McAfee Site Advisor که بر روی مرورگر اینترنتی فایرفاکس قابل نصب است، می‌تواند سایت‌ها را از نظر امنیتی بررسی و برای هر کدام نشانه مخصوصی را علامتگذاری نماید. نشانه سبز برای سایت‌های ایمن، نارنجی سایت‌های متوسط‌ و قرمز برای موارد مخاطره آمیز. پس با یک نگاه قادر خواهید بود که از وضعیت سایت مورد نظر خود مطلع شوید.

از آنجا که شرکت مکآفی سالهای سال است که در حوزه امنیتی فعالیت می‌کند، ایندکس پر و پیمانی از سایت‌ها را داشته و از سطح امنیتی آنها اطلاع موثق دارد. و از آنجایی که بانک اطلاعاتی فوق هر روز برزورسانی می‌شود، می‌توان با خیال راحت به وبگردی بپردازیم. جالب اینکه مکآفی مدعی است بیش از 95 درصد وب را کاویده و از نظر امنیتی دسته‌بندی نموده است. راستی، اگر از گجت‌های آندرویدی استفاده می‌کنید، نصب این ابزار امنیتی را فراموش نکنید!

SafeWeb محصول شرکت Norton

link-scan02

شرکت Norton یکی از غول‌ها در زمینه امنیت رایانه‌ای به حساب می‌آید، آنها راهکار ساده‌تری را برای امنیت کاربران تدارک دیده اند. کافی است به سایت SafeWeb مراجعه کرده و نشانی اینترنتی سایت مورد نظر خود را وارد نمایید تا از منظر امنیتی مورد بررسی قرارگیرد.

گزارشی که Norton در اختیار شما قرار می‌دهد دارای جزئیات پر و پیمانی است که 17 تست گوناگون را بر روی سایت مورد بررسی انجام داده و نتیجه هریک از موارد را به صورت مجزا در اختیارتان قرار می‌دهد. نکته حائز اهمیت این است که برای برخی از وب‌سایت‌ها نقطه نظرات تعدادی از کاربران نیز جمع‌اوری شده تا از صحت و سقم اطلاعات اطمینان حاصل کنید. برای اینکه کمی از خودمان مطمئن شویم، زومیت را در Norton مورد بررسی قراردادیم، بد نیست شما هم به نتایج نگاهی بیاندازید.

WOT-Web Of Trust

link-scan03

فایرفاکس، کروم، اینترنت اکسپلورر، سافاری، اپرا و غیره، فرقی نمی‌کند از کدام مرورگر وب استفاده می‌کنید، با این برنامه امنیتی که در قالب افزونه ساخته شده ، خیال کاربران راحت است. به کمک این ابزار قادرید تا شهرت وب سایت مورد نظر خود را در اینترنت کاویده و از اعتبار و امنیت آن اطمینان حاصل کنید. WOT اطلاعاتی در زمینه‌های اعتماد، حریم خصوصی، قابلیت اطمینان، میزان اعتماد فروشندگان و ایمنی برای استفاده کودکان را برای هر سایت نشان می‌دهد.

از این گذشته اگر حس و حال نصب افزونه را ندارید، می‌توانید به سادگی به وب سایت WOT رفته و از امکانات محدودتر آن مانند کادر جستجو، نشانی مورد نظر خود را بررسی امنیتی کنید. مزیت اصلی WOT آن است که می‌تواند وب سایت‌ها را با توجه به پارامترهای کاربردی چون تجربه بد کاربران، کلاهبرداری اینترنتی و میزان مناسب بودن محتوای آن برای کودکان بررسی نماید.

URL Void

link-scan04

URL Void نیز درست مانند Norton SafeWeb پایگاهی است که برای بررسی وب سایت‌های گوناگون باید به آن سر زده و نشانی صفحه مورد نظر را وارد کنید، سپس موتور سایت با کمک سایت‌های دیگری چون Norton و MyWOT نشانی مربوطه را بررسی کرده و نتیجه را در اختیار شما قرار می‌دهند. این اسکنر اینترنتی رایگان همچنین لینک‌های مربوط به هریک از اسکن‌ها را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد.

Sucuri

link-scan05

این سایت را می‌توان گل سرسبد فهرست دانست. البته اگر مایلید تا از تمامی خدمات Sucuri بهره مند شوید باید قدری سر کیسه را شل کنید و از سرویس غیر رایگان آن استفاده کنید تا با استفاده از ویژگی ضد بدافزاری که دارد کلیه وب سایت‌های آلوده را برای شما امن نماید. اگر در این اثنای بی پولی بعد از عید نمی‌خواهید خرج بی خودی کنید، باز هم می‌توان به رایگان از Sucuri بهره برد. کافی است لینک سایت مورد نظر خود را بدهید تا آن را از نظر امنیتی بررسی نماید. یکی از کارت‌های برنده‌ی Sucuri آن است که می‌تواند نشانی‌های کوتاه شده را نیز بررسی کند، امکانی که هنوز غول‌های امنیتی چون Norton نیز آن را ارائه نمی‌کنند.

گفتنی است استفاده از این پنج سایت تنها یکی از راهکارهای تدافعی برای شماست تا خود را در برابر مخاطرات وب همچنان ایمن و خندان نگه دارید. با وجودی که هیچ‌یک از آنها تمام و عیار نمی‌تواند امنیت رایانه دوست داشتنی‌تان را تامین کند؛ و همیشه این هوشمندی شماست که بهترین و رایگانترین سپر دفاعیتان به حساب می‌آید، چه خوب است که برای دریافت برنامه و فایلهای مورد استفاده همیشه به منابع مطمئن و مورد وثوق رجوع کنیم، سایتی درست مثل زومیت افسانهای خودمان!

اگر شما هم راهکار بهتری سراغ دارید، ما را از این اطلاعات بی بهره نگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات