پنج راه ساده برای اسکریپت نویسی با پلتفرم گوگل

پنج‌شنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
Google Apps Script، پلتفرم ابری گوگل برای برنامه نویسی و اسکریپت نویسی است.
تبلیغات

پلتفرم Google Apps Script مبتنی بر جاوا اسکریپت بوده و به کمک آن می‌توان نرم‌افزارهای دارای حجم کم و حتی وب‌اپلیکیشن‌ها را توسعه داد. حال در این مقاله پنج روش مختلف و رایج برای استفاده از این پلتفرم پر کاربرد را معرفی می‌کنیم.

ابزار Google Apps Script به احتمال زیاد یکی از پرکاربردترین ابزارهای موجود برای برنامه نویسان است؛ اگر به این پلتفرم آشنایی ندارید باید بدانید که این پلتفرم قادر است تمامی کدهای شما را کنترل کرده و آن را به یک اپلیکیشن تبدیل کند. این پلتفرم مبتنی بر جاوا اسکریپت 1.6 است که البته ویژگی‌هایی از نسخه‌ی 1.7 و 1.8 را نیز به همراه دارد. یکی از بارزترین قابلیت‌های گوگل‌اپ اسکریپت، اجرای آن در سرویس ابری گوگل است؛ در حقیقت کاربران می‌توانند بدون نیاز به نصب هیچ نرم‌افزاری از این پلتفرم برای توسعه‌ی کدهای خود استفاده کنند.

گوگل‌اپس اسکریپت در سمت سرور و کلاد اجرا می‌شود. گوگل درباره این سرویس خود اعلام کرده که این پلتفرم راه‌های آسانی را برای اجرا و تعامل خودکار کدهای کاربران با سرویس‌های گوگل و حتی سرویس‌های شخص ثالث دارد. افزونه‌های Google Docs، Sheets و Forms توسط این پلتفرم توسعه داده شده‌اند.

احتمالا برخی کاربران این پلتفرم را به سرویس IFTTT تشبیه کنند اما باید یادآور شویم که با اینکه هر دو سیستم کاربردی متفاوت و در برخی مواقع یکسان دارند اما گوگل‌اپ اسکریپت پلتفرمی مجزا و محیطی برای یکپارچه سازی کدها به شمار می‌آید. در واقع این پلتفرم یک محیط یکپارچه‌ی توسعه‌ی نرم‌افزار یا IDE است که تحت مرورگر اجرا می‌شود. این محیط گرافیکی تمام یا شماری از ابزارهای لازم برای توسعه‌ی نرم‌افزار را همراه دارد. در این پلتفرم دسترسی به ابزارها و اعمال آن‌ها در پروژه‌، تسهیل شده‌ است. مهم‌ترین مزیت این پلتفرم اجرا در سرویس ابری است که دسترسی از تمام دستگاه‌ها را به برنامه نویسان فراهم می‌کند.

همان طور که اشاره شد، گوگل‌اپ اسکریپ زبان اسکریپت نویسی برای گوگل شیت بوده و تمامی امکانات لازم برای کنترل و تعامل با کدها را فراهم می‌کند. حتی توسط این پلتفرم می‌توانید وب‌اپلیکیشن بسازید. برای آشنایی بیشتر با این پلتفرم می‌توانید ویدئوی زیر را تماشا کنید.

حال با این پلتفرم آشنا شده‌اید و شاید بسیاری از افراد مشتاق شده‌اند که اسکریپت نویسی با این پلتفرم را شروع کرده و یاد بگیرند. در این مقاله سعی کردیم تا راه‌هایی را برای این دسته از افراد برای یادگیری این پلتفرم معرفی کنیم.

CodeAcademy

کد آکادمی در سال ۲۰۱۱ با هدف نگاهی نو به بحث آموزش راه اندازی شد. به گفته خود مدیران این سایت تیم کد آکادمی خود را متعهد کرده است تا بهترین تجربه آموزش آنلاین را برای کاربران فراهم کند. در حال حاضر زبان‌های JavaScript، PHP، HTML، CSS، Python، Ruby و تعدادی API در این سایت در محیطی کاملا تعاملی آموزش داده می‌شوند.

منظور از محیط تعاملی این است که کاربر در حین یادگیری مطالب آموزشی در همان لحظه می‌تواند در این سایت کدهای فراگرفته شده را وارد کرده و خروجی آن را مشاهده کند. از مزایای متودولوژی این سایت می‌توان این نکته اشاره کرد که مطالب آموزشی در سایت کد آکادمی به بخش‌های بسیار کوچک تقسیم بندی شده‌اند به طوری که حجم زیادی از مطالب به یک باره در معرض دید کاربر قرار نمی‌گیرد. با پیروی از چنین روشی در هر بخش یا Chunk، کاربر یک سری مبحث کاربردی را فرا گرفته و جهت حصول اطمینان از یادگیری کامل وی، در انتهای هر بخش پروژه‌ای تعریف شده که کاربر باید آن را انجام داده تا بتواند به بخش بعد برود.

از سوی دیگر در بخش‌های بعدی جهت یادآوری مطالب گذشته، مدرسین به مرور نکات ضروری مباحث قبل نیز می‌پردازند. یکی دیگر از فواید سایت کد آکادمی این است که در این سایت روند پیشرفت کاربر در هر دوره به صورت نمودار به وی نشان داده می‌شود.

به عبارت دیگر پس از ثبت نام در هر دوره نقشه راهی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد که از آن طریق کاربر متوجه خواهد شد که چه قدر از مسیر آموزشی خود را پیموده است. کاربر همچنین در آن واحد می‌تواند در هر تعداد دوره که تمایل داشته باشد ثبت نام کرده و به مطالعه مواد آموزشی بپردازد. حال به کمک این پلتفرم می‌توان از اسکریپت نویسی گوگل برخوردار شد؛ اگر به نحوه‌ی کدنویسی با جاوا اسکریپت آشنایی دارید پس به راحتی می‌توانید به کمک کد آکادمی تمامی‌ کدها و اسکریپت‌های خود را اجرا کنید.

مستندات گوگل‌اپ اسکریپت

گوگل مستندات و فایل‌های مجزایی را برای آموزش گوگل‌اپ اسکریپت در نظر گرفته که راه آسانی را برای آموزش فراهم می‌کند. این مستندات، مثال‌های واقعی از APIهایی که در دنیای واقعی کاربرد دارند ارائه کرده که توسط آن کاربران به راحتی می‌توانند عملا با کدها و APIها تعامل داشته باشند. نحوه‌ی کار گوگل‌اپ اسکریپت به زبان ساده و شیوا در این مستندات توضیح داده شده است. تمامی این فایل‌ها به طور آنلاین و از سایت توسعه دهندگان گوگل در دسترس قرار گرفته است.

نمونه‌های گوگل‌اپ اسکریپت

برخی از افراد با استفاده از مستندات و فایل‌ها به راحتی می‌توانند مطلبی را فرابگیرند و معمولا کتب و جزوات آموزشی را ترجیح می‌دهند. این دسته از افراد بوسیله کتاب‌ها به بهترین روش موضوع دلخواه خود را یاد می‌گیرند. کتاب‌ها بهترین روش هستند اما افراد دیگری نیز هستند که سبک یادگیری متفاوتی داشته و تمایل دارند تا به صورت عملی موضوع مورد علاقه خود را یاد گرفته و از طریق آزمون خطا و یادگیری، مهارت خود را محک بزنند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید می‌توانید از نمونه‌های آماده گوگل استفاده کنید؛ این نمونه‌ها در گیت‌هاب قرار گرفته و تمامی افراد جهت یادگیری می‌توانند از آن استفاده کنند. می‌توانید به منبع عظیمی از کدهای نمونه و غنی از این پلتفرم را در اکانت گیت‌هاب گوگل دسترسی داشته باشید.

Googleappsscript.org

یکی دیگر از منابع خوب برای یادگیری گوگل‌اپ اسکریپت سایت googleappsscript است که توسعه دهندگان به راحتی می‌توانند با استفاده از آموزش‌های سلسله مراتبی آن نحوه‌ی توسعه‌ی کدهای خود را فرا بگیرند. این سایت تمام فوت و فن‌های گوگل‌اپ اسکریپت را شامل نمی‌شود، اما در عوض برای افراد مبتنی و کسانی که یادگیری این پلتفرم را جدیدا شروع کرده‌اند مناسب است. می‌توان مثال‌هایی از گوگل‌اپ اسکریپت در این یافت که یادگیری را به مراتب آسان‌تر می‌کند.

راهنمای جاوا اسکریپت گوگل

نوشتن کد آسان است اما نوشتن یک کد خوب کمی پیچیده و زمان‌بر است. طی کد نویسی پیش بینی اینکه چه زمانی کد برای اشتراک گذاری با دیگران آماده می‌شود سخت است. همچنین برطرف کردن باگ‌های کد نیز فرآیندی زمان‌بر است. شاید هنگام کدنویسی نیاز باشد تا آن را با افراد دیگری به اشتراک بگذارید تا از توصیه‌ و کمک‌های آن‌ها استفاده کنید. به همین منظور می‌توانید از راهنمای جاوا اسکریپت گوگل استفاده کنید که یک منبع حیاتی برای آموزش نوشتن کدهای کارآمد توسط سبک نگارش جاوا اسکریپت به شمار می‌آید و همچنین توسعه دهندگان کمپانی گوگل نیز از این راهنما برای توسعه‌ی کدهای خود استفاده می‌کنند.

در این آموزش به روش‌های رایج برای یادگیری گوگل‌اپ اسکریپت اشاره شد، اگر شما هم جزو توسعه دهندگان و برنامه نویسان هستید و با این پلتفرم آشنایی دارید، تجربیات خود را با زومیتی‌ها به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات