سه روش ساده برای محافظت از اطلاعات حافظه فلش

شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
حافظه‎ی فلش، ابزاری بسیار کاربردی است که به خاطر کوچک بودن، ممکن است به‌راحتی گم شود و اطلاعاتمان از دست برود؛ به همین خاطر محافظت از اطلاعات آن امری ضروری است.
تبلیغات

درایوهای یواس‎بی، قابل حمل و عموما همه‌جا قابل استفاده هستند. این ویژگیها آنها را وسیله مناسب برای انتقال داده بین رایانهها کرده است. اما با توجه به قابل حمل بودن آنها، ممکن است به‌آسانی گم شوند. بنابراین، همیشه باید از فایلهای حساس که روی یک حافظه‎ی فلش حمل میشود محافظت کنید.

متأسفانه، نمی‎توانید صرفا با رمز عبور از حافظه‎ی فلش خود محافظت کنید؛ مثل اینکه بخواهید با یک رمز عبور از کل کامپیوتر یا تلفن خود محافظت کنید. ابزارهایی که به‌طور جدی از اطلاعات حافظه محافظت میکنند، همه با رمزگذاری کار میکنند؛ مگر اینکه بخواهید روی یک درایو فلش امن با رمزگذاری سخت‌افزاری سرمایه‌گذاری کنید. به‌هرحال میتوانید از برنامههای کاربردی رایگان برای دستیابی به یک سطح مشابه از حفاظت و ایمنی بهره ببرید.

این مقاله خلاصه‎ای از ساده‌ترین راه‎ها برای حفاظت از رمز عبور فایلها و پوشهها در حافظه‎ی فلش را شرح داده است.

۱. ذخیره جداگانه هر فایل‎ با یک رمز عبور

همان‌طور که در بالا ذکر شد، نمی‎توانید از رمز عبور امن برای کل یواسبی خود بدون استفاده از رمزگذاری محافظت کنید. با این حال، اگر از فرایند رمزنگاری طولانی کل پوشهها خسته شده‌اید و نیاز به یک راه بسیار سریع برای محافظت از چند فایل انتخاب‌شده دارید، می‎توانید به‌راحتی آنها را با رمز عبور یواسبی ذخیره کنید.

بسیاری از برنامه‎ها، از جمله ورد و اکسل، به شما این امکان را می‎دهند که فایلها را با رمز عبور ذخیره کنید.

برای مثال در ورد، زمانی که یک سند باز باشد، به قسمت File -> Info بروید، منوی Protect Document را باز و گزینه Encrypt with Password را انتخاب کنید.

Word-Encrypt-With-Password-670x457

اکنون گذرواژه خود را وارد و آن را تأیید کنید تا از سند خود محافظت کنید.

Word-Encrypt-Document

در آخر، سند خود را ذخیره کنید و رمز عبور را فراموش نکنید.

Word-Protected-Document

برای محافظت از فایل‌های PDF در حافظه فلش، می‎توانید از PDFTK Builder استفاده کنید. این برنامه پرتابل (بی‌نیاز به نصب) است.

۲. ایجاد یک پارتیشن رمزگذاری شده و محافظت‌شده با رمز

بسیاری از ابزارها می‎توانند حافظههای خارجی را رمزگذاری و از رمز عبور اطلاعات محافظت کنند؛ ولی برای اجرا به دسترسی سطح مدیریتی نیاز دارند. به همین دلیل برای اتصال به کامپیوترهایی که در آن‎ها مجوز ادمین ندارید، این‌ ابزارهایی راه حل مناسب و قابل اطمینانی نیستند.

برنامه Rohos Mini Drive، ابزاری است که بدون نیاز به مجوز ادمین کار می‌کند. نسخه رایگان این برنامه می‎تواند یک پارتیشن محافظت‌شده با رمز، پنهان و رمزگذاری شده تا ۲ گیگابایت روی فلش درایو ایجاد کند. این ابزار از رمزنگاری AES با کلید ۲۵۶ بیتی استفاده می‎کند. با کمک نسخه قابل حمل Rohos Disk Browser که می‎توانید روی حافظه‎ی فلش خود نصب کنید، نیازی به رمزنگاری درایوهای محلی کامپیوتر هدف ندارید و می‎توانید به داده‎های محافظت‌شده خود در هر جایی دسترسی داشته باشید.

Rohos-Mini-Drive-Start

 در صفحه شروع Rohos Mini Drive روی Encrypt USB Drive کلیک کنید، درایو مورد نظر را انتخاب کنید، گذرواژه جدیدی مشخص کنید و روی Create disk کلیک کنید. با این کار، یک فضای محافظت‌شده و رمزنگاری شده در حافظه‎ی فلش شما ایجاد می‎شود.

Rohos-Encrypt-USB-Drive

می‎توانید قسمت محافظت‌شده را با کلیک روی آیکون Rohos Mini.exe در پوشه‎ی اصلی درایو یواسبی خود باز کنید. پس از وارد کردن گذرواژه، دیسک Rohos به‌عنوان یک درایو جداگانه نصب می‎شود و میتوان از طریق فایل اکسپلورر به آن دسترسی پیدا کرد. برای بستن پارتیشن Rohos، روی آیکون آن در نوار ابزار ویندوز راست کلیک و Disconnect را انتخاب کنید.

Rohos-Disconnect

جهت کسب اطلاعات بیشتر از رمزگذاری Rohos Mini Drive، به راهنمای آن مراجعه کنید.

لینک دانلود: Rohos Mini Drive

۳. رمزگذاری کل درایو فلش

VeraCrypt یک نرم‎افزار پرتابل است که به‌طور مستقیم از درایو فلش اجرا میشود و متأسفانه برای اجرای آن به دسترسی به ادمین نیاز است. VeraCrypt از رمزنگاری AES سریع با کلید ۲۵۶ بیتی استفاده می‎کند و نسخه رایگان آن دارای محدودیت درایو در حد ۲ گیگابایت است.

VeraCrypt دارای ویژگی رمزگذاری سریع با استفاده از چندین الگوریتم مختلف از جمله AES ،Serpent ،TwoFish و همچنین ترکیبی از همه این‎ها است. همانند Rohos Mini Drive، این برنامه می‎تواند یک دیسک رمزگذاری شده مجازی مشابه یک دیسک واقعی ایجاد کند. با استفاده از این برنامه، میتوانید کل پارتیشنها یا دستگاههای ذخیره‌سازی را رمزگذاری کنید.

VeraCrypt Portable را دانلود و آن را به درایو یواس‎بی منتقل کنید. وقتی برنامه را راه‌اندازی می‎‎کنید، تمام درایوهای موجود را نشان میدهد. یکی از آنها را انتخاب و روی Create Volume کلیک کنید. سپس VeraCrypt Volume Creation Wizard راه‌اندازی خواهد شد.

VeraCrypt-Start

برای رمزگذاری درایو فلش، گزینه Encrypt a non-system partition/drive را انتخاب و روی Next کلیک کنید.

VeraCrypt-Choice

در مرحله بعد، می‎توانید یکی از گزینه‌های Standard یا Hidden VeraCrypt volume را به‌عنوان درایو رمزنگاری شده‌ی خود انتخاب کنید. اگر گزینه Hidden VeraCrypt volume را انتخاب کنید، خطر آشکار شدن گذرواژه‌ شما کاهش می‎یابد. توجه داشته باشید که اگر بخواهید Volume Hidden VeraCrypt ایجاد کنید، باید کل درایو USB را فرمت کنید.

در اینجا با انتخاب گزینه Standard VeraCrypt volume آموزش ادامه داده می‎شود. در پنجره بعدی، روی ...Select Device کلیک و دیسک خود را انتخاب کنید، سپس با انتخاب OK، آن را تأیید و روی Next کلیک کنید.

VeraCrypt-Location

برای رمزگذاری تمام درایو فلش، گزینه Encrypt partition in place را انتخاب و روی Next کلیک کنید. در این لحظه VeryCrypt به شما هشدار می‎دهد که باید یک نسخه پشتیبان از دادههای خود داشته باشید؛ در صورتی که هنگام رمزگذاری اشتباهی رخ دهد. Encryption و Hash Algorithm را انتخاب کنید. سپس می‎توانید با تنظیمات پیش‌فرض جلو بروید. حالا میتوانید رمز عبور خود را تنظیم کنید. در مرحله بعدی، حرکات تصادفی ماوس شما قدرت رمزگذاری را تعیین میکند.

VeraCrypt-Randomness

در مرحله بعد حالت پاکسازی (Wipe Mode) مورد نظر خود را از میان گزینه‎های حذف بیشتر یا امنیت بیشتر انتخاب کنید. در پنجره نهایی روی Encrypt کلیک کنید تا رمزگذاری شروع شود.

VeraCrypt-Encrypt

لینک دانلود: VeraCrypt Portable

Toucan، جایگزینی برای VeraCrypt است که یک برنامه قابل حمل به شمار می‌رود و به شما امکان همگام‌سازی، پشتیبان‌گیری و ایمن کردن فایل‎هایتان را میدهد.

ایجاد آرشیو محافظت‌شده با رمز عبور

ابزارهای آرشیوی مثل 7-Zip، هم می‎توانند رمزگذاری کنند و هم از رمز عبور فایلهایتان با AES-256 محافظت کنند.

برنامه 7-Zip را نصب و اجرا کنید، روی فایل یا پوشه مورد نظر خود در فلش کلیک راست کنید و 7-Zip -> Add to Archive را انتخاب کنید. سپس در پنجره‎ای که نمایش داده میشود، فرمت آرشیو خود را انتخاب و رمز عبور را وارد کنید. سپس روی OK کلیک کنید تا فرآیند آرشیو کردن و رمزگذاری شروع شود.

7Zip-Archive

لینک دانلود: i 7-Zip

فایل‎های شما محافظت شدند

حالا می‎دانید چگونه رمز عبور خود را محافظت و درایو فلش را رمزگذاری کنید. همچنین میتوانید از پوشههای ویندوز محافظت کنید یا فایلها و پوشههای خود را پنهان کنید.

آیا تابه‌حال اطلاعات گوشی‎های هوشمند خود را رمزگذاری کرده‌اید؟ شما چگونه از رمز عبور فلش خود محافظت کنید؟ آیا می‎توانید ابزارهای دیگری را جدای از آنچه در بالا ذکر شد توصیه کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات