نحوه اجرای سیستم عامل کروم روی فلش

شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
لازم نیست برای استفاده از ویژگی‎های سیستم عامل دسکتاپ گوگل، یک کروم‎­بوک خریداری کنید. در واقع، تمام آنچه نیاز دارید، یک کامپیوتر و یک حافظه‌ی یواس‌بی است.
تبلیغات

گوگل به‌طور رسمی، روشی برای نصب سیستم عامل کروم بدون داشتن کروم­‎بوک ارائه نکرده است؛ اما توسعه‌دهندگان روش‌هایی برای بهره بردن از این سیستم عامل متن باز یافته‌اند. با این روش، حتی با داشتن سیستم‎عامل ویندوز، مک یا لینوکس، میتوان از آن بهره برد. البته با این روش، سیستم عامل کرومیوم روی رایانه‌ی شما نصب نمی‌شود و از این بابت جای نگرانی نیست.

در ادامه، ایجاد یک حافظه‌ی فلش با قابلیت بوت سیستم عامل کرومیوم را آموزش می­‎دهیم. اما قبل از شروع، باید موارد زیر را تهیه کنید.

نکته: محتویات داخل فلش به‌طور کامل در طول فرایند نصب پاک خواهند شد. پس برای حفظ هر گونه اطلاعات باارزش خود، لطفا آن را در جای دیگری ذخیره کنید.

مرحله یک: آخرین نسخه از ایمیج سیستم عامل کرومیوم را دریافت کنید

گوگل به‌صورت رسمی سیستم عامل کروم را برای دانلود و دریافت آن قرار نداده است. بهترین گزینه برای انجام این کار، Arnold The Bat است.

دانلود آخرین بیلد سیستم عامل کرومیوم

مرحله دوم: استخراج فایل ایمیج

در این مرحله با یکی از نرم­‎افزارهای 7-Zip که در بالا اشاره شد، فایل دانلودشده با فرمت 7z را اکسترکت کنید.

run-chrome-os-usb-extract-7-zip

مرحله سوم: فرمت کردن فلش مموری

فلش خود را به درگاه یواس­‎بی رایانه متصل و با انتخاب Fat32 آن را فرمت کنید. البته انجام این فرآیند در ویندوز خیلی راحت‌­تر است؛ اما در مک و لینوکس نیز چندان مشکل نخواهد بود.

run-chrome-os-usb-format-windows

کاربران مک می‎توانند برنامه پیش‌فرض Disk Utility را اجرا و با انتخاب Fat32 آن را فرمت کنند. اگر هم به جای «Fat32» عبارت «MS-DOS FAT» را مشاهده کردید، جای نگرانی نیست؛ چون همان کار را انجام خواهد داد.

run-chrome-os-usb-mac-format

اگر روش‎های ویندوز یا مک گیجتان میکند، از برنامه‎­های SD Card Formatter با توجه به سیستم عامل خود بهره بگیرید.

دانلود SD Card Formatter برای ویندوز (رایگان) و برای مک (رایگان)

به کاربران لینوکس نیز برنامه GParted را پیشنهاد می‎کنیم. همچنین در صورت آشنایی با shell یا Terminal، می‌­توانید از دستورهای آن برای فرمت کردن حافظه­‎های خارجی روی مک استفاده کنید.

برای شناخت بهتر فلش‌ خود و جلوگیری از مشکلات بعدی، می‌‌توانید نام این حافظه را «Chrome» بگذارید. بدین ترتیب اگر سیستم‌‌عامل‌های مختلفی در چندین حافظه‌ی فلش دارید، به‌راحتی قادر خواهید بود آن‌ها را از یکدیگر تفکیک کنید.

مرحله چهارم: دانلود و نصب Etcher

نرم‌افزارهای زیادی برای نصب ایمیج‎­ روی هارددرایو اکسترنال وجود دارند؛ اما با انجام تحقیق، به این نتیجه رسیدیم که Etcher بهترین آن‌ها است. این برنامه به‌صورت چند سکویی (Cross platform) طراحی شده است؛ بدین ترتیب با رابط کاربری یکسانی در تمام سیستم‌عامل‌ها اعم از مک، ویندوز یا توزیع‌های لینوکس، مواجه خواهید شد. مهم‌تر از آن، تأیید فرایند نصب ایمیج است. به‌عنوان مثال زمانی که نصب ایمیج روی فلش انجام می‎شود، این برنامه کنترل می‌­کند که آیا همه چیز به‌درستی انجام شده است یا خیر.

دانلود Etcher برای ویندوز، مک یا لینوکس (به‌صورت رایگان) 

run-chrome-os-usb-etcher-completed-3-steps

مرحله پنجم: اجرای Etcher و نصب ایمیج

در این مرحله فایل اکسترکت شده‎ی آخرین نسخه سیستم عامل کرومیوم (که در مراحل دوم و سوم اشاره شد) و نرم­‌افزار Etcher را روی رایانه خود (با توجه به مرحله چهارم) دارید. برای نصب ایمیج، ابتدا فلش فرمت شده، با نام «Chrome» را به رایانه متصل (همان‌طور که در مرحله سوم بیان شد) و سپس برنامه Etcher را باز کنید.

۱- روی Select Image کلیک کنید و فایل ایمیج سیستم عامل کرومیوم را پیدا و به Etcher اضافه کنید.

۲- روی Select Drive کلیک و Chrome (فلش درایو) را انتخاب کنید.

۳- با کلیک روی Flash، فرآیند نصب ایمیج شروع‌ می‌شود و در پایان، باید پیغام موفقیت­‎آمیز بودن آن را ببینید

run-chrome-os-usb-etcher-validate-1

با تمام شدن فعالیت Etcher، یک فلش با قابلیت بوت سیستم عامل کرومیوم دارید.

مرحله ششم: ریبوت کردن و گزینه‎­های بوت

«بوت» فرآیند انتخاب سیستم عامل است. هر کامپیوتری به کاربر خود اجازه می‎­دهد که از درایو دلخواه، سیستم عامل مورد نظر بوت شود. حالا ممکن است این فرآیند از روی هارد درایو، درایو یواس‎بی یا حتی از روی درایو دی‎­وی‎­دی صورت بگیرد.

run-chrome-os-usb-windows-boot

ویندوز و لینوکس

 کامپیوترها دارای تنظیمات مختلف بایوس هستند و معمولا در آن‌­ها منوی «Boot Options» با میانبرهای F5 ،F8 یا F12 صفحه کلید، قابل دسترسی خواهد بود. اگر با این روش تنظیمات بوت را پیدا نکردید، به تنظیمات بایوس خود بروید.

 مک

 وقتی که مک خاموش و ری‎­استارت شد، کلید Option را نگه دارید. پس از انجام این کار، با سیاه شدن صفحه نمایش نگران نشوید؛ چون عملکردی عادی محسوب می‌شود و سیستم شما دچار اختلالی نشده است. کلید Option را همچنان پایین نگه‌ دارید تا منوی بوت را برای انتخاب بین هارد مکینتاش و درایو یواس­‎بی (که با اسم «EFI» به رایانه متصل است) مشاهده کنید.

run-chrome-os-usb-mac-boot

مرحله هفتم: بوت به سیستم عامل کروم

از منوی بوت، یواس‎بی درایو را انتخاب کنید، سپس اینتر را بفشارید تا رایانه از این طریق بوت شود. حالا می‎­توانید از سیستم عامل کروم لذت ببرید؛ بدون اینکه روی هارد دیسک و سیستم عامل اصلی تأثیری داشته باشد و به مشکلی برخورد کنید. کار کردن با این سیستم عامل به‌قدری ساده است که حتی کودکان و افراد مسن هم می‎توانند به‌راحتی با کروم‎­بوک ارتباط برقرار کنند و آن را به کار ببرند.

run-chrome-os-usb-chromium-os-screenshot

اگر فکر می‎کنید برای هر بار بوت شدن این سیستم عامل باید زمانی را صرف نصب مجدد کرومیوم کنید، نگران نباشید؛ چون نصب این سیستم عامل فقط در اولین باری که بوت شد، انجام می‎­شود و در دفعات بعدی مستقیما به صفحه لاگین خواهید رفت.

آیا تا به حال سیستم عاملی را با یواس‎­بی اجرا کرده‌اید؟

ایده‎­ی اجرای سیستم عامل از طریق فلش، یک سری مزایا دارد. با این کار، رایانه شما همیشه در کنارتان خواهد بود و می‌توانید در هر کامپیوتری، سیستم عامل خود را اجرا کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات