آموزش نحوه محاسبه میزان برق مصرفی کامپیوتر

جمعه ۲۵ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۷
مطالعه 2 دقیقه
آیا می‌دانید کامپیوتر شما در روز چقدر برق مصرف می‌کند و احتمالا چه هزینه‌ای را به شما تحمیل می‌کند؟
تبلیغات

کامپیوتر شما در طول روز چقدر برق مصرف می کند؟ هزینه برق مصرفی کامپیوتر شما چقدر است؟ اگر شما هم کنجکاو هستید تا بدانید کامپیوتر رومیزی یا لپ تاپ تان در طول روز دقیقا چقدر برق مصرف می کند، خواندن این مقاله را ادامه دهید تا با یک روش ساده و بدون نیاز به تجهیزات الکترونیکی، میزان مصرف کامپیوتر خود را محاسبه کنید.

مرحله اول: در ابتدا شما می بایست میزان مصرف قطعات مختلف کامپیوتر از جمله مانیتور، CPU، کارت گرافیک و دیگر قطعات کامپیوتر را بر حسب کیلو وات محاسبه کنید. نگران نباشید! نیازی نیست این کار را بصورت دستی انجام دهید. نرم‌افزار مجانی Joulemeter که توسط مایکروسافت تولید شده این کار را به سادگی برایتان انجام می‌دهد. این نرم افزار میزان مصرف برق کامپیوتر را در شرایط مختلف و براساس شدت روشنایی نمایشگر و یا میزان بار برروی پردازنده محاسبه و اعلام می کند.

مرحله دوم: پس از دانلود، نصب و اجرای برنامه، ابتدا در تب اول که Calibration نام دارد، مشخصات کامپیوتر خود را انتخاب کنید. این نرم افزار برای محاسبه دقیق میزان مصرف در کامپیوترهای رومیزی نیاز به ابزاری به نام WattsUp Pro دارد که از طریق پورت USB به کامپیوتر متصل می شود. اما بدون آن نیز می توان میزان مصرف را با دقت کمی پایین تر محاسبه کرد.

اگر کاربر نوت بوک هستید می بایست زمانی که شارژ باتری بیشتر از ۵۰% است نرم افزار را اجرا کرده و سپس گزینه Running on Battery را انتخاب کنید. پس از آن روی Refresh Status کلیک کردپه و زمانی که عبارت Ready to Perform Calibration روشن شد، برروی دکمه Perform Calibration کلیک کنید. کمی صبر کنید تا عملیات کالیبره شدن کامل شود.

در این فاصله نباید از کامپیوتر استفاده کنید و ممکن است روشنایی تصویر کم و زیاد شود. پس از اتمام عملیات کالیبره شدن، "مدل مصرف" کامپیوتر برروی یک فایل ذخیره می شود و نرم افزار برروی تب Power Usage می رود. در این قسمت مصرف اجزاء مختلف کامپیوتر و مجموع مصرف در هر لحظه نشان داده می شود. در قسمت پایین تب Power Usage امکان ذخیره اطلاعات برروی یک فایل CSV نیز وجود دارد. مسیر فایل را انتخاب کنید تا اطلاعات برروی آن ذخیره شوند.

مرحله سوم: نرم افزار را برای مدت مشخصی در حال اجرا قرار دهید و به کار خود برسید. پس از زمان مشخصی (بعنوان مثال: یک ساعت و یا یک روز) فایل CSV ذخیره شده را باز کنید و میزان وات مصرف شده را جمع بزنید. سپس عدد بدست آمده را بر 1000 تقسیم کنید تا میزان مصرف براساس کیلووات محاسبه شود.

مرحله چهارم: حال باید قیمت هر کیلو وات برق را براساس شهر و منطقه محل سکونت خود بدست آورید. براساس اعلام اداره "برق متوسط تعرفه مصرف برق برای مشترکان خانگی مناطق عادی 485 ریال است." حال مقدار کیلووات مصرف شده را در تعرفه ضرب کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات