از دستیار دندان پزشکی تا معلم‌ کدنویسی؛ جالب‌ترین ربات‌های معرفی‌شده در CES 2023

یک‌شنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
سه ربات مختلف (انسان نما، دندان پزشک و سگ نما) در کنار یکدیگر قرار گرفته اند
در نمایشگاه CES 2023 ربات‌های مختلفی معرفی شدند که در این مقاله ۱۰ مورد از بهترین‌های آن را به شما معرفی می‌کنیم.
تبلیغات

اکنون مدتی است که از نمایشگاه CES 2023 می‌گذرد، اما هنوز می‌توان در میان محصولات معرفی شده گشت و نمونه‌های جدیدی را برای بررسی پیدا کرد. شرکت‌های بسیاری در این نمایشگاه حضور داشتند که خود را برای نمایش کالاهای جدید خود آمده کرده بودند.

پس از اینکه دستگاه‌های جدید را بررسی کنیم و در مقاله‌های خود سراغ بهترین و عجیب‌ترین محصولات معرفی‌شده رفتیم، این بار به دنیای ربات‌ها سری زدیم. بخشی که برای خود من همیشه یکی از سرگرم‌کننده‌ترین‌ها بوده است.

در این مقاله سعی کردیم بهترین و جذاب‌ترین ربات‌‌های معرفی شده در CES 2023 را گرد هم آوریم و کمی درباره‌ی آن‌ها صحبت کنیم تا بتوان بیشتر با محصولات جدیدی که اکنون در قسمت‌های مختلف زندگی انسان امروزی هستند آشنا شویم.

گربه رباتیک بامزه MarsCat

گربه رباتیک Marscat که در حال راه رفتن است

به عنوان اولین گزینه‌ی فهرست سراغ یکی از بامزه‌ترین ربات‌های معرفی شده در CES 2023 رفتیم. این محصول MarsCat نام دارد و توسط Elephant Robotics ساخته شده است.

MarsCat به عنوان اولین گربه حیوان خانگی بیونیک جهان معرفی می‌شود و هدفش این است که ربات خانگی باشد. در واقع این محصول برای اینکه مانند حیوان خانگی رفتار کند، برنامه‌ریزی شده است.

MarsCat کاملاً خودمختار است و مانند گربه‌ای واقعی به رفتارهای شما پاسخ می‌دهد. همچنین گفته می‌شود ربات مذکور می‌تواند لمس شما را حس کند و صورت شما را ببیند. همچنین می‌توانید شاهد بازی کردن آن با اسباب‌‌بازی‌هایش باشید.

یکی از نکاتی که برای من جالب بود این است که شرکت سازنده سعی کرده همه‌ی MarsCat‌ها یکسان نباشند. به همین دلیل تفاوت‌های ظریفی در چشم، بدن و شخصیت آن‌ها به‌وجود آورده است. درضمن، می‌توان این ربات بامزه را برنامه‌ریزی کرد.

Dog-E، سگ هوشمند

سگ رباتیک در کنار کودکی خندان که در حال بازی کردن با ربات است

مگر می‌شود در فهرستی به گربه رباتیک اشاره کرد، اما سراغ سگ‌ها نرفت؟ به عنوان ربات بعدی در فهرست سراغ Dog-E رفته‌ایم که توسط WowWee، شرکت اسباب‌بازی‌های رباتیک، ساخته شده است.

Dog-E سگ هوشمند رباتیک و متصل به اپلیکیشنی است که حرکاتی شبیه سگ‌های واقعی، حسگرهای صوتی برای شنیدن صداها و حسگرهای لمسی روی سر، بینی و دو طرف بدنش دارد. همچنین این ربات می‌تواند با تکان دادن دم خود آیکون‌ها و موارد مختلفی را ارتباط گرفتن با صاحب خود به نمایش بگذارد.

می‌توانید Dog-E خود را آموزش دهید تا نامش را یاد بگیرد. البته موارد بیشتری وجود دارند که این سگ رباتیک قادر به یادگیری آن‌ها است.

ربات کوچک و باهوش Buddy

سگ رباتیک Buddy به رنگ مشکی زرد و آبی در حال که دست راستش بالا است

باز هم ربات دیگری که در ساخت آن از حیوانات خانگی الهام گرفته شده است. این بار سراغ Buddy رفته‌ایم.

Airudit شرکتی فرانسوی است که در فناوری هوش مصنوعی صوتی تخصص دارد و دستیارهای دیجیتال هوشمند و خدمات پردازش زبان را ارائه می‌دهد. در حالی که این موارد بسیار مهم هستند اما نمایش آن‌ها به دیگران کمی چالش برانگیز تلقی می‌شود. به همین دلیل شرکت سازنده تصمیم گرفت قدرت هوش مصنوعی صوتی خود را در رباتی کوچک قرار دهد تا بتوان به صورت عملی توانایی آن را بررسی کرد.

نتیجه این ربات کوچک است که می‌تواند به گفته‌های کاربر گوش کرده و دستوراتی مانند راه رفتن، پشتک زدن و دست تکان دادن را انجام دهد. ربات مذکور می تواند دستورات صوتی را به زبان طبیعی درک کند. این بدان معنا است که وقتی انسانی مستقیماً با او صحبت می‌کند، به راحتی متوجه می‌شود.

Yomi، ربات دستیار دندان‌پزشکان

ربات دندان پزشکی Yomi از نمای روبه‌رو

فعلا صحبت کردن درباره‌ی ربات‌های حیوان خانگی کافی است. حال بیاید سراغ Yomi برویم که کاربرد بیشتری دارد.

درواقع Yomi سیستم ناوبری رباتیک کامپیوتری‌ای است که به پزشکان در مراحل قبل و حین عمل جراحی کاشت دندان کمک می‌کند. شرکت سازنده ادعا می‌کند که Yomi اولین و تنها ربات مورد تایید FDA برای جراحی دندان محسوب می‌شود.

این ربات جدید جایگزین دندانپزشک شما نمی‌شود، بلکه کار آن‌ها را با بازخورد لمسی، تجسم بصری و نشانه‌های صوتی بسیار آسان‌تر می‌کند. در نتیجه، کارهایی که معمولاً ماه‌ها طول می‌کشد را می‌توان در یک روز انجام داد.

Parky، رباتی برای شارژ خودروهای برقی

ربات پارکی از نمای سه رخ

یکی از ربات‌های دیگری که نظر من را به خود جلب کرد Parky بود که نگاهی آینده‌نگرانه در ساخت آن بوده و بسیار کاربردی به نظر می‌رسد. درواقع، Parky ربات شارژ خودکار است.

Parky توسط سازنده‌اش Evar به عنوان ایستگاه شارژی که به هر نقطه‌ای قابل جابه‌جایی است، معرفی می‌شود. این ربات می‌تواند استرس شارژ خودروهای برقی را کاهش دهد. سازنده‌ی آن می‌گوید دیگر نیازی نیست به دنبال شارژر EV بگردید. می‌توانید به سادگی خودرو را پارک کرده و از NFC که در نزدیکی آن است برای فراخوانی ربات شارژ EV استفاده کنید.

به کمک LiDAR و ضربه‌گیرهای متعدد، ایمنی Parky تضمین می‌شود. همچنین درصورت وجود موانع در مسیر آن، ربات متوقف خواهد شد. Parky ایده‌ای بسیار عملی برای فضاهایی است که نصب شارژرهای EV سخت است.

کالسکه‌ هوشمند The Ella

کالسکه هوشمند The Ella در کنار جای کودک به رنگ مشکی

همه بهترین‌ها را برای کودکان خود می‌خواهند. به همین دلیل، GlüxKind Ella وعده می‌دهد که با سیستم مسافرتی هوشمند خود که دارای ویژگی‌های مختلفی مبتنی بر هوش مصنوعی است، کودک را ایمن و والدین را راضی نگه می‌دارد.

با بینایی کامپیوتری، کالسکه الا، زمانی که چیزی در نزدیکی وجود دارد که قابل توجه است، می‌تواند به والدین «هشدار خطرات محیطی» بدهد. در همین حال، حالت Hands Free به کالسکه اجازه می‌دهد به طور خودکار در نزدیکی والدین به حرکت در بیاید. البته قابلیت مذکور تنها زمانی کار می‌کند که کالسکه خالی باشد.

iVolve Pro tennis، رقیب حرفه‌ای بازیکنان تنیس

ربات تنیسور ivolve pro tennis از نمای کناری به رنگ سفید و مشکی

هوش مصنوعی نه تنها به کاربر کمک می‌کند تا تناسب اندام خود را ردیابی کند، بلکه می‌تواند در بهبود وضعیت جسمی نیز یاری رسانده و در عین حال کمی سرگرم‌کننده باشد. ربات iVolve Pro به همین دلیل توسعه یافته است.

این ربات از هوش مصنوعی و بینایی کامپیوتری برای شلیک به توپ و حرکت در سراسر زمین استفاده و تجربه بازی در برابر شخص دیگری را شبیه سازی می‌کند. می‌توان آن را رقیب حرفه‌ای و رفیق بازیکنان تنیس دانست.

ربات کمک‌رسان Aeo

ربات AEO در حال سلفی گرفتن و نگاه کردن به گوشی آیفون

ربات AEO دارای سر انسان‌مانند با صفحه نمایشی است که دو چشم دیجیتالی را نشان می‌دهد و آن را بسیار شبیه انسان می‌کند. این محصول به گونه‌ای طراحی شده که در مکان‌هایی مانند مدارس و حتی خانه‌های سالمندان یک کمک حرفه‌ای باشد.

خالق آن، Aeolus، می‌گوید AEO می‌تواند به عنوان نگهبان به گشت‌زنی کمک کند و حتی زمانی که شخصی به کمک نیاز دارد به او یاری برساند. برای مثال، ربات مذکور می‌تواند با بررسی وضعیت افراد متوجه شود که آیا کمک می‌خواهند یا خیر.

در نهایت باید گفت که این ربات حتی می‌تواند سلفی بگیرد و در CES این قابلیت نیز به نمایش گذاشته شد.

ربات Pyxel و آموزش کدنویسی

ربات سگ نمای Pyxel به رنگ آبی و در حال تکان دادن دم

بار دیگر به ربات‌های الهام گرفته از حیوانات خانگی برگشتیم. البته این محصول دو کاربرد دارد؛ هم می‌تواند سگ خانگی کودک شما باشد و هم توانایی آموزش کدنویسی به او را دارد.

Pyxel توسط Educational Insights طراحی شده است تا به بچه‌ها یا شما یاد دهد که چگونه با استفاده از Blockly یا Python کدنویسی کنید.

با استفاده از کدنویسی، افراد می‌توانند به سگ بیاموزند که چگونه بعضی از کارها از جمله نشستن، دست دادن و صحبت کردن را انجام دهد.

شاید روزی همین ربات بتواند به کودک شما کمک کند به برنامه‌نویسی علاقه‌‎مند شده و فرد موفقی در این حوزه شود.

ربات انسان‌نمای Eve

ربات انسان نمای EVE که در دو حالت با لباس و بدون لباس دیده می شود

به عنوان آخرین مورد در فهرست خود سراغ ربات انسان‌نمای Eve رفتیم که توسط Halodi Robotics ساخته شده است. این ربات به‌گونه‌ای طراحی شده تا بتواند تقریبا هرکاری که انسان می‌کند را انجام دهد.

حتی می‌توان Eve را مانند آواتاری از طریق واقعیت مجازی کنترل کرد. این یعنی می‌توانید آن را برای انجام کارهای خطرناک فرستاده و از دور کنترلش کنید.

در CES 2023 بخشی از توانایی‌های ربات را به نمایش گذاشته شد. فردی در اتاقی حضور داشت و یک سری کار انجام می‌داد. از سوی دیگر، Eve در اتاقی متفاوت آن کارها را تکرار می‌کرد.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم جذاب‌ترین ربات‌های معرفی شده در CES 2023 را به شما معرفی کنیم. هرکدام از آن‌ها در بخشی موفق شده‌اند نوآوری داشته باشند و به نظر می‌رسد ۲۰۲۳ سالی روشن برای دنیای ربات‌ها است.

آیا رباتی در CES 2023 بود که توجه شما را جلب کرد؟ لطفا نظرات خود را با زومیت در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات