لپ‌تاپ جدید XMG از خنک‌کننده‌ی مایع اکسترنال بهره می‌برد

جمعه ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
XMG از لپ‌تاپ جدید خودم موسوم به Neo 15 رونمایی کرد. این محصول از یک خنک‌کننده‌ی مایع اکسترنال بهره می‌برد که گفته می‌شود عملکرد بسیار خوبی در کاهش دمای قطعات داخلی این لپ‌تاپ دارد.
تبلیغات

XMG مدعی شده که خنک‌کننده‌ی Qasis می‌تواند دمای پردازنده‌ی مرکزی و پرازنده‌ی گرافیکی لپ‌تاپ جدید این شرکت را تا ۲۰ درجه‌ی سانتی‌گراد کاهش دهد.

به‌گزاری تامزهاردور، خنک‌کننده‌ی مایع معمولا در رایانه‌های شخصی گیمینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند، زیرا لپ‌تاپ‌ها معمولا فضای کافی برای بهره بردن از سیستم‌های خنک‌کننده را ندارند. اکنون XMG یک لپ‌تاپ جدید ۱۵ اینچی گیمینگ به‌نام XMG Neo 15 معرفی کرده که از خنک‌کننده‌ی اکسترنال موسوم به Qasis بهره می‌برد. این خنک‌کننده دمای لپ‌تاپ را در حین انجام بازی‌های رایانه‌ای به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

نئو ۱۵ در نگاه اول ساده به‌نظر می‌رسد. این لپ‌تاپ از پردازنده‌ی اینتل Core i7 12700H و جدیدترین کارت گرافیک انویدیا سری RTX 3000 بهره می‌برد. این محصول در مدل مجهز به RTX 3060 تا RTX 3080 Ti در‌ دسترس قرار خواهد گرفت. این محصول از نمایشگر ۱۵ اینچی بهره می‌برد که وضوح تصویر آن ۱۲۲۰ در ۲۵۶۰ پیکسل بوده و از نرخ نوسازی ۲۴۰ هرتز پشتیبانی می‌کند. این دستگاه همچنین از ۶۴ گیگابایت رم و حداکثر دو درایو SSD M.2 بهره می‌برد.

qasis

علاوه‌براین، Neo 15 از خنک‌کننده‌ی Qasis بهره می‌برد. ابعاد این سیستم ۷٫۹۹ در ۲٫۹۵ در ۷٫۳۲ اینچ بوده و شامل یک رادیاتور، پمپ، مخزن مایع و فن ۱۲۰ میلی‌متری است.

به گفته‌ی XMG اتصال Qasis به Neo می‌تواند دمای پردازنده‌ی مرکزی و پردازنده‌ی گرافیکی را تا ۲۰ درجه‌ی سانتی‌گراد کاهش دهد و در‌ عین حال صدای آن از سطح ۳۸ دسی‌بل فراتر نمی‌رود. البته این خنک‌کننده برای کارکرد صحیح به تنظیمات نیاز دارد.

دو نازل در قسمت جلویی Qasis وجود دارد که لولا به آنجا متصل می‌شود. در انتهای لپ‌تاپ یک کانتکور برگشت‌پذیر دو در یک وجود دارد. در یک جهت، مایع خنک‌کننده ابتدا به پردازنده‌ی مرکزی رسیده و در جهت دیگر ابتدا به‌سمت پردازنده‌ی گرافیکی منتقل می‌شود. XMG مدعی شده که مایع خنک‌کننده از هر‌ جهت که حرکت کند، تفاوت زیادی در عملکرد این خنک‌کننده دیده نخواهد شد.

برای استفاده از سیستم‌ خنک‌کننده Qasis باید مخزن آن را پر کنید. ۱۶۰ میلی‌لیتر مایع خنک‌کننده در مخزن و ۲۳۰ میلی‌لیتر هنگام پر کردن لپ‌تاپ برای اولین‌بار در این سیستم تزریق خواهد شد، سپس هنگامی که مایع خنک‌کننده حلقه‌ی لپ‌تاپ را پر کرد، باید آن را دوباره پر کنید. یک پنجره‌ی بزرگ در جلوی Qasis وجود دارد که نشان می‌دهد چقدر مایع درون آن است.

XMG خنک‌کنند‌ه‌ی EK-CyroFuel Clear را توصیه می‌کند، اما این شرکت همچنین اعلام کرده که می‌توانید از هر مایع خنک‌کننده‌ی معمولی دیگری نیز استفاده کنید. البته این سیستم خنک‌کننده نباید با آب لوله‌کشی پر شود.

امکان کنترل Qasis از‌ طریق بلوتوث وجود دارد و شما می‌توانید از این طریق سرعت فن، پمپ و نور RGG را کنترل کنید. انرژی مورد نیاز این سیستم نیز توسط شارژر لپ‌تاپ تأمین می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات