نمایشگر سه‌ بعدی Looking Glass با رزولوشن 8K از فصل بهار دردسترس خواهد بود

شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
نمایشگر سه‌بعدی شرکت Looking Glass با رزولوشن 8K، بدون نیاز به عینک تصاویر را با کیفیت بالایی ارائه می‌دهد.
تبلیغات

شرکت Looking Glass امسال در رویداد CES 2020 با نمایشگرهای هولوگرافیک توجه‌ها را به خود جلب کرد. این نمایشگرها نسخه‌ای از فناوری میدان نوری را استفاده می‌کردند که بدون نیاز به عینک، جلوه‌های سه‌بعدی خلق می‌کرد. شرکت یادشده، نمایشگر هولوگرافیک بزرگ و جدیدی را با رزولوشن 8K معرفی کرد که در صورت شمارش دقیق، ۴۳۲۰ در ۷۶۸۰ پیکسل یا به عبارتی ۳۳٫۲ میلیون پیکسل داشت.

اولین نکته‌ای که درباره‌ی این نمایشگر باید بدان توجه داشت، این است که ثبت تصاویر متقاعدکننده از محصول یادشده به‌غایت دشوار است. درواقع همان‌گونه که تصور می‌شود، این اقدام به‌مثابه‌ی تلاش برای ثبت تصویر سه‌بعدی در یک عکس دو بعدی است.

همچنین نمایشگر هولوگرافیک Looking Glass به‌جای یک جعبه‌ی تلویزیون‌مانند، جلوه‌ی سه‌بعدی متحرکی را ارائه می‌کند. همان‌گونه که پیش‌تر اشاره شد، این سیستم با دارا بودن ۳۳٫۲ میلیون پیکسل، از میدان نوری دارای ۴۵ اِلِمان برای ارائه‌ی جلوه‌های هولوگرافیک واقعا چشم‌گیر بهره می‌برد. البته محدوده‌ی خاصی وجود دارد که در آن جلوه‌ها حقیقتا خوب به‌نظر می‌رسند. این محدوده بین دید مسقیم و زاویه‌ی دید ۴۵ درجه قرار دارد. در هر زوایه‌ای خارج از محدوده‌ی یادشده، تصاویر درهم و تیره می‌شوند. همچنین هنگامی که تصاویر سه‌بعدی اندکی بزرگ بوده و از فضای نزدیک ثبت شده باشند، تمرکز روی تصویر کمتر می‌شود. تصویر زیر که جلوه‌ای سه‌بعدی از صورت یک مرد را نمایش می‌دهد، نمونه‌ی واضح این ادعا است. در این تصویر بینی فرد که با طول ۶ اینچ بسیار بسیار نزدیک به سطح بوده، کاملا تار و درهم است.

 Looking Glass display

شرکت Looking Glass که ۴ سال از زمان تأسیس آن می‌گذرد، ۱۴ میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کرده و سری A از محصولاتش را در اوایل ماه فوریه‌ی پیش رو روانه‌ی بازار خواهد کرد. برخی از سرمایه‌گذاران Looking Glass همچون SOSV، Lux Capital و Foundry Group که اخیرا به جمع این گروه پیوسته، برای خود صاحب نام‌ بوده و شهرت زیادی دارند. شاون فرِین، مدیرعامل و مؤسس  Looking Glass در رابطه با نمایشگرهای هولوگرافیک این شرکت می‌گوید:

در حال حاضر هزاران سیستم [نمایشگر سه‌بعدی] در دنیا وجود دارد و توسعه‌دهندگان پرشماری نیز هستند که از [کارکنان یا همکاران] شرکت‌های بزرگ بوده و این سیستم‌ها را خریداری می‌کنند. از بسیاری جهات آن‌ها [توسعه‌دهندگان] مبلغ هستند. آن‌ها در برخی موارد ابزارهای خودشان را توسعه می‌دهند و از ساخته‌ی کاربردی ما بهره می‌برند.

فراتر از استفاده‌های شرکتی این فناوری، استارتاپ مذکور که مقر آن در محله‌ی بروکلین نیویورک است، در حال توسعه‌ی محصولی برای مصرف‌کنندگان عادی بوده که شامل موارد اولیه مانند ویدئوچت خواهد بود. فرِین گفت Looking Glass در زمینه‌ی گیمینگ نیز دست به کارهایی برده و برای اثبات این ادعا، شرکت مذکور با بهره‌گیری از یک وسیله‌ی نوری که روی کنترلر HTC Vive نصب شده بود، نسخه‌ی آزمایشی تماشایی را به نمایش گذاشت. با دقت در صفحه‌ی نمایش، می‌توان متوجه شد نور مصنوعی تأثیر چشم‌گیری روی عمق تصاویر داشته است.

 Looking Glass display

استفاده از این فناوری برای کاربردهای سطح پایین بازار چندان امکان‌پذیر نیست، اما نمایش کوتاهِ نسخه‌ای آزمایشی، نگاهی هیجان‌انگیز به آینده‌ی بالقوه‌ای از تجربیات مشترک همه‌جانبه‌تر است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات