کامپیوتر کوچک ASRock از پردازنده‌های خانواده Raven Ridge شرکت AMD پشتیبانی می‌کند

پنج‌شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
رایانه‌ی کوچک DeskMini A300 محصول ASRock امکان استفاده از پردازنده‌های Raven Ridge محصول AMD را در قالبی فوق‌العاده کوچک ارائه می‌کنند.
تبلیغات

مادربردهای Mini-STX کوچک‌ترین مادربردهایی هستند که از پردازنده‌های ارائه‌شده برای رایانه‌های رومیزی پشتیبانی می‌کنند؛ هرچند که این گروه از مادربردها آن‌چان در میان کاربران عمومیت ندارند. شرکت ASRock برخی رایانه‌های کوچک با پلتفرم Mini-STX را به تولید می‌رساند؛ اما تاکنون تمام این محصولات از پردازنده‌های اینتل پشتیبانی می‌کردند. اکنون با معرفی DeskMini A300 کاربران می‌توانند از پردازنده‌های AMD نیز در قالب پلتفرمی فوق‌العاده کوچک استفاده کنند. این کامپیوتر مبتنی بر سوکت AM4، دارای طول و عرض ۱۵۵ میلی‌متری و ارتفاع ۸۰ میلیمتری است.

باتوجه‌به ابعاد DeskMini A300، امکان استفاده از کارت‌های گرافیک اختصاصی وجود نخواهد داشت و باید به پردازنده‌های گرافیکی موجود در قلب پردازنده‌ی مرکزی دستگاه بسنده کنید. تمام پردازنده‌هایی که از سوکت AM4 پشتیبانی می‌کنند و حداکثر توان طراحی حرارتی (TDP) آن‌ها ۵۶ وات است با این محصول سازگاری دارند. پس کاربران می‌توانند از میان پردازنده‌های خانواده‌ی Bristol Ridge یا تراشه‌های Athlon و رایزن با معماری Zen استفاده کنند. دو درگاه اختصاص داده‌شده به حافظه‌ی رم نیز از ماژول‌های حافظه‌ی DDR4 با حداکثر سرعت ۲۹۳۳ مگاترنسفر بر ثانیه (MT/s) پشتیبانی می‌کنند.

رایانه‌ی کوچک ازراک / ASRock DeskMini

هرچند اغلب رایانه‌های کوچک با محدودیت‌های زیادی در زمینه‌ی حافظه‌ی ذخیره‌سازی مواجه هستند؛ اما محصول جدید ASRock دارای دو درگاه M.2 و در جایگاه ۲.۵ اینچی برای نصب حافظه‌های حالت‌جامد (SSD) و دیسک‌های سخت است. دو درگاه M.2 از حافظه‌هایی با حداکثر طول ۸۰ میلی‌متر پشتیبانی کرده و ۴ مسیر PCIe 3.0 را ارائه می‌کنند. جایگاه‌های ۲.۵ اینچی هم می‌توانند میزبان دیسک‌های سخت باشند از استاندارد SATA III با حداکثر سرعت ۶ گیگابیت بر ثانیه و اتصال RAID پشتیبانی می‌کنند.

به‌ادعای ASRock، این رایانه‌ی کوچک و کم‌مصرف را می‌توان به‌عنوان یک سرور خانگی تمام‌عیار یا به‌عنوان حافظه‌ی ذخیر‌ه‌سازی متصل به شبکه (NAS) استفاده کرد؛ البته می‌توانید یک پردازنده‌ی Ryzen 5 2400G را روی این محصول نصب کرده و آن را به یک کنسول کوچک تبدیل کنید.

رایانه‌ی کوچک ازراک / ASRock DeskMini

برای اتصال به نمایشگر، DeskMini A300 درگاه HDMI 2.0 ،DisplayPort و درگاه VGA را در اختیار شما قرار می‌دهد. دو درگاه USB نوع A با استاندارد USB 3.0، یک درگاه USB نوع A با استاندارد USB 3.0 و یک درگاه USB نوع C با استاندارد USB 3.0 هم در این محصول تعبیه‌شده‌اند.

موارد فوق با درگاه اترنت، جک ۳.۵ میلی‌متری برای نصب میکروفون و هدفون در کنار درگاهی برای اتصال مبدل برق ۱۲ ولتی تکمیل شده‌اند. ASRock شاسی اصلی، مادربرد و مبدل برق را در بسته‌ی اصلی محصول قرار داده‌است؛ اما می‌توانید یک کارت اتصال وای‌فای را به‌طور جداگانه از ASRock خریداری کنید و آن را در درگاه M.2 اختصاصی نصب کنید. همچنین، جایگاهی برای نصب آنتن‌های وای‌فای هم در بدنه‌ی دستگاه تعبیه شده‌اند.

رایانه‌ی کوچک ازراک / ASRock DeskMini

علاوه‌بر موارد یادشده، امکان افزودن دو درگاه USB 2.0 و جک ۳.۵ میلی‌متری به پنل جلویی دستگاه نیز وجود دارد. خنک‌کننده‌ی کوچک پردازنده و ابزار اتصال VESA برای متصل‌سازی این دستگاه به قسمت پشتی مانیتور هم از جمله ابزارهای جانبی هستند که توسط ASRock برای این محصول ارائه می‌شوند. متاسفانه هم‌اکنون زمان عرضه و قیمت این محصول مشخص نشده است. رایانه‌های DeskMini این شرکت که از پردازنده‌های اینتل پشتیبانی می‌کنند با قیمتی در حدود ۱۷۰ دلار به‌فروش می‌رسند و احتمالا A300 نیز قیمت مشابهی خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات